CURS CHIMIE: CHIMIE ANORGANICA

Incarcat la data: 15 Ianuarie 2009

Autor: sefulretelei

Pret: 80 credite

Cursul 1. LEGATURA CHIMICA Scurt istoric, Conceptiile despre legatura chimica au evoluat odata cu dezvoltarea chimiei ca stiinta.In sec. XVIII filozofii au folosit notiunea de aviditate in locul celei de afinitate. Laplace a admis ca afinitatea atomilor este o atractie reciproca de aceeasi natura cu fortele de gravitatie. In1812, Berzelius a creat teoria legaturii ionice; el este creatorul teoriei dualiste care a explicat formarea combinatiilor heteropolare, dar nu a putut explica formarea combinatiilor de acelasi fel. Teoria lui Berzelius a decazut dupa 1830, cand chimia organica ( in care teoria dualista nu se aplica ) a inceput sa se dezvolte. In1840, Dumas elaboreaza teoria unitara, dupa care moleculele formeaza o unitate in care atomii isi pierd personalitatea. O prima incercare de a explica natura legaturii chimice apartine lui Berthollet, dupa care atomii se atrag reciproc cu forte proportionale cu masa lor atomica , Un pas inainte il face Butlerov , care a introdus notiunea de structura chimica (1861), care a fost perfectionata de J.H. van Hoff si Le Bell ( 1874 ). Descoperirile din fizica cu privire la structura atomului au modificat si dezvoltat conceptiile despre legatura chimica; noua etapa se numeste teoria electronica a legaturii chimice. Studiile privind invelisul de electroni au aratat ca legaturile chimice sunt determinate exclusiv de straturile exterioare ale atomilor ; astazi se disting urmatoarele tipuri de legaturi chimice : legatura ionica ( heteropolara ), legatura covalenta ( homeopolara )legatura metalica,legatura de hidrogen,si legatura prin forte van der Waals. Legatura ionica Legatura ionica presupune existenta unor ioni complet despartiti,intre care se manifesta atracti de tip coulombian. F= e1e2/ ?d2 In relatia de mai sus: e1,e2- sarcini absolute ale ionilor ; ? -constanta dielectrica a mediului,iar d-distanta dintre ioni in angstromi (A) 1A=10-10 m. Kossel si Lewis au considerat ca elementele reactioneaza intre ele pentru ca atomii sa realizeze configuratia stabila de gaz inert. Formarea unei combinatii ionice are lic prin transfer de electroni; de exemplu: [ F]+ NaF -+ Na+ Electrovalenta este data de numarul de electroni schimbati..Cu cat elementele sunt mai departe de gazele rare, cu atat tendinta de formare a combinatiilor ionice este mai mica; de ex. electrovalenta +3 este rar intalnita ( Al3+ - in solutie sau cristale este hexahidratat, [Al(OH)6]3+. Electrovalenta +4 este exceptionala;electrovalenta -3,-4 sunt necunoscutela ionii simpli; se intalnesc numai in ionii complecsi si in unele retele cristaline, Be2C. Teoria octetului este limitata de faptul ca numai elementele din grupele principale pot forma ioni cu configuratie de octet ( s2p6 ), ceea c ear sugera ca numai acestea pot forma legaturi ionice. In realitate si elementele tranzitionale pot forma legaturi ionice; ioniilor au substratul d in curs de completare. De asemenea,in hidruri H are configuratie de dublet. Caracterul chimic al unui element este determinat energetic; energia de ionizare (I) da indicatii asupra caracterului electropozitiv, iar afinitatea pentru electroni ( A) da indicatii despre caracterul electronegativ al unui element. Energia de ionizare este energia minima necesara pentru smulgerea unui electron din stratul de valenta ( formarea ionilor pozitivi = process endoterm ). Afinitatea pentru electroni este energia primita la alipirea unui electron la atomul neutru (formarea ionilor negative= proces exoterm).Alipirea unui electron la un atom nu elibereaza suficienta energie pentru a ioniza nici un alt element; cu toate acestea, combinatiile ionice se formeaza spontan din elemente,deoarece intervin alti factori energetici ( energia de retea , energia de solvatare ).

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS CHIMIE: CHIMIE ANORGANICA". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Studentie.ro