Analiza politicilor publice

Incarcat la data: 27 Iunie 2011

Autor: cosmin oancea

Pret: Gratuit

Numar pagini: 243

Tip fisier: zip

Marime fisier: 398916 kb

In prima parte a cursului va fi abordata problematica elaborarii si implementarii politicilor publice (cu un termen mai tehnic: procesul de infaptuire a politicilor publice). Vor fi avute in vedere principalele mecanisme ce intervin in acest proces. Asa cum va putea observa cu usurinta un cititor  atent, in fiecare context in parte ne vom raporta la trei aspecte (Kingdon: 1995): la caracteristicile problemelor care intra pe agenda; la mecanismele care tin de procesul efectiv de infaptuire a politicilor publice; la cadrul sau contextul politic in care sunt formulate si sunt implementate politicile publice.


Accentul pe cele trei dimensiuni ale politicilor publice are si un alt obiectiv. De foarte multe ori, cei care incep sa studieze politicile publice sunt – mai mult sau mai putin constient, mai mult sau mai putin explicit – influentati de o imagine rationalista asupra actiunii sociale. Ei tind sa isi intemeieze sustinerile pe ideea ca actiunile actorilor politici, modalitatile in care se iau deciziile se pot caracteriza in mare apeland la modelul actorului individual rational.

 

Altfel zis, ei admit ca in procesul de infaptuire a politicilor e important sa detectam actorii implicati si sa ii caracterizam ca rationali: ei poseda informatie credibila asupra situatiei in care se afla; au capacitatea si resursele de analiza a tuturor alternativelor relevante; reusesc sa isi formeze preferinte consistente asupra tuturor alternativelor relevante; si aleg alternativa cea mai buna – alternativa care le permite sa atinga cel mai bine obiectivele pe care le au.

 

Intr-o masura deloc neglijabila, lucrarea de fata va putea fi citita ca un efort de a pune sub semnul intrebarii aceasta supozitie. Miezul ei este analiza critica a ideii ca procesul de formulare si de implementare a politicilor publice poate fi caracterizat ca unul rational. Dimpotriva: pentru a intelege modul in care se formuleaza politicile publice, in care se iau decizii importante, care ne afecteaza viata fiecaruia dintre noi, e nevoie sa renuntam la imagini simplificatoare asupra a ce inseamna ca procesul politic este unul rational.

 

De aceea, discutiile asupra ideii de rationalitate limitata, asupra modelului incrementalist sau asupra celui al cosului de gunoi de luare a deciziilor au nu numai rolul de a accentua asupra trasaturilor unei etape sau ale unui stadiu al procesului de infaptuire a politicilor publice. Ele spun ceva mai mult: cum intreg acest proces este incarcat de constrangeri sociale, politice, economice, care fac ca el sa nu poata fi usor pus in chingile stramte ale unui sau altui model rational.

 


Procesul de infaptuire a politicilor publice este asadar incarcat de constrangeri sociale, politice, economice, care fac ca el sa nu poata fi usor pus in chingile stramte ale unui sau altui model rational. Altfel spus, el este unul mai degraba politic decat rational. Alaturi de caracteristicile problemelor insele, de contextul activitatilor determinate de analiza, cadrele, constrangerile politice sunt definitorii. Ceea ce inseamna ca pentru a putea spune cum se elaboreaza si cum se implementeaza politicile publice atentia principala trebuie sa o indreptam spre interactiunile dintre actorii relevanti implicati.

 

O politica publica este intr-o masura ridicata negociere, compromis intre interese diverse – fie ca acestea sunt ale unor actori din sfere guvernamentale sau neguvernamentale. Aceste afirmatii nu trebuie sa fie insa interpretate intr-un sens pe care ele nu il au. Anume, nu rezulta din cele sustinute aici ca impulsul catre politicile publice, dar si motivatia principala a faptului ca ele reprezinta miezul activitatilor guvernamentale, se afla in tensiunea dintre piata libera si sectorul public. E adevarat, ideea de politica publica, dar si necesitatea promovarii politicilor publice au fost legate de neimplinirile pietei, pe de o parte, si de rolul sectorului public in viata societatii, pe de alta parte. O forma mai simpla de a pune aceasta opozitie a fost cea a evidentierii rolului bunurilor publice (comune, vamuite sau pur publice) in raport cu cele private.

 


Numai ca aceasta imprejurare nu exprima decat o conditie necesara, nu insa si suficienta, a cresterii rolului institutiilor guvernamentale in procesul de infaptuire a politicilor. Argumentul expus mai devreme in favoarea caracterului politic al procesului de infaptuire a politicilor poate fi reformulat cu usurinta astfel incat sa spuna, pur si simplu, ca nu doar institutiile sau agentiile guvernamentale sunt actorii relevanti in formularea si aplicarea politicilor publice.

 

Aceasta consecinta e poate cea mai evidenta daca ne gandim la cele doua modele de implementare a politicilor: cel de sus in jos si cel de jos in sus, care vor fi discutate pe plarg in capitolul sase al cursului. Neadecvarea primului dintre aceste modele inseamna ca pentru a intelege cum se implementeaza o politica centrarea pe ceea ce fac agentiile guvernamentale nu este suficienta: trebuie sa vedem care sunt caracteristicile retelelor de actori implicati pentru a ne putea formula o imagine mai adecvata a modului in care politica este implementata.

 


Alaturi de acest argument general, altele mai specifice pot fi formulate. Pesemne ca unul dintre cele mai tari e cel formulat de E. Ostrom (1990): alaturi de stat si de piata, exista si alte mecanisme, experimentate in felurite chipuri de comunitatile umane, de gestionare a problemelor comune (autoorganizarea acestor comunitati pentru a gestiona bunurile comune, de pilda).

 

Ca sa folosim o distinctie din logica clasica, silogistica, statul si piata nu sunt contradictorii, ci numai contrare; e drept, ele se contrazic, dar ele nu sunt singurele mecanisme prin care se poate raspunde problemelor comune ale unei comunitati.
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Analiza politicilor publice". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: ANALIZAPoliticipolitici publice
Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...