Curs de estetica - paradigme ale artei si frumosului

Incarcat la data: 01 Februarie 2010

Autor: ion popa

Pret: 100 credite

Numar pagini: 180

Tip fisier: zip

Marime fisier: 1532 kb

5 (1 review)

Termenul de estetica este un calc dupa cuvantul grecesc aisthesis, cuvant care denumea capacitatea noastra de a simti. Aisthesis insemna in greaca veche deopotriva: senzatie, perceptie, simtire, respectiv actiunea si rezultate functionarii celor cinci simturi prin intermediul carora suntem in permanent contact cu lumea interioara si exterioara noua.

Dar aisthesis insemna si cunoasterea naturala omeneasca, ceea ce dobandim in mod firesc si direct prin practicarea vietii noastre in comun. Cunoasterea naturala isi are geneza in structurile sensibile omenesti, in starea sufleteasca globala care sintetizeaza in mintea noastra datele lumii externe, starile si trairile interne. Prin cunoasterea naturala realizam identitatea cu sine a fiintei noastre individuale si, totodata, dobandim, prin intermediul identificarilor de toate genurile, reprezentari asupra lumii in care traim: stim cine suntem, unde suntem, cum ne diferentiem de altii, ne cunoastem preferintele, stim ce ne place ori ce nu ne place etc. in consecinta, aisthesis desemneaza acea facultate de cunoastere prin care omul dobandeste, in mod natural, reprezentari ale lumii interioare si exterioare. Prin intermediul mecanismelor ei naturale de functionare, noi locuim intr-o lume familiara, cunoscuta de la sine si, desigur, de la sine-inteleasa.



Analiza etimologica a acestui cuvant si intelesurile cu care a circulat in gandirea greaca veche de la presocratici la Plotin ne pot indica1, cel putin in parte, si intelesurile cu care a fost investit aisthesis-ul de catre Alexander Gottlieb Baumgarten (1714-1762), parintele esteticii.



CUPRINS


A) Preliminarii


1. Aparitia esteticii ca disciplina autonoma de investigatii teoretice


2. Obiectul de studiu al esteticii. Estetica filosofica (filosofia artei) si esteticile particulare


3. Prescriptiv versus normativ. Creatie artistica si stiinta teoretica - interferente


4. Virtutile explicative ale conceptul de paradigma in investigatiile teoretice ale artei


a) Rolul presupozitiilor in cunoasterea estetica


b) Paradigma – un concept teoretic revolutionar


B) Paradigma artei si frumosului in antichitatea greceasca


I. Téchne in spatiul culturii grecesti


1. Téchne - un concept polisemantic


2. Fundamente ontologico-religioase ale practicilor si gandirii artistice grecesti


3. intre apolinic si dionisiac - practici artistice si reprezentari teoretice


II. Cuvintele fundamentale ale esteticii grecesti


1. Precizari metodologice


2. intelesuri ale sufletului – incursiuni in universul dihotomiilor conceptuale grecesti


3. Arta – forma de viata si mijloc de cunoastere. Specificul cunoasterii poietice


III. Teorii asupra artei in paradigma estetica greceasca


1. Preliminarii conceptuale


2. Teoria mimetica


3. Teoria catharctica


4. Teoria iluzionista


IV intelesuri ale Frumosului in estetica greceasca


1. Preliminarii conceptuale


2. Sensuri etimologice


3. Teorii ale frumosului


a) Frumosul ca armonie, teoria armonica sau Marea Teorie


b) Teoria erotica a frumosului. Frumosul inteligibil


c) Teoria pragmatica. Frumosul ca utilitate si placere


C) Paradigma artei si frumosului in Evul Mediu crestin


I Specificul esteticii medievale. Context interpretativ


1. Precizari metodologice


2. Fundamente ontologico-religioase ale practicilor si gandirii artistice medievale


3. Simbolul - dialectica dintre vazut si nevazut


3


3


II. Teorii ale artei si frumosului in lumea medievala


1. Preliminarii. Caracteristici ale esteticii medievale


2. Estetica luminii


3. Dihotomia frumosului in estetica medievala. Frumosul metafizic versus frumosul sensibil


4. Forma – un concept plurisemantic


III. Teorii ale artei si frumosului in lumea bizantina. Razboiul icoanelor


1. Cultura europeana rasariteana - caracteristici generale


2. Razboiul icoanelor


3. Frumosul metafizic versus frumosul sensibil. Teorii reprezentative


a)Vasile cel Mare


b) Dionisie Areopagitul


IV. Teorii ale artei si frumosului in lumea occidentala


1. Cultura europeana apuseana - caracteristici generale


2. Frumosul metafizic versus frumosul sensibil. Teorii reprezentative ale artei si frumosului


a) Aureliu Augustin


b) Thoma d’Aquino


V. Conditia artei si artistului in lumea medievala. Reprezentari teoretice.


1. Artele liberale - precizari terminologice si conceptuale


2) Conditia artelor vizuale in Evul Mediu


3) Estetica artelor vizuale


4) Conditia artistului plastic

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Curs de estetica - paradigme ale artei si frumosului". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: ARHITECTURAARTAFRUMUSETEPARADIGMAcurs de estetica
Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...