CURS DIDACTICA: DEZVOLTARE, INVATARE, COMPENSARE

Incarcat la data: 11 Decembrie 2008

Autor: Iulia Andreea

Pret: 50 credite

Curs 2 1. Dezvoltare-invatare-compensare 2. Sistemul invatamantului special- organizare, tendinte 1. dezvoltare-invatare-compensare La persoanele cu deficiente se pune problema dezvoltarii psihice. Dezvoltare-formarea treptata a individului. Formarea e un proces complex bazat pe crestere, maturizare, socializare. Dezvoltarea psihica e o latura fundamentala a procesului dezvoltarii generale si se caracterizeaza prin: achizitii, evolutie, modificari si ajustari a unor atribute si instrumente ale personalitatii la conditia mediului. Fiind in cea mai mare parte dependent de influentele instructiei educationale; dezvoltarea psihica e si o finalitate a procesului de invatamant si a invatamantului special. Sub influenta unor factori stresanti pot avea loc stagnari sau chair regresii in dezvoltarea psihica. La persoanele cu deficiente, iar deficienta e generatoare de handicap; handicapul e inerent de aceea sunt necesare programe speciale cu caracter corectiv-formativ cat mai timpuriu posibil. Conceptia lui Vigotski- la diferite tulburari de dezvoltarea sunt secundar ca consecinta unor factori nocivi primari. -Astfel la deficietii de auz lipsa dezvoltarii limbajului e secundara consecutiva a necompensarii lipsei auzului in perioada sensibila a necomunicarii- intarzieri in dezvoltarea cognitiei. Gandirea e concret situativa, inerta, rigida. Surdul are gandire in imagini, nu e o gandire notionala-verbala -La deficientii de vedere afectiunea primara a functiilor de vedere determina capacitatea de orientare, probleme de natura psiho-motorie, probleme in plan cognitiv si psiho-comportamental. La nevazatori gindirea e lipsita de continutul concret. -Deficientul mintal- capacitatea limitata de generalizare-abstractizare care constituie conceptul central oligofrenic reprezinta o tulburare de dezvoltare secundara consecutiva unei afectiuni primare a SNC- gandirea e rigida, limitata, concreta, capacitatea redusa de transfer, de raportae la situatii noi prin afectarea functionalitatii semiotice. Gandirea deficientului mintal are un caracter retrospectiv ZAZZO. Afectiunea primara avand o origine anatomo-patologica sunt mai rezistente la interactiunea terapeutica. Afectiuni secundare pot fi compensate si corectate prin organizare adecvata, prin invatare compensatorie cat mai timpurie pot minimaliza aceste efecte. Daca sunt neglijate, lipsa de interventie duc la agravarea deficientei. Toti copii cu deficiente care nu sunt cuprinsi in activitati de terapie compensatorie vor prezenta intarzieri in dezvoltare. Afectarea dezvoltarii copiilor cu deficiente prezinta o serie de aspecte comune indiferent de handicapul lor: -are loc o limitare a accesului la informatie -copii cu deficiente au dificultati in activitati specifice perioadei lor de varsta -capacitatea redusa de mobilitate in activitate -esecurile repetate -atitudini de dezaprobare, respingere influenteaza activitate lor -relatiile interpersonale sunt limitate prin izolar- trairea sentimentului de inferioritate care accentueaza starea de handicap care se rasfrange asupra manifestarilor comportamentale. Interventia psiho-terapeutica si medicala e necesar sa intervina timpuriu pentru ca organismul afectat are tendinta de a compensa handicapul astfel incat sa realizeze adaptarea. La varstele mici e plasticitatea si au loc restructurari mult mai usor. In conditii favorabile de educatie si mediu poate avea loc o estompare a afectivitatiilor secundare si o ameliorare a afectiunilor primare, o echilibrae compensatorie. In conditii nefavorabile se accentueaza handicapul, decompensare, nedezvoltare, chiar daca initial au avut loc ameliorari. Au loc reactii de adaptare neadecvate. Au loc si fenomene de pseudoadaptare. Adaptare adecvata- conduite adaptate, adecvate. Fenomenul dezvoltarii compensatorii e prezent la toate categoriile de handicap, are anumite limite astfel incat aspectele concrete ale compensarii sunt diferite in functie de deficienta dar mecanismele compensatorii vizeaza echilibrarea procesului dezvoltarii, ori de cate ori intervine un factor perturbator. Aceasta prin substituiri ale functiilor afectate. La persoanele cu deficiente relatia invatare-dezvoltare e mai complexa. In aceasta relatie invatarea e un factor de organizare a procesului dezvoltarii psihice, un factor de corectare a abaterilor de la traseul normal, astfel incat in activitatea de educare a copiilor cu deficiente in afara de obiectivele prevazute trebuie sa avem in vedere si acele obiective cognitive, psiho-motorii corectiv-compensatorii.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: DEZVOLTARE, INVATARE, COMPENSARE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...