CURS DIDACTICA: FUNCTIILE OBIECTIVELOR

Incarcat la data: 12 Decembrie 2008

Autor: cornel sandulescu

Pret: 80 credite

Curs 4 Functiile obiectivelor: Obiectiveiectivele raspund unor necesitati sau functii ale procesului de invatamnat indeplinesc functiile 4(curs 3). Sunt valabile pt invatamantul special si invatamantul obiectiveisnuit. Intre functii exista legaturi interdependente. Functiile in invatamantul special dat fiind faptul k invatamantul special care are aceleasi scopuri- integrarea socio-afectiva si profesionala cat mai adecvata- ca si in invatamantul obiectiveisnuit, nu se realiz ca in invat obiectiveisnuit. Pt a realiza acest lucru obiectiveiectivele scolii speciale raspund si altor functii care se refera la orientarea tuturor actiunilor spre stimularea mecanismelor compensatorii, spre diminuarea dificultatii pe care le au copii cu deficiente in procesul de invatare si adeptare. In invatamantul special obiectiveiectivele corectiv-formative sau cele terapeutic compensatorii sunt obiectiveiective compensatorii ale tuturor activitatilor desfasurate nu numai in cabinetele specializate ci in toate activitatile pe care profesorul le desfasoara la clasa. Organizarea pe nivele a obiectiveiectivelor educationale: In functie de ceea ce-si propune profesorul sa realiz obiectiveiectivele sunt diferentiate in: 1.Generale -sunt cele profilate pe cicluri de invatamant si pe tipuri de scolii. Acestea sunt in concordanta cu scopul invatarii, dar si cu cele ale unui ciclu scolar. -Aceste obiectiveiective generale sunt axate pe procesele psihice implicate in invatare si sunt compatibile cu diferite obiectiveiecte de invatare realizabile in diferite cicluri de invatamant. -Formularea acestor obiectiveiective nu e de competenta unui cadru didactic ci sunt de competenta unor politici scolare la nivel de ministru. 2.Specifice -sunt caracteristice diferitelor arii de invatamant. Obiectiveiectiv inclus in cadrul disciplinei respective. Aceste obiectiveiective sunt prezente in programele scolare in cadrul fiecarui domeniu de invatamant -in formularea obiectiveiectivelor specifice sunt indicate continutul disciplinei dar si nivelul de dezvoltare psihica a elevilor pt a alege acele activitati de invatare ce sunt accesibile pt varsta cornologica respectiva 3.Operationale -sunt de competenta prof si au un caracter concret. Sunt realizate in cadrul lectiilor -sunt elaborate pe baza obiectiveiectivelor specifice disciplinei si a obiectiveiectivelor generale si se realizeaza prin tehnici de operationalizare ale profesorului -spre deosebire de obiectiveiectivele generale si specifice care sunt date prin documente, obiectiveiectivele operationale sunt elaborate pt fiecare lectie in parte in functie de continutul predarii-invatarii. Taxonomia obiectiveiectivelor educationale: In vederea rationalizarii, sistematizarii si evaluarii actiunea pedagogica e necesar ca intre obiectiveiectivele de instruire si educare si mecanismele neuropsihice implicate in invatare sa existe un raport de convergenta. Avand ca suport stiina, teoriile si principiile psihologice ale scolii active conform carora invatamantul se bazeaza pe efectuarea unor operatii, niste actiuni si activitat precum si teoria invatarii conform careia invatamantul presupune schimbari calitative in comportamentul cognitiv, afectiv, psiho-motor. S-au elaborat aceste taxonomi in care obiectiveiectivele sunt definite in raport cu aceste categorii comportamentale. Taxonomie- teorii si abordari sistematice , explicative, clasificari. Taxonomiile obiectiveiectivelor educationale sunt: sisteme de clasificare si ordonare ierarhica a obiectiveiectelor in functie de domeniul lui de continut si de gradul de complicitate al operatiilor mintale implicate in invatare. Taxonomiile se prezinta ca organizarea ierarhica pt diferite niveluri, fiecare nivel mai complex incluzand caracteristici esentiale ale nivelului inferior. Cea mai apreciata e taxonomia elaborata de Bloom, care are 2 dimensiuni: 1.De continut- ce trebuie sa invete - are in vedere componenta afectiva, cognitiva si psiho-motorie. Continutul invatarii cognitive e axat pe asimilarea si manipularea cunostiintelor. Continutul obiectiveiectivelor afective e centrat pe practicarea de atitudini, norme si reguli. Continutul obiectiveiectivelor psiho-motorii se bazeaza pe formarea unor deprinderi 2.De diferentiere si de ordonare a proceselor implicate in continut - se refera la ordonarea activitatii implicate in invatare. Domeniul cognitiv dupa taxonomia lui Bloom: -se refera la 6 clase de obiectiveiective: -sunt ordonate ierarhic cele 2 mari categorii de obiectiveiective: formative si informative. -Obiective informative sunt la prima sectiune- cunoasterea, se refera la cunoasterea termenilor, a faptelor, regulilor, teoriilor specifice unei discipline scolare. -Obiective formative urmaresc sa formeze , sa realizeze si se refera la clasele nivelele 2-6 1.cunoastere- asimilarea cunostintelor 2.intelegerea - presupune reformularea unui enunt cu propriile cuvinte. Presupune interpretarea daca copilul e capabil sa explice, sa rezume, sa extraga idei principale; extrapolarea-extinderea continutului unui enunt dincolo de contextul prezentat 3.aplicarea - capacitatea de a folosi ce a invat in orice situatie noua 4.analiza -presupune descompunerea in elemente componente prin sesizarea relationarilor si a raporturilor existente intre ele -strategia mintala 5.sinteza -presupune imbinarea elementelor sau a partilor componente in scopul de a forma un tot unitar -daca e capabil sa elaboreze un plan 6.evaluarea -presupune formularea unor judecati asupra activitatii proprii cu scopul atingerii unui tel Domeniul afectiv: Obiectiveiective: modificare intereselor, valorilor personale. Se urmareste modificarea conduitei. Se au in vedere etape echilibrate in interiorizarea unei norme sau valori speciale sau estetice. Etape: 2 dimensiuni de continut si diferentiere 1.receptarea- sa ia la cunostinta 2.reactia - Dimensiunea de diferentiere - comportamente conform acestor norme 3.valorizarea - acea norma sa fie acceptata, sa devina stabila: angajarea 4.organizarea - organizarea interna a normelor dintr-un sistem de valori 5.caracterizarea propriei persoane in functie de propriile valori insusite - prin sistemul de valori similate, cu spirit de discernamant. -recunoasterea si insusirea unei norme de raportare. Domeniul psiho-motor Se refera la proiectarea obiectiveiectivelor in functie de etapele formarii unei deprinderi motorii. Dimensiunea de continut- sa stie regula respectiva Dimensiunea de diferentiere: -dispozitia- sa vrea sa faca -reactia dirijata -automatizarea -reactia complexa: sa foloseasca actele pe care si le-a insusit in realiz unei sarcini complexe. Operationalizarea obiectiveiectivelor: Obiective operationale sunt cele pe care profesorul le realiz. La sfarsitul activitatii prof trebuie sa stie exact ce poate copilul sa faca. Operationalizarea semnifica transpunerea, derivarea scopurilor generale in obiectiveiective specifice si a acestora in obiective concrete prin prezentarea unor componente cognitive sau psiho-motorii observabile si masurabile. Componentele afective nu se operationalizaza. Operationalizarea presupune mai intai transpunerea unui obiectiv in termeni de acte, actiuni, operatii direct observabile. Elem esentiale pentru operationalizare e faptul ca se precizeaza performantele elevului, ce va sti sa faca copilul, imediat dupa terminarea unei secvente de instruire si in raport cu un continut bine determinat. Descrierea tehnicilor operationale, Meger care sunt adoptate. Dupa el aceste tehnici se bazeaza pe considerarea performantelor copiilor sub forma unor componente finale observabile si masurabile. Criteriile de operationalizare a obiectiveiectivelor. Criteriile realizate de Meger: 1.specificare comportamentului final cu descrierea produsului sau al performantelor elevului -orice obiective trebuie sa se refere la activitatea copilului si nu la activitatea profesorului. Obiective operationale trebuie sa se centreze pe procese, pe actiuni observabile si nu pe procese care nu pot fi evaluate precis. -Obiective operationale trebuie sa desemneze cu precizie rezultatele scontate. Pt acestea se impune ca fiecare obiectiv concret sa fie formulat in cat mai putine cuv si in termeni comportamentali expliciti, adica prin verbe de actiune care sa indice o actiune singulara. -In taxonomia lui Bloom sunt date exemple de verbe pt fiecare nivel: Cognitiv: 1.Achizitia- elevul va stii sa defineasca sa descrie, sa identifice sa reproduca sa aleaga 2.intelegerea- sa explice, sa dea explicatii, sa rezume, sa rescrie 3.Aplicarea- sa demonstreze, sa manipuleze, sa foloseasca 4.Analiza- sa diferentieze, sa aleaga, sa repare, sa distinga 5.Sinteza- sa combine. Sa compuna 6.Evaluarea- sa interpreteze, sa aplice 2.specificarea conditiilor si a contextului in care elevul va putea realiza obiective -presupune factori facilitatori sau restrictori: care se refera la materiale didactice si tehnice. Folosesc o serie de formule verbale: -dupa citirea materialului... -avand acces la mulaje, planse... -pus in situatia de... -cu ajutorul sau fara ajutorul... 3.specificarea criteriului de reusita minimala Expectatiile sunt diferite de la o scoala la alta. Presupune ca proiectarea sa fie in raport cu mai multe nivele de performanta. Standarde minime: nr minim de raspunsuri corecte sau la limita de timp. Sau stabilirea nr de elevi care va reusi sa realizeze obiectiveiectivul. Operationalizarea obiectivelor prin definirea performantelor astepate cu avantajul precizarii, al masurabilitatii. La sfarsitul activitatii prof poate stabili nivelul performantelor atat a ceea ce si-a propus si a realizarilor copiilor si in functie de modul cum s-au realizat aceste comportam masurabile. Prof regleaza din mers daca nu s-au realizat data viitoare , sa stie ce are de facut. Nu toate obiectivele pot fi operationalizate, cele afective nu pot fi operationalizate. Din acest motiv in cadrul unei lectii pt a fi stabilite obiective operationale, dar obiective care nu pot fi operationalizate se trec dar nu in mod operational deci nu prin verbe de actiune. Aceste cerinte sunt valabile si in invat special si se au in vedere si obiective corectiv-terapeutice.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: FUNCTIILE OBIECTIVELOR". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.