CURS DIDACTICA: MIJLOACE DE INVATARE

Incarcat la data: 15 Decembrie 2008

Autor: luminita carol

Pret: 80 credite

3 (1 review)
Curs 7 Mijloacele de invatare Reprezinta un ansamblu de instrumente materiale si tehnice cu care se realizeaza transmiterea si asimilarea informatiei didactice precum si evaluarea rezultatului obtinut. Sunt instrumente auxiliare care faciliteaza transmiterea info ca actiuni ale predearii, dar sprijinind si stimuland activitatea de invatare. Mijloacele de invatare nu se substituie activitatea de predare-invatare ci doar contribuie la o mai buna valorificarea a info transmise. Fiind instrumente auxiliare integrarea lor in procesul de invatmant tre sa raspunda unor finalitati pedagogice. Cu ajutorul lor se depasesc neajunsurile verbalismului sau al formalismului. Se realiz un invat activ si complet strans legat de cerintele vietii. Clasificare mijloacelor de invatare. Dupa functiile pedaagogica mijloacele de invatare se impart: 1.informativ-demonstrative -ajuta la transmiterea unei info noi, la exemplificarea si ilustrarea notiunilor si la concretizarea ideilor: 4 categorii -materiale intuitive naturale: colectii de plante, de insecte roci, unelte. Perceperea acestor materiale este perceperea realitatii -materialele construite special in scop didactic: ele imita, reproduc, reconstituie obiectele si fenomene reale facandu-le accesibile observatiei, mulaje piese demontabile, corpuri geometrice -materiale figurative: redau imaginile lucrurilor reale: desene planse tablouri, harti, mijloacele tehnice audio-vizuale, DVD,CD -materialele simbolice- faciliteaza trecerea de la senzorial la abstract 2.de formare si exersare a deprinderilor Includem jocuri de constructii, piese demontabile instrumente muzicale, instrumente folosite in activitatiile fizice, materiale din cabinete logopedice 3.de de relationalizare a timpului de invatare sabloane pt desen, harti in contur 4.de evaluare a rezultatelor invatarii Le concepe si foloseste profesorul: fise teste, fisa de evaluare. Mijloace prin care se ajunge la rezultatele scontate se numesc tehnologie didactica inculde un tot unitar toate componentele procesului de invatare; tehnologia e o depridere de activitate directa a profului. Eficienta celui mai performant mijloc tehnic e in functie de cum acest mijloc e valorificat de prof in scopul atingeri obiectivelor desemneaza strategia didactica. Strategia didactica- mod de abordare si rezolvare a unei sarcini didactice ce presupune alegerea anumitor metode si mijloace combinate obtinute in scopul atingerii unor rezultate maxime. Modul cunoasterii cadrului didactic conduce, organizarea, procesul de predare-invatare presupune anumite abilitati, cu timpul dobandeste un caracter de constanta, o anumita stabilitate si desemneaza, asa numitul stil de activitate didactica. Stilul are un caracter personal si are o forma de exprimare a originalitatii si reflecta competenta si capacitatea profesionala. O componenta a tehnologiei didactica o constituie si activiatea de evaluare. Prin activitatea de evaluare- sistem de conceptii, principii si tehnici referitoare la masurarea si aprecierea dezvoltarii scolarului precum si masurarea si aprecierea intregului proces didactic. Esenta evaluarii e cunoasterea a efectelor activ desfasurate in vederea perfectionarii procesului in etapele viitoare. Evaluarea in plan psihopedagogic vizeaza eficienta: prin prisma raportului dintre obiectivele proiectate si rezultatele obtinute in activiitatea de invatare. Prin consemnarea rezultatelor se pun in evidenta si mecanismele care au condus la obtinerea lor. Evaluarea include si abstractul psihic. In activitatea scolara evaluarea indeplineste mai multe functii: 1.constatare si de apreciere a rezultatelor obtinute 2.apreciere a activitatilor desfasurate de stabilire a elementelor reusite si nereusite 3.supraveghere a activitatilor de invatare orientand-o catre elemente esentiale 4.functia de a permite cunoasterea nivelului atins de elev, rezultatele obtinute ajutandu-l sa cunoasca lacunele activitatii desfasurate in raport cu obiectivele stabilite. Evaluarea, fiind o activitate complexa presupune realizarea a 3 operatii: -masurarea -rezultatelor obtinute consta in utilizarea unor procedee prin care se stabileste o relatie functionala intre un ansamblu de simboluri si un ansamblu de fenomene obiecte conform unor caracteristici observabile -aprecierea - rezultatele obt presupun emiterea unei judecati de valoare acordandu-i o semnificatie -decizia -formularea concluziilor desprinse din interpretarea datelor si masuri pentru ameliorarea activitatii Forme de evaluare: Dupa modul de integrare in actiuni evaluate in procesul de invatamant exista mai multe forme de evaluare: 1.initiala - inaintea oricarui experiment pedagogoc, se efectueaza la inceputul unui program instructiv-educativ si are ca scop cunoasterea nivelului de pregatire, dezvoltarea intelectuala, gradului de afectare, dezv psihica 2.continuta sau formativa -presupune verificarea rezultatelor pe secvente mici pe parcursul procesului de educatie. si isi propune evaluarea performantelor intregii clase legat de continutul esential a ceea ce e parcurs dupa fiecare etapa. -Aceasta evaluare presupune identificarea punctelor critice si ameliorarea lor in timpul orei. 3.cumulativa sau sumativa - se realiz prin verificarea efectuata de prof prin etape mari de timp Caracter retroactiv- ofera info asupra activitatilor care au avut loc. Ofera posibilitate modului in care au fst atinse obiectivele la incheierea procesului de educare. Cum se realiz metodele de verificare a rezultatelor scolare: -observarea curenta in timpul activitatii -verificarea orala -probele scrise- de control curent cu cateva din lectie, la sfarsitul unui capitol-lucrare de sinteza; lucrari trimestriale- teze-sinteze activitati -probe practice-orale de educatie fizica, muzica Principiile didactice: Teze fundamentale care stau la baza proiectarii, organizarii desfasurarii activitatii de predare invat in vederea realiz obiectivelor instructiv educative. Sunt idei de baza pe care se intemeiaza procesul de invatamant. Stabilesc norme cu caracter restrans de indicatii precise impus actului de predare-invatare. Principiile sunt elaborate nu subiectiv ci sunt elaborate pe baza cunoasterii legilor specifice ale functionarii procesului de invatare si predare independent de vointa elevului sau a celui care preda. Pentru ca respecta aceste legitati obiective ale functiilor procesului predarii servesc ca linii de orientare a activitaiti de invatare si necesita obilgativitatea respectarii lor. Principiile respecta legitatile procesului de invatare, legea fiind reflectarea unei legaturi necesare si stabile intre aspectele procesului de invatare cum ar fi: -unitatea dintre participarea activa si insusirea constienta a cunostintelor -unitatea dintre intuitia senzoriala si abstractie -teorie-practica Principii: 1.principiul participarii constiente si active a elevilor in activitatea de invatare 2.p sistematizarii, structurarii si continuitatii 3.p legarii teoriei de practica 4.p accesibilitatii/p orientarii dupa particularitatiile de varsta si individuale ale elevilor 5.p. Insusirii temeinice si durabile a desprinderilor cunostintelor 1.p participarii constiente si active a elevilor in activitatea de invatare se refera la necesitatea asigurarii in activitatea de invatare a unei interdependente optime intre componentele intelectuale si cele motivationale ale individului in functie de nivelul dezvoltarii sale ontogenetice si de situatia concreta in care e antrenat. Actul invatarii tre sa raspunda unei trebuinte reale a copilului sa-i trezeasca interesul si sa-i determine intentia de a participa la porcesul de insusire de noi cunostinte. Fara participare activa si constienta a elevului in actul de invatare nu se asigura caracterul operational al cunostintelor predate. Invatarea eficienta nu inseamna doar acumulare de info si formarea de operatii mintale. Invatarea presupune asimilarea info si acomodarea, ajustarea vechilor cunostinte pt a fi puse in concordanta cu cele noi dobandite recent. Copilul cu deficienta intampina o serie de dificultati sub aspectul participarii active o caracteristica fiind activismul redus in fata sarcinii prezentand dezechilibre determinate de dinamica corticala. Unii sunt hiperactivi unii predomina procesele inhibitorii. Fiind necesar ca ei sa fie impulsionati in mod diferentiat pt a fi activi la ora. Astfel: pt cei pasivi tre gasite modalitati de trezire a interesului prin laude, incurajari. Pt cei hiperkinetici: activ tre dirijata pe a nu deveni haotica. Rigiditatea corticala specifica, cunostintele vechi au lacune multe, avand un caracter imprecis si tot ceea ce e deformat in cunoasterea lor cedand mai greu la presiunea info noi. Aplicarea acestui principui nu e usor, efortul tre sa fie continuu. Se recomanda: legarea permaneta a materialului invatat de aspecte concrete ale realitatii si de fapte care mentin curiozitatea elevilor in vederea mentinerii interesului pt activitate prin joc, prin folosirea unui material didactic corespunzator, prin evitarea verbalismului, prin mobilizarea in activitati concrete.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: MIJLOACE DE INVATARE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...