Metanul a premis evolutia dinozaurilor

0 stele

1643 vizualizari  |  Fii primul care comenteaza

Metanul a premis evolutia dinozaurilor

Extinctia in masa, care le-a permis dinozaurilor sa se dezvolte, in umra cu circa 201 milioane de ani, se poate sa fi fost cauzata de o crestere a nivelului de dioxid de carbon din atmosfera - cel mai probabil din cauza metanului eliberat de sub platforma oceanica, afirma un nou studiu.

Aceasta crestere brusca pare sa fi accelerat schimbarile climatice aflate deja in plina desfasurare si care au determinat, in cele din urma, extinctia de la sfarsitul Triasicului, au declarat cercetatorii. Noul studiu indica faptul ca, timp de aproximativ 600.000 de ani, Pamantul a avut parte de eruptii vulcanice, ceea ce a dus la disparitia a mai bine de jumatate dintre speciile existente.

In urma cu circa 201 milioane de ani, supercontinentul Panagaea se afla in procesul de rupere, ce continua si astazi. In timpul acestui proces, care a dus la formarea Oceanului Atlantic si a intinderilor de pamant care constituie astazi America de Nord, Europa si Africa, au aparut fisuri adanci care au inceput sa elibereze lava si dioxid de carbon.

Cercetatorii au putut remarca schimbarile survenite in acea perioada datorita unor fosile chimice - specii de atomi de carbon cu mase diferite, numiti izotopi. Eruptiile vulcanice si de fisura elimina in atmosfera o versiune mai usoara a carbonului. Metanul contine, de asemenea, carbon, insa favorizeaza mai mult versiunea mai usoara a acestuia. Oamenii de stiinta au descoperit ca prezenta izotopului de carbon mai usor - carbon 12 - intr-o cantitate mare s-a intins pe o perioada de 20.000-40.000 de ani.

Iar schimbarea a indicat faptul ca metanul, nu dioxiodul de carbon, a fost responsabil de prezenta in cantitate mare a izotopului carbon 12. Desi nu ramane in atmosfera decat pentru o perioada scurta de timp, metanul este un gaz cu un efect de sera mai puternic decat dioxidul de carbon.

Exista numeroase cai prin care cantitati mari de metan ar putea fi eliberate in atmosfera, insa cercetatorii sunt de parere ca metanul de sub platforma oceanica este "vinovatul" in acest caz. Schimbarile la nivelul dioxidului de carbon par sa fie determinat si alte extincitii in masa (disparitia dinozaurilor, printre altele), si ar putea duce la una noua intr-un viitor nu foarte indepartat, din cauza emisiilor ridicate de gaze cu efect de sera.

Sursa foto: chip.eu