CURS MANAGEMENTULUI INDUSTRIAL: ASIGURAREA SI CONTROLUL CALITATII PRODUSELOR

Incarcat la data: 10 Decembrie 2008

Autor: bizuta

Pret: 50 credite

4,5 (2 review-uri)
Asigurarea si controlul calitatii produselor Conceptul de calitate a produselor chimice Calitatea optima din punct de vedere social Aspecte organizatorice privind C.T.C.* in intreprinderile chimice Urmarirea statistica a calitatii proceselor chimice Receptionarea calitativa a produselor chimice 5.1. Conceptul de calitate a produselor chimice In sensul larg, filozofic - ansamblul de insusiri care diferentiaza un obiect, fenomen sau proces. In sens tehnic - acele insusiri care-i confera produsului valoare de intrebuintare: -produsele chimice -mijloacele de productie Calitatea este o notiune complexa si dinamica 5.2. Calitatea optima din punct de vedere social Se face o apreciere de ansamblu asupra costului social, cu evidentierea cheltuielilor la utilizator si la producator (figura 5.2). Cu cat calitatea creste cu atat vor creste cheltuielile la producator (creste costul/pretul produsului), dar vor scadea cheltuielile la utilizator (ocazionate de folosirea produsului). De exemplu: a)o materie prima sau un intermediar mai pure sunt mai scumpe, dar mai usor de folosit; b)un catalizator cu performante deosebite este mai scump, dar prin selectivitate sau durata mai mare de folosire conduce la costuri unitare ale produsului mai mici; c)un echipament bine proiectat si executat are un pret mai mare, dar si cheltuieli pe timpul functionarii mai scazute. 5.3. Aspecte organizatorice privind C.T.C.* in intreprinderile chimice Este necesar ca personalul angajat in acest compartiment sa aiba asigurata o independenta absoluta referitor la stabilirea calitatii productiei. in acest scop se recomanda sa se respecte urmatoarele principii: a)angajarea, promovarea, sanctionarea, concedierea personalului din C.T.C. se face de catre conducerea intreprinderii cu avizul unei autoritati de stat competente; b)salarizarea personalului din domeniul C.T.C. trebuie sa fie independenta de realizarile intreprinderii; c)seful compartimentul C.T.C. trebuie sa se afle in subordinea nemijlocita a conducatorului intreprinderii (sa faca parte, pe cat posibil, din consiliul de administratie). Activitatea de C.T.C. se desfasoara in laboratoare care pot fi: a)de C.T.C. unde se intocmesc buletine de analiza si certificate de calitate; b)de cercetare aplicativa in domeniul imbunatatirii calitatii; c)de control interfazic care sunt subordonate doar metodologic compartimentului de C.T.C. 5.4. Urmarirea statistica a calitatii proceselor chimice Pentru producator nu este avantajos sa se constate ca un produs finit este necorespunzator calitativ. Important este sa se previna aparitia rebuturilor. Conceptul de asigurarea calitatii. Doua unitati de produs succesive, obtinute din aceeasi materie prima, pe acelasi utilaj nu sunt identice. Calitatea unui produs apare ca rezultat al influentei unui mare numar de factori de influenta ce se pot grupa in doua mari categorii: -factori cu actiune intamplatoare care determina mici variatii in calitatea produselor conducand la o distributie normala a specificatiilor de calitat; -factori cu actiune sistematica care altereaza caracteristicile distributiei normale (valoarea medie si abaterea standard). Scopul principal al activitatii de asigurare a calitatii il constituie depistarea momentului in care isi manifesta influenta factorii cu actiune sistematica. Fisele de urmarire statistica a calitatii se intocmesc, pentru fiecare produs, pe baza caracteristicilor distributiei de calitate. Fisa cu limite de control Aparitia unui punct care se afla in afara celor doua limite arata faptul ca in proces au aparut factori cu actiune sistematica si trebuie intervenit pentru identificarea si inlaturarea acestora. 5.5. Receptionarea calitativa a produselor chimice -pentru fabricate de mari dimensiuni, scumpe sau care vor lucra in conditii deosebite -si care au cerinte ridicate de siguranta in functionare la care receptionarea se face individual si obligatoriu prin metode nedistructive; -pentru produse in vrac (gaze, lichide, pulberi, drajee, capsule, pastile,) si pentru fabricate de mici dimensiuni si cu valoare scazuta la care receptionarea se face statistic folosind metode distructive sau nedistructive. In primul caz receptionarea se reduce practic la alegerea metodei-tehnicii de control-verificare ce se va folosi si, eventual, la aspectele organizatorice ale activitatii. In al doilea caz procesul de receptionare este statistic si se disting doua situatii in care acesta are loc: -procesul de receptionare a produselor in vrac (gaze, lichide, pulberi, granule, drajee, capsule, pastile) -procesul de receptionare a fabricatelor (produse cu forma si dimensiuni precizate). 5.5.1. Receptionarea statistica a produselor in vrac 1.Prelevarea probei. Proba trebuie sa fie extrasa in asa fel incat sa fie reprezentativa. Aceasta se poate realiza fie extragand proba dupa o faza prealabila de amestecare fie prin folosirea tehnicii numita probe stratificate. 2.Modul de adoptare a deciziei pe baza specificatiilor probei, prin luarea in considerare a celor doua grupe de aspecte referitoare la: -caracteristicile statistice ale procesului de fabricatie -nivelurile celor doua riscuri: al vanzatorului si al cumparatorului Una dintre metodele reprezentative pentru receptionarea calitativa a produselor in vrac se bazeaza pe utilizarea unei diagrame continand doua drepte T1 si T2 ce tin seama de ambele grupe de aspecte enumerate mai sus si avand ecuatiile: (5.3) (5.4) ? - riscul producatorului; - riscul cumparatorului; ? - abaterea standard a carcteristicii de calitate in fabricatia curenta a producatorului; 1 este valoarea medie a caracteristicii de calitate impusa de cumparator sau de standardul de calitate; 2 este valoarea mede a caracteristicii de calitate realizata curent de producator (5.5) Evident, receptionarea statistica are sens atunci cand 1 ? 2 Cele doua drepte T1 si T2 impart graficul in trei zone: -zona superioara, care este zona de acceptare daca specificatia de calitate trebuie sa aiba o valoare cat mai mare si respectiv zona de refuz daca specificatia de calitate trebuie sa aiba o valoare cat mai mica -zona inferioara, care este zona de refuz daca specificatia de calitate trebuie sa aiba o valoare cat mai mare si respectiv zona de acceptare daca specificatia de calitate trebuie sa aiba o valoare cat mai mica -zona mediana in care nu se poate lua o decizie privind calitatea lotului si se continua cu extragerea unei probe suplimentare. 5.5.2. Receptionarea statistica a fabricatelor In aceasta situatie sunt de o importanta deosebita urmatoarele aspecte: 1.Prelevarea probei. - la intamplare se face utilizand un tabel de numere (cifre) aleatoare (a se vedea anexa nr.1). 2.Marimea probei. -depinde de marimea lotului si de cele doua categorii de riscuri: al vanzatorului si al cumparatorului Luand in considerare riscurile comparative se pot distinge trei tipuri de control (a se vedea anexa 2): -normal (niveluri egale ale riscurilor) -sever (risc mai mic de acceptare a unui lot necorespunzator) -putin sever (risc mai mic de respingere a unui lot corespunzator). 3.Cifrele de receptionare. Se refera la modul in care se adopta decizia de acceptare sau respingere a lotului pe baza rezultatelor obtinute in urma examinarii probei. Calculele pentru stabilirea cifrelor de receptionare este deosebit de laborios. De aceea s-au elaborat tabele din care se pot citi direct cifrele de receptionare (a se vedea anexele nr. 3 si mai ales nr. 4). Receptionarea se face cu ajutorul schemelor de receptionare. Anexa nr.2 se foloseste pentru selectarea unei anumite scheme de receptionare in functie de marimea lotului si de tipul de control convenit intre parteneri. Anexa nr.3 indica modul de alegere in functie de ponderea produselor necorespunzatoare (asigurata de producator si acceptata de cumparator), a a coloanei din anexa nr.4 care contine cifrele de receptionare. in anexa nr.4 se observa ca fiecarei coloane din schemele de receptionare ii corespund doua siruri de cifre de receptionare notate cu A respectiv R. Aceste notatii au urmatoarele semnificatii: A -limita de acceptare numarul maxim de elemente necorespunzatoare in proba pana la care lotul se accepta R -limita de respingere numarul minim de elemente necorespunzatoare in proba de la care lotul se respinge. Deoarece controlul costa si dureaza, dar nu imbunatateste in vreun fel calitatea lotului analizat exista o "presiune" obiectiva de a se examina un numar cat mai mic de elemente. Aceasta a condus la elaborarea unor metode de "reducere" a volumului probelor. in prezent exista, din acest punct de vedere, trei metode de receptionare: -proba simpla -proba dubla -proba multipla (probele progresive). Metoda probei simple Se extrag n produse care sunt supuse analizelor si se gasesc x produse necorespunzatoare. Se compara x cu A respectiv R: -daca x ? A lotul se accepta: -daca x ?R lotul se respinge. Din tabel (anexa 4) se observa ca intre A si R exista relatia: (5.6) Metoda probei duble Se pot extrage doua probe. Daca la prima proba s-au extras n1 produse dintre care, in urma analizelor, s-au gasit x1 produse necorespunzatoare: -daca x1 ? A1 lotul se accepta dupa prima proba; -daca x1 ? R1 lotul se respinge dupa prima proba; -daca A1 < x1 < R1 nu este posibila adoptarea unei decizii si se extrage a doua proba de n2 produse. Se noteaza cu x2 numarul produse necorespunzatoare in a doua proba, de marime n2.Se cumuleaza numarul de produse necorespunzatoare: x1 + x2 = x(5.7) si se compara cu a doua pereche de limite din tabel: -daca x ? A2 lotul se accepta; -daca x ? R2 lotul se respinge; Din tabel se observa ca doar pentru a doua pereche de limite este valabila relatia: (5.8) fiind posibila intotdeuna adoptarea unei decizii privind acceptarea/ respingerea lotului de produse. Metoda probelor progresive Se pot extrage pana la sapte probe. Tehnica este asemanatoare cu cea de la proba dubla cu observatia ca doar pentru ultima proba este valabila relatia de numere consecutive:

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS MANAGEMENTULUI INDUSTRIAL: ASIGURAREA SI CONTROLUL CALITATII PRODUSELOR". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...