Joburile mele Adauga CV Contul meu Sfaturi cariera Aplicarile mele
 
 

COMUNICAREA - O CALE SPRA EVERESTUL FIECARUIA

0 stele

1597 vizualizari  |  Fii primul care comenteaza

Dati-mi voie sa incep printr-un citat ,,perla", cules in cadrul unei campanii de ofertare-prezentare a cursurilor de comunicare: Ce nevoie avem de cursuri de comunicare? V-am lasat impresia ca nu stiu sa vorbesc? Asta o sa ne invatati la curs? Avem nevoie de cursuri de management, prezentari... ". Dramatic este ca replica de mai sus apartine unei persoane care lucra in domeniul resurselor umane. Si... din pacate nu este singulara. Trainingul in Romania, in forma sa actuala, este o disciplina relativ noua. Ceea ce nu era clar (pentru interlocutorul citat), este ca trainingul nu are menirea de a invata, de a ,,alfabetiza" intr-un domeniu sau altul, ci de a imbunatati, a cizela, a rafina abilitatile celor care vor sa performeze. Revenind la tematica acestui articol, a comunica nu inseamna pur si simplu a vorbi, a spune ceva (chiar daca ai in fata o sala plina de ascultatori politicosi, care mimeaza interesul). 69% din timpul petrecut in cadrul activitatii in organizatie se consuma intr-o forma sau alta de comunicare. (dupa Courtland L.Bovee; John V.Thill - Business Communication Today), ceea ce este edificator daca vorbim despre importanta procesului de comunicare. Comunicarea in sine este un intreg proces; un proces in care ideea ta, cristalizata, prin transmitere verbala/non-verbala se transforma in mesaj, care odata receptat este urmat de feed-back. Daca aceasta schema minima este indeplinita, putem vorbi de proces de comunicare. De ce avem nevoie de exersarea si rafinarea acestui proces? Pentru ca la baza oricarei realizari spirituale sau materiale se porneste de la verbul ,,a spune" si apoi se trece la ,,a face". Daca transmitatorul, comunicatorul, nu transmite prin ,,a spune" mesajul corect, clar si nu a primit feed-back, atunci ,,a face" se va concretiza, cu siguranta departe de asteptari. Specialistii au identificat principalele bariere care pot aparea in conceptia, transmiterea, receptarea si intelegerea mesajului. Le vom identifica foarte succint. Probleme care apar in conceperea mesajului: indecizia asupra continutului mesajului, care se poate depasi prin stabilirea scopului comunicarii si a structurii; lipsa de familiarizare a interlocutorilor cu receptorul; de aceea inainte de a comunica, este bine sa te intrebi: cine ma asculta? de ce m-ar asculta? conflicte emotionale, drept care incearca sa ramai obiectiv in comunicarea de afaceri! dificultati in exprimarea ideilor; lucru care se depaseste prin exercitiu. Probleme care apar in transmiterea mesajului: factori fizici (un bun comunicator se asigura ca mediul in care are loc transmiterea mesajului este propice); prea multe persoane de legatura (in comunicarea de afaceri este de dorit sa nu ne jucam de-a ,,telefonul fara fir"). Probleme care apar in receptarea mesajului: distragere fizica si mentala; oricat de bun ar fi un comunicator, daca auditoriul nu este pregatit sa primeasca informatia si nu este domic sa o inteleaga, are putine sanse sa-si duca misiunea pana la capat. Comunicarea nu se petrece de la sine. Ea necesita ca atat cel care vorbeste, cat si cel care asculta sa fie prezenti. Paul Ferrini scria: ,,Atunci cand amandoi sunt prezenti pe deplin, ea (comunicarea n.a.) devine un act sacru." Probleme care apar in intelegerea mesajului: medii de provenienta diferite interpretare diferita a cuvintelor si a limbajului non-verbal reactii emotionale diferite Cheile depasirii acestor bariere sunt in primul rand intelegerea presupozitiei ca ,,harta nu este teritoriul" (adica fiecare dintre noi avem alte perceptii asupra aceleiasi realitati obiective) si in al doilea rand, flexibilitatea vorbitorului, capacitatea sa de a se pune in pielea ascultatorului (empatia). Desigur, ar fi coplesitor ca atunci cand suntem in situatia de a fi comunicatori, sa gandim la acest intreg arsenal de bariere care pot distorsiona mesajul. Si nici nu trebuie sa facem asta. Dar nici nu le putem neglija. Trainingul este o metoda extrem de eficienta, rapida si confortabila de a te verifica, a acumula noi cunostinte, a rafina abilitatile pe care le ai. In fiecare dintre noi exista un bun comunicator sau negociator, totul este sa vrei sa-l lasi sa iasa la lumina. Barierele in comunicare (din pacate) nu sunt niste obiecte mutabile prin forta fizica, ci provocari pe care fiecare dintre noi le poate depasi indeplinind doua minime conditii: sa le constientizeze si sa doreasca sa le depaseasca.
 
Citeste mai mult despre: COMUNICAREA  CALE  FIECARUIA 

 
Comentarii

Cod

Cod de securitate

Gaseste job: