CURS DIDACTICA: OBIECTIVUL DIDACTICII

Incarcat la data: 10 Decembrie 2008

Autor: Gogoasa Alexandru

Pret: 50 credite

Curs 1 Obiectivul didacticii Didactica gr. Didaskein- a invata, didactik- arta de a invata Consacrarea termenului a realizat-o pedagogul ceh Amoscomenius prin lucrarea "Didactica Magna". Semnificatia initiala era arta a predarii, arta universala de a-i invata pe toti totul. Comenius arata ca a invata pe altul e a sti ceva si a face si pe altul sa invete, sa stie repede, placut, temeinic. Didactica cuprinde toate problemele de invatare si educare. Comenius este primul care vorbeste de necesitatea de a manifesta grija pentru copii def mintal, de a-i instrui si educa. Comenuis arata ca toti cei nascuti ca oameni sunt nascuti cu scopul de a fi oameni. Cu cat cineva este mai greoi, cu atat are mai mult nevoie de ajutor spre a se elibera de marginirea si prostia sa, pt ca nu exista nici un caz atat de nefericit care sa nu fie susceptibil de a se imbunatatii. Cei mintea slaba devin mai cultivati in comportament. Conceptia sa cu privire la educatie, invatarea a fost dezvoltata de alti mari pedagogi, dar contributia cea mai mare a avut-o pedagogul german Nerbart. -obiectivul didacticii este procesul de invatare -cele 2 componente ale procesului de invatare se afla in stransa interdependenta, realizarea obiectivelor predarii depind de substratul psihic al invat. Obiectivul Didacticii- proces de invatare- teorie stiinta a procesului de invatare ce reflecta relatiile dintre latura acestuia si interdependenta dintre procesul de invatare si contextul social in care se desfasoara. Didactica studiaza si sistemul de invatamant ca ansamblu al institutiilor de instructie si educatie, studiaza principii; tehnologia didactic, formele de organizare si desfasurare a actvitatii didactice- relatia dintre conduitele profesionale si modalitatiile de raspuns ale obiectului actiunii (elevii), in vederea armonizarii acestora. Didactica- stiinta teoretica, avand ca scop elaborarea bazelor teoretice de organizare a procesului de invatamint dar si o stiinta practica, de a forma deprinderi, conduite, de a modela personalitatea copiilor prin instructie. A instrui pe cineva- a-l transforma, a-i forma personalitatea. Continutul instructiei e mai restrans decat al educatiei, care are ca scop trensformarea personalitatii celui educat. Instrcutie- actiuni constiente care au ca scop formarea de cunostiinte, priceperi, deprinderi. Instructia se realiz in scoala, in activitatea prof-elev. In sfera didacticii intra tot ceea ce e implicat in predare si invatare. Didactica studiaza procesul de invatamant in ceea ce are el esential independent de obiectul de invatamant sau tipul de scoala in care se realiz. Problemele specifice sunt studiate de metodicile de predare ale disciplinei. Didactica- baza teoretica a metodicii, metodica ofera baza concreta pt generalizarile didacticii. In invatamantul special exista si alte tipuri de metodici: de terapie ocupationala, psiho-motorie, educare vizuala, orientari in spatiu. Procesele de invatamant- cea mai inalta forma de organizare a instruirii- ansamblu de actiuni exercitate sistematic de educator asupra educatilor intr-un cadru institutional in vederea formarii personalitatii in raport cu idealul educational. Educatorul- persoana pregatita in mod special pt desfasurarea acestei activitati. Procesul de invatamant se desfasoara in cadrul unitatiilor sistemului de invatamant avand particularitati specifice de la o unitate institutionala la alta. Sistemul de invatamant- organizare institutionala a invatamantului; invatamant- subsistem integrat si subordonat , sistemului global de invatamant. Procesul de invatamant - parte a sistemului in care sunt incluse institutiile scolare. In 1950, a avut loc la Bucuresti o conferinta a cadrelor didactice din scolile speciale: principiile sunt valabile pt invat special, procesul de invatamant are particularitati specifice, dar componentele sunt aceleasi ca in oricare institutie de invatamant. Componente: -obiectivele condenseaza tipul de rezultate scontate. Ce informatii, deprinderi trebuie sa faca -resursele umane, agentii actiunii, prof, elevi, aportul parintilor. Didactica moderna pune in centru elevul, proful conduce activitatea din scoala si din afara ei. -Continutul: suportul de baza, ceea ce a acumulat elevul, cunostiintele sunt programate dupa nivelul de dificultate. -Mijloacele de invatamant si materialele didactice pot fi intuite sau figurative, truse aparate. -Formele de organizare: pe clase sau lectii -Timpul scolar: ani, semestre, ore de curs, planificat de profesor- interactiunea tuturor componentelor- caracter sistematic al procesului de invatamant. Procesul de invatamant - relatia predare-invatare-evaluare- reprezinta o alternanta de activitati de predare-invatare si evaluare ce alcatuiesc o unitate organica. Scopul angajarea elevilor in trairea de experiente organizate pedagogic. Procesul de invatamant imbina tehnicile de munca cu eforturile de insusire din partea elevilor- bagaj de structuri cognitive care permit relevarea datelor importante ce i se prezinta. Predarea- ansamblul de operatii, sistematice intreprinse de prof in vederea desfasurarii optime a invat. A preda- a provoca schimbari in comportamentul elevilor printr-o experienta organizata pedagogic, presupune cunoasterea particularitatilor intelectuale si fizice ale elevilor. Invatarea- schimbarea in comportamentul individual ca urmare a unei experiente proprii, ca raspuns la influentele mediului care confera o mare capacitate de actiune asupra mediului inconjurator. Invatarea scolara- activitatea supusa observarii, controlului sistemic al profesorului. Invatarea- proces, produs, conditionata de anumiti factori: 1.ca proces- succesiune de operatii, stari, constient finalizate in comportament, proces de reflectare a realitatii in plan superior. Invatarea impune un activism sustinut din partea elevilor, sarcina profesorului e de a determina participarea elevilor in proces 2.ca produs- ansamblu de rezultate exprimate in idei, principii, atitudini. Invatarea conditionata de factori: -conditii interne: particularitatiile celui care invata- factori biologici: dezvoltarea fizica, starea analizatorilor -factori psihologici: nivelul dezvoltarii intelectuale -conditii externe: mediul scolar, familia. Invatarea umana imbraca mai multe tipuri: 1.invat psiho-motorie- insusirea de scheme motorii 2.invat cognitiva-dobandirea de cunostiinte intelectuale 3.invat afectiva- reactii la situatii afectogene 4.invat practica- deprinderi de autoservire, autogospodarie 5.invat morala- deprinderi de conduita sociala

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: OBIECTIVUL DIDACTICII". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.