CURS DIDACTICA: OPERATIONALIZAREA OBIECTIVELOR

Incarcat la data: 12 Decembrie 2008

Autor: maria cantemir

Pret: 50 credite

Curs 5 Operationalizarea obiectivelor prin definirea performantelor, asteptate are avantajul precizarii, al concretentei si al masurabilitatii. La sfarsitul activitatii prof poate stabili nivelul performantei predare-nvatare si poate stii ce masuri sa ia pt cresterea eficientei activitatii dar nu toate obiectivele pot fi operationalizate de aceea intr-o lectie pot fi realizate obiective operationale definite in termeni de performanta dar si obiective care nu se pot masura la sfarsitul activitatii, dar pe care le ai in vedere pe parcursul mai multor lectii. Observam ca nu avem certitudinea ca se pot realiza intr-un tip determinat, trebuie precizate dar nu in term comportam. Cerintele pedagogice atat sub aspectul continutului cat si al dimensiunii operationale, propriuzise sunt valabile si pt invatamantul special dar avandu-se in vedere specificul dezvoltarii operationale respective la acestia. Pe langa aceste dimensiuni, invatamantul special exista si o dimensiune proprie cea care se refera la obiective terapeutic-compenstaorii pe care prof tre sa le aiba in vedere in activ la clasa. Aceste obiective terapeutic-compensatorii, urmaresc: -sa contribuie la diminuarea dificultatilor de invatare pe care elevii le intampina ca urmare a trasaturilor specifice in parte cat si a unor particularitati individuale si psiho-individuale. Formularea acestor obiective corectiv-formative nu se poate realiza prin verbe concrete prin performante observabile dar vor fi formulate ca o contributie la ameliorarea unor insuficiente sau a unor manifestari negative. Exemplu: Estomparea rigiditatii, a caracterului dezorganizat a activitatii perceptive, inlaturarea caracterului ingust, fragmentar, al personalitatii si reprezentarii. Bazate pe contactul elevilor cu obiecte si imagini concrete, descrierea obiectelor, sublinierea prin culoare pt imbogatirea perceptiei. Alte obiective: diminuarea fenomenelor de concretism a gandirii, a ineficientei in depasirea situatiei prezente, stimularea capacit de analiza-sinteza, generalizare-abstractizare. Alt obiective formativ-terapeutic: eliminarea formalismului in gandire prin legarea de experienta lor de viata, formarea capacit de intelegere a mesajului scris. Obiective: 1.asimilarea notiunilor cu sesizarea atributelor si proprietatilor simbolurilor verbale se realizeaza prin activitatea pregatitoare in care sa dobandeasca un bagaj de reprezentari necesare pt intelegerea notiunilor. Pentru formarea notiunilor trebuie sa aiba in vedere ca posibilitatile lor de abstractizare sunt limitate iar in materialul intuitiv pe care il foloseste prof sa fie eliminate elem de prisos 2.inlaturarea rigiditatii- achizitiilor, combaterea uitarii, a lipsei de finalitate in reproducere prin manipulare 3.dezv unei motivatii adecvate-realizata prin utilizarea activ de interes 4.formarea capacitatii de aplicare concreta a celor invatate- de acomodare a achizitiilor la situatii noi prin numarul mare de repetari 5.dezvoltarea vointei- prin esalonarea activitatii cu formularea scopurilor de la cele mai simple la cele mai complexe si indepartate. Formarea obisnuintei de a duce activitatea inceputa se realizeaza prin relatarea copilul vorbeste ce face- verbalizarea 6.reducerea impulsivitatii- a insuficientei deliberari in efectuarea actiunilor se realizeaza prin deprinderea copilului ca inainte sa treaca la actiune sa spuna cum intelege el ca trebuie sa procedeze pentru a rezolva sarcina. 7.organizarea formelor externe de conduita 8.formarea sitemului de responabilitati- pentru dezvoltarea perseverentei si autocontrolului 9.canalizarea energiei- spre actiuni utile prin sugestii, sugerarea a ce trebuie sa faca sa i se dea copilului, sentimentului ca face ce vrea el Oiective formativ-compensatorii la deficientul de vedere: -punerea in functiune a mecanismelor compensatorii -ocrotirea vederii restante -prevenirea si combaterea consecintelor Obiective 1. formarea capacitatii de percepere a lumii prin capacitati senzoriale disponibile 2.stimularea actiunii proceselor psihice care pot avea rol compensator 3.eliminarea unor mecanisme compensatorii neadecvate 4.formarea capacitatii de dozare a timpului de utilizare a vederii: asigurarea unor conditii de lucru adecvate, formarea pozitiei corecte pentru prevenirea oboselii oculare , oprirea activ la primele semne de oboseala Obiectivele formativ-corective pt deficientul de auz: - stimularea restantului auditiv - folosirea restantului auditiv - eliminarea concretismului Continutul procesului de invatamant: Realizarea obiective educationale presupune selectarea, organizarea, planificarea pedagogica si transmiterea acelor cunostiinte si abilitati care sunt in concordanta cu nivelul de dezvoltare a cunoasterii in perioada respectiva in vederea formarii si integrarii sociale a subiectului respectivi. Aceste cunostinse formeaza continutul invat(C). C- ansamblul de abilitati intelectuale, profsionale asristice, de modele atitudinale si de comport organizate sistemic si etapizate pe cicluri scolare in vederea formarii unei personalitati armonioase in concordanta cu cerintele de moment si viitoare ale dezvoltarii sociale. Transpunerea cunoasterii elaborate social in termeni pedagogici se realizeaza in concordanta cu obiective educationale. Obiectivele sunt doar cerinte potentiale iar realizarea lor obiectiva presupune identificarea de mijloace si metode corespunzatoare de continuturi care sunt programate si organizate de cardul didactic. C sunt interdependente cu obiective si cu strategiile de perdare-invatare- evaluare. Pt a surprinde aceasta interdependenta se folosesc term de curriculum. Prin curriculum educational se intelege organizare si planificarea pedagogica a C in vedera realizarii anumitor performante scolare. In sist de invatamant in tara noastra in formularea Conti uturilor educationale se stabilesc de Misisterul Educatiei. In functie de aceste actiuni globale cadrele didactice isi planifica procesul educational si proiecteaza si evalueaza fiecare lectie in parte. Selectarea continutului unui obiective de invatamant se bazeaza pe obiective generale si specifice. In unctie de acestea prof isi form obiective operationale. Organizarea pedagogoca a continutului activitatii de invatare se realizeaza prin programe si prin elaborarea manualului si a altor materiale auxiliare. Planificarea continutului: identificarea si ordonarea obiective de invatare. Planificarea se concretizeaza in obiecte de invatamant, planuri de invatamant si orare scolare. Obiectulde invatamant e o unitate didactico-stiintifica de reprezentare compacta a unui continut de cunostinte exacte si exercitii aplicative care sunt menite sa informeze si sa formeze elevii intr-un anumit domeniu. Planul de invatamant- document oficial elaborat de Ministerul Educatiei pe baza consultarii specialistilor si a cadrelor didactice si include:; -obiectele de invatamant studiate intr-un anumit nivel si tip de invatamant -ordinea studierii lor -nr de ore saptamanale -organizarea anului scolar Daca un ciclu de invatamant cuprinde mai multe unuitati scolare atunci fiecare are un plan de invatamant propriu. Planul de invatamant destinat scolilor speciale Dupa 89 s-a pus iar in discutie planul de invatamant. A fost aprobat din ian 91 un nou plan de invatamant destinat sc speciale. Acest plan avea scopul de a asigura un raport adecvat intre principalele tipuri de activitate care au loc in invat special. Procesul de elaborare a planului de invatamant a beneficiat de orientarea stiintifica asigurata de specialisti. I.Nusu- studiu expus in Rev ista de educ atie speciala, nr 1/99, au fost expuse principalele coordonate ale planului de invatamant ce tre realizat pt fiecare tip de scoala speciala. Coordonate -necesitatea ca planurile de invatamant sa fie elaborate diversificat pentru fiecare forma clinica majora din cadrul unei anumite categorii de handicap. -elaborarea plan de invatamant si in functie de diversitatea formelor clinice din cadrul fiecarei categ de Handicap -acordarea prioritatii actv recuperatorii -organizarea modulara a procesului de invatamant modulul-unitate de invatamant si terapie, structurarea mudulara a planului fiind structurat in 5 categ de activitati: 1.activitati de cunoastere 2.de expresie 3.ergoterapeutica 4.cu caracter de recuperare 5.optionale ncepand din 98 a inceput Reforma curriculara care isi propune o abordare a obiective de invatamant intr-o maniera semicentralizata. Curriculum notional e alcatuit din curriculum nucleu si unul la decizia scolii. La baza reformei curriculare se afla planul cadru pt invatamant preuniversitar si s-a pornit de la finalitatiile generale. Pt toate tipurile de scoli domeniile au fost grupate in spirit interdisciplinar in 7 arii. Asigura o continuitate a dezvoltarii, ponderea lor pe cicluri fiind diferite: Ariile curriculare 1.limba si comunicare: gramatica, citire 2.matematica si stiintele naturii 3.om si societate 4.arte 5.sport 6.tehnologii 7.consiliere si orientare S-a alcatuit si un plan cadru pt invatamantul special adoptat la specificul fiecarei scoli: activitati desfasurate cu clasa de un educator la clasele 1-4 si profesor educator, clasele5-8 dupa-amiaza. Aceste arii sunt desfasurate in afara celorlalte 7 arii si sunt impartite in 5 categorii (la deficientul minatal): a.formarea autonomiei personale b.activ practice de pregatire pt munca si viata c.activ de societate d.activ ludice e.activ culturale si de cunoastere La deficientul de vedere: Discipline terapeutice compensatorii: 1.educarea perceptiv-vizuala 2.activitati de orientare 3.activitati de psihodiagnostic si psihoterapie 4.activitati de consiliere La deficient de auz: 1.activitati de labiolectura 2.activitati de educatie perceptiv-compensatorie 3.activitati de logopedie

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: OPERATIONALIZAREA OBIECTIVELOR". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...