CURS DIDACTICA: FORME DE ORGANIZARE A INVATAMANTULUI

Incarcat la data: 15 Decembrie 2008

Autor: Iulia Andreea

Pret: 50 credite

Curs 9 Forme de organizare a procesului de invatamant Ca si in invatamantul obisnuit, procesul de invatare la copiii cu deficiente se desfasoara pe clase si lectii. Lectiile, in afara de transmiterea si acumularea de informatii se mai desfasoara si in laboratoare, cabinete cu scop terapeutic. Lectia e forma de baza in care se desfasoara procesul de invatamant. Lectia e forma principala de organizare a procesului de invatamant in care se desfasoara activitatea unei clase, a profesorului cu elevii. Vizeaza realizarea unor obiective instructive-educative si terapeutic-compensatorii. Lectia are un continut distinct, are o anumita structura, un timp determinat. Presupune utilizarea unor metode, procedee si a unor mijloace de invatamant. Prin intermediul lectiei se realizeaza formarea si informarea, educatie si instructie, compensare-terapie. Lectia e o unitate didactica fundamentala, o forma a procesului de invatamant prin intermediul careia informatia e perceputa si asimilata activ de elevi in timp determinat pe calea unei activitati sistematice, prin care se provoaca cu sfera bio-psihologica a copilului. Lectia moderna se constituie intr-un program didactic, intr-un sistem de procedee de lucru si actiune comuna a profesorului cu elevii (expunerii, explicatii, rezolvari de probleme, actiuni legate de corectarea deficientei vorbirii, compensarea deficientei de vedere). Aceste procedee commune sunt structurate si organizate in vederea atingerii obiectivelor propuse. Prin organizarea sa lectia exercita o influenta cu functie formativa sub raportul modelarii unor trasaturi de personalitate. Prin organizarea si desfasurarea sa, lectia formeaza elevilor obisnuinta de a lucra sistematic, responsabilitatea pentru indeplinirea indatoririlor, le formeaza o motivatie pentru activitate, deprinderi de a-si putea compensa deficientele. In functie de sarcina didactica indeplinita exista mai multe feluri de lectii: 1.Lectia mixta (combinata) e de baza pentru deficienti. Urmareste realizarea, aproximativ in aceeasi masura, a mai multor sarcini didactice. Fiecareia din aceste sarcini fiindu-i rezervat un timp al instruirii. Succesiunea elementelor lectiei e variabila, ele pot alterna. Realizarea sarcinilor didactice nu are o ordine constanta. Structura lectiei mixte: -organizarea clasei pentru lectie: captarea atentiei elevilor. Se realizeaza unele activitati de natura organizatorica, pregatirea materialului, asigurarea unei stari favorabile pregatirii lectiei; -actualizarea cunostintelor acumulate anterior. Nu se acorda timp lung. Verificarea temei. -Pregatirea elevilor pentru asimilarea noilor informatii prin conversatie introductive (se pune accent asupra cunostintelor necesare insusirii informatiilor noi transmise - cunostinte ancora). Crearea conditiilor psihologice solicitate de activitatea care urmeaza: trezirea curiozitatii. -Comunicarea si asimilarea noilor cunostinte -Fixarea cunostintelor predate care se realizeaza prin organizarea unor exercitii aplicative sau prin reluarea in alt context al esentialului din cunostintele predate Conexiunea inversa se realizeaza pe tot parcursul lectiei prin intrebari formulate intermitent, avand astfel posibilitatea sa observ cum participa la realizarea momentului respective. Volumul cunostintelor predate e mai mic, acest tip de lectii se preteaza in activitatea cu copii deficienti mintal. 2. Lectia de comunicare si de insusire de noi cunostint. Nota definitorie o constituie orientarea preponderenta a activitatii in directia dobandirii de cunostinte si dezvoltarea unor capacitate instrumentale si operationale. Comunicarea informatiilor detine ponderea cea mai mare. Variantele de desfasurare a acestui tip de lectie sunt in functie de modul in care profesorul concepe realizarea predarii invatamantului. Pot fi realizate prin: - lectii de descoperire pe cale inductiva, elevii au posibilitatea sa observe diferite obiecte si fenomene (sarcina de observatie), iar pe baza informatiilor culese sa se ajunga la generalizari Scopul profesorului e de a dirija procesul de observare si de formulare a generalizarilor. - alt tip de comunicare e comunicarea directa, cale deductiva care presupune trecerea de la adevaruri generale apoi li se explica (de la general spre particular) - activitati pe grupe: elevii sunt impartiti pe grupe dupa diferite criterii, danduli-se sarcini differentiate. La final se fac aprecieri in urma concluziilor formulate. 3. Lectia de formare a priceperilor si deprinderilor Caracteristici: activitatea independenta a copilului in scopul rezolvarii unor sarcini de invatare in vederea elaborarii unor componente actionale. Acest tip de lectie poate avea loc si in cabinet sau in atelierul scolii. Structura lectiei: -anuntarea elevului -reactualizarea cunostintelor teoretice in vederea activitatilor practice -demonstrarea modului de executare a sarcinii -activitatea independenta a copilului -analiza rezultatelor Se pot exersa pe baza unor exercitii applicative sau fise care cuprind exercitii differentiate cu destinatii individuale. 4. Lectia de recapitulare si de sistematizare Obiectivul: fixarea informatiei prin stabilirea de noi corelatii sau prin relevarea unor structuri logice intre cunostinte. Acest tip de lectie presupune elaborarea unor planuri de structurare pe baza carora se realizeaza recapitularea. Exista mai multe variante: -lectii de sinteza-planificarea la incheierea unui capitol sau semestru, tematica respectiva pe baza caruia se realizeaza sistematizarea. Se face pe baza de conversatie sau exercitii applicative. -Lectii de recapitulare si sistematizare cu ajutorul fiselor: pe baza tematicii anuntate se discuta si profesorul concepe fisele individuale 5. Lectia de verificare si apreciere a rezultatelor scolare Are ca scop evaluarea randamentului scolar. Se realizeaza la intervale mari de timp. Exista mai multe variante: -lectia de verificare prin chestionare orala adresata colectiv sau individual -verificarea prin teme scrise -verificare prin lucrari practice la ateliere (calitatea si cantitatea muncii efectuate) -verificare cu ajutorul testelor docimologice (teste facute de profesor)

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: FORME DE ORGANIZARE A INVATAMANTULUI". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...