CURS DIDACTICA: PROGRAMAREA ACTIVITATILOR DIDACTICE

Incarcat la data: 12 Decembrie 2008

Autor: Iulia Andreea

Pret: 50 credite

Curs 6 Programarea activitatilor didactice Programarea e o alta activitate de organizare a continutului invatamantului ce consta in definirea obiectivelor speciale ale unui obiectiv de invatamant elaborarea, structuri tematice a obiectivului, formularea de implicatii metodice cu privire la strategiile de predare-invatare-evaluare. Programarea se concretizeaza in programa analitica. Se realizeaza programarea calendaristica a activitatii de predare invatare.. Structura tematica tine seama de unele cerinte psiho pedagogice: -continutul sa fie adaptat la nivelul de dezvoltare intelectuala al elevului -adaptat la gradul pregatirii lor La deficientul mintali tre sa aiba in vedere capacit redusa de efort intelectual , dificultatea de a se angaja in activitateitate. De aceea nr activitatilor e redus iar aportul e modificat. Planificarea trimestriala- din confruntarea timpului disponibil fixat prin planul de invatamant si programa analitica necesar unei clase de elevi pt a atinge anumite performante de invatare stabilite in urma unei psiho diagnoze psihopedagogice. Pe baza rezultatelor psihodiagnostice planificarea se realizeaza in forma de tabel cu rubricile: tema, nr de ore, obiective specifice, probe de evaluare, observatii. Metode si mijloace de invatamant si specificul aplicarii metodelor in activitate cu copiii cu deficiente Metoda in practica scolara ntelegem calea de urmat in vederea atingerii unor obiective educationale dinnainte stabilite. Metoda cale eficienta de organizare si dirijare a invatamantului. Ea cumuleaza un ansamblu de norme si actiuni imbinate armonios care sprijina realizarea scopului. Aceste actiuni sunt numite procedee. Metoda nu e numai suma procedeelor: procedeele sunt elemente tactice iar metode e strategia activitatii. Activitate de predare-nvat coordoneaza mai multe operatii. Metoda include o serie de procedee: Procedeu- detaliu, o particularizare a metodei. Intre metoda si procedeu relatiile sunt dinamice, un procedeu poate deveni metoda sau invers. Ex: demonstrarea e o metoda dar poate fi procedeu in cadrul povestirii. Ansamblul metodelor utilizate constituie metodologia pocesului de invatamant. Pe baza ideilor scolare active pt a fi eficiente metodele trebuie sa implice ideea de efort fizic si psihic, impletirea stnsa a activitatii intelectuale si a experientei practice. Metodele pt a fi eficinete trebuie sa fie activ-participative. Acele metode care sunt capabile sa mobillizeze copiii, sa il faca sa fie curios si atent acestea sunt metode activitate-participative. Pune accent pe mobilizarea interna. Metode care aduc elevii in situatia de viata reala, care dau prilej de participare la rezolvare sit concrete ale vietii. Acele metode care activeaza fortele interne ale copilului. Acele metode care au un pronuntat caracter formativ. Scopul: conditii care favorizeaza aparatia unor operatii pt fiecare domeniu. Efectul formativ e de raport direct cu angajarea si participarea activitatea in obiectivele de invatamant. Fiecare metoda poate oferi posibil de activare a celui care invata, dar grupa de activare depinde de felul in care e utilizata o metoda. O activitate de dirijare a invatamantului prin care cunostintele sunt date de-a gata nu e participativa. In activitate copiilor deficienti cadrele didactice tre sa adopte fiecare metoda la trasaturile fiecarui copil. Pt aceasta trebuie sa fie capabil sa gaseasca jocuri potrivite pt a-i activa cu o buna capacitate de sugestie profului. Clasificarea metodelor de invatamant. Mai multe criterii: Ioan Cerghit: 1.metode de transmitere si insusire a cunostintelor. 2 tipuri de met: Metoda de comunicari verbale: metode expozitive si metode conversative Metode expozitive: 1. povestirea -e o metoda prin care se expun oral sub forma de naratiune fapte evenimente sau intmplari pe care elevii nu le pot cunoaste in astfel -presupune ca profii sa aiba un limbaj expresiv, sa asigure o participare activa a elevilor, copilul isi imagineaza elementele, evenimentele. -Profu tre sa aleaga ce e semnificativ pt sustinerea idei pe care vrea sa o sublinieze. -Devine mai activizanta cand se recurge la material ajutator, inregistrari. -E bine ca povestirea sa nu dureze mult pt a nu plictisi, tre sa fie completata cu intrebari. -Pt ca povestirea sa fie eficienta tre ca frofu sa aiba experienta. 2. descrierea - se infatiseaza aspecte ale realitatii, se schiteaza cadrul natural in care se desfasoara un eveniment, presupune o observare dirijata si mai multe interpretari. Foloseste materialului intuitiv cu filme. In activitate cu deficienti mintal tot ce vede tre discutat si tre puse intrebari pt a fi capabil sa observe caracteristicile. 3. explicatia - se urmareste clasificarea unor notiuni prin relevarea notelor esentiale sau a legaturilor fundamentale ale obiectelor. Solicita intr-un grad mai mare operatiile gandirii Se enunta mai inti definitia iar apoi se analizeaza argumentele. Dezvaluirea unor date noi pe baza unei deductii. E mai greu de realizat cu deficientii mintal. Solicita intr-un grad mai mare operatiile gndirii. 4. prelegerea - expunerea cu ajutorul cuvintelor a unei volum mai mare de cunostinte prin inlantuire logica de argumente. - se foloseste la varsta mai mare: nu poate fi folosita in activitate cu deficientii mintal. Metoda conversative: Dialog intre prof elev prin care se dirijeaza activitate de invatare. Se realizeaza in scopul cunostintelor noi. Conversatia euristica. -Poate avea ca scop reactualizare cunostintelor -Poate avea ca scop fixarea schematizarea sau verificare cunostintelor -Consta in conducerea copilului prontr-o succesiune de intrebari si copilul face asociatii, investigatii in sfera informatiilor, existente in mintea lor si pe baza lor sa ajunga la descoperirea unor cunostinte noi. Se foloseste si la deficientii mintale, dar intrebarile tre sa fie simple, clare accesibile. La nevoie trebuie adresate intrebari ajutatoare. Problematizarea -Metoda co nversativa care se bazeaza pe crearea unor stari cnflictuale ce rezulta din trairea simultana a 2 realitati de cunoastere diferite- una e experienta anterioara si elem de noutate si de surpriza impus de o noua sarcina in fata caruia cunostintele anterioare nu sunt suficiente pt rezv sarcinii. -Cop resimte o stare de curiozitate si dorinta de a insusi cunostintel noi. si la deficientul mintal poate fi utilizata pornind de la concret de la experienta de viata. Metoda de comunicare scrisa Munca cu manualul, sunt: Citirea explicativa -E deprinderea citirii curente, constiente, expresive de dezvoltare a vorbirii in general. Se bazeaza pe analiza continutului si a formei de exprimare. Citirea independenta -Presupune ca copilul sa fie capabil sa foloseasca singur manualul- sa extarga ideile principale. 2.metodele de explorare si descoperire Se impart in : Metode de explorare directa -observatia in conditii naturale de existenta. -Observatia permite o perceptie pe baza mai multor simturi, permite detectarea unor informatii prin efort propriu -Asta inseamna ca copilul tre sa primeasca o sarcina de la inceput pe a sti ce sa observe. Pe baza sarcinii de observare urmeaza apoi discutii: Lucrarile experimentale: teme usoare in care se sesizeaza dilatarea, prop H2O, pt toate categoriile de deficienti, in laborator au loc, indicarea pas cu pas ca sa faca. Metode de explorare prin intermediul substitutelor realitatii Demonstrarea prezentarea fenomenelor reale sau inlocuirii acestora in scopul asigurarii unui suport concret activitatii de invatare. Substitue- planse desene proiectii filme. La baza sursei sta un model intuitiv Modelarea- se bazeaza pe analogie. Redarea intr-o forma schematizata a unor obiecte sau fenomene ca sunt greu sau imposibil de observat direct. Modele didactice: -obiectuale- care reproduc sub forma materiala obiecte sau procese din realitate: mulaje, machete. -figurative: - surprind relatia intre obiect cu ajutorul imaginilor, sunt schemele 3.metode bazate pe actiune -Reala Exercitiul - presupune efectuarea constienta si repetata a unor ectiuni si operatii in scopul formarii deprinderilor practice si intelectuale, in scopul dezvoltarii unor deprinderi sau a consolodarii cunostintelor. Se folosesc in toate sarcinile instruirii - pt a fi eficienta exersarea tre sa se demonstreze modelul actiunii. Situatia de exersare ct mai variate. Exersarea modelului impus pna la executarea lui. Algoritmizarea- succesiunea de exercitii intotdeauna in aceesi ordine si duce la rezolvarea unei sarcini. -Fictiva Imitarea, repetarea in mod fictiv a unor fapte crend impresia ca ele se produc cu adevarat Jocul didactic: de baza in activitate cu deficientii mintali, jocuri de dezvoltare a vorbirii, de constructii Dramatizarea: trairea pe viu a ceea ce invata.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: PROGRAMAREA ACTIVITATILOR DIDACTICE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...