CURS DIDACTICA: PROIECTAREA ACTIVITATII DIDACTICE

Incarcat la data: 15 Decembrie 2008

Autor: Claudiu Baltazar

Pret: 50 credite

3 (1 review)
Curs 10 PROIECTAREA ACTIVITATII DIDACTICE Proiectarea lectiei presupune o suita de activitati orientate in directia prefigurarii prin descriere detaliata in concordanta cu principiile didactice a intregului program de desfasurare a lectiei respective. Proiectul de lectie are un caracter strategic precizand ceea ce urmeaza sa faca profesorul cu elevii in ora respectiva. Proiectul il obliga pe profesor sa mediteze asupra tuturor detaliilor ce le implica lectia prin prisma obiectivelor astfel incat sa fie ferit de improvizatii. Elaborarea proiectului si realizarea lui constituie 2 momente cu semnificatie diferita: 1.Elaborarea proiectului evidentiaza cunostintele teoretice ale profesorului, capacitatea lui de a concretiza cunostintele pe care le are la situatia concreta de instruire 2.Capacitatea profului de a transpune in practica cele proiectate Modelul teoretic pe care il reprezinta proiectul nu se transforma automat intr-o lectie perfecta. Pot interveni si unele situatii imprevizibile a caror depasire si rezolvare tine mai mult de experienta si aptitudinile didactice ale profului. In activitatea cu copiii deficienti trebuie sa avem in vedere si particularitatile somato-fiziologice ale acestora si manifestarile psiho-comportamentale (apatia, hiperkinezia) trebuie sa cunoasca pasiunile copilului si a face apel la interese pentru a-i tine atentia cat mai mult posibil active. Proiectul activitatii didactice presupune parcurgerea etapelor: 1.definirea intr-o forma operationala a obiectivelor, a rezultatelor asteptate ale activitatii. Sa se stabileasca ce va stii, cu ce va ramane copilul la sfarsitul activitatii in functie de timpul pe care il are la dispozitie. Obiectivele trebuie sa fie in conformitate cu programa scolara si sa precizeze performantele minime asteptate. 2.Stabilirea resurselor educationale: resursele educationale se refera la continutul invatamantului si la capacitatile de invatare ale copilului. Continutul invatamantului se realizeaza pe baza programei scolare si se delimiteaza cantitatea, calitatea in acest continut. Profesorul trebuie sa aiba in vedere si resursele umane (interesul, aptitudinile, motivatia, nivelul de dezvoltare intelectuala). In stabilirea resurselor se iau in calcul si resursele materiale. 3.Elaborarea strategiei didactice pt fiecare obiectiv operational. Presupune stabilirea de sarcini pentru fiecare obiect pe care l-ai abordat.Adica sa se gaseasca tipurile de invatare adecvate, captarea atentiei, stimularea motivatiei, elaborarea situatiilor optime de invatare, profesorul le realizeaza combinand metodele si materialele pe care le are la dispozitie. 4.Elaborarea unui test de evaluare a obiectivelor care va fi trecut in proiectul didactic. Desfasurarea propriu-zisa a activitatii didactice (Scenariu didactic) Scenariul didactic e instrumentul de implementare in campul concret al actiunii pedagogice a proiectului didactic. In scenariul didactic sunt cuprinse evenimentele care se succed in ordine indicate si sunt specificate: 1.captarea atentiei elevilor pana la sfarsitul activitatii 2.enuntarea obiectivelor activitatii propriu-zise 3.reactualizarea cunostintelor invatate anterior 4.prezentarea continutului si a sarcinilor de invatare 5.dirijarea invatarii 6.obtinerea performantei 7.asigurarea feed-backului 8.evaluarea performantei 9.intensificarea retentiei 10.asigurarea transferului informatiei 1.Presupune ca profesorul sa inceapa activitatea intr-un mod care sa evite demoralizarea sau stresul. Captarea atentiei presupune declansarea elementelor declansatoare, a elementelor motivationale. A capta atentia copiilor nu inseamna a le spune ceva distractive, ci a realiza conditionari positive ale comportamentului acestora si se realizeaza prin promiterea de satisfactii legate de dorinte, interese specifice varstei, nivelului de dezvoltare psihica si in functie de deficienta. Trebuie sa insufle ca daca realizeaza obiectivele didactice o sa aiba o satisfactie. Depinde de experienta profesorului, de ingeniozitate si de abilitatile empatice. Sa se evite expresia "Nu trebuie", sa se evite tipetele, sugestiile negative. 2.Enuntarea obiectivelor pe intelesul copiilor e facut pentru a declansa o motivatie rationala a elevilor dupa ce au fost facuti curiosi. Enuntarea obiectivelor ii face pe copii partasi la propria dezvoltare. Se face reproducand pe intelesul copiilor obiectivele din proiectul didactic. 3.Inainte de a trece la transmiterea informatiilor noi e necesar sa se verifice daca realizarea acestor sarcini e posibila. Daca obiectivul activitatii in curs se sprijina pe legaturi anterioare solide. Fiecare obiectiv operational trebuie sa fie ancorat pe obiective anterioare realizate - pe aceste cunostinte ancora pe care copilul le are. Actualizarea ancorelor nu trebuie sa ia mult din timpul lectiei. 4.Deductiv, inductive 5.Explicatia 4, 5, 6, 7 isi pastreaza ordinea, se repeta de un numar de ori egal cu obiectivele operationale Pentru a evita improvizatia in proiect profesorul va stabili cum va proceda pentru fiecare secventa in parte. Profesorul ii urmareste pe acei elevi care prezinta risc de a nu realize sarcinile respective. Alege diferite forme: incurajare, stimulare, intrebari. Profesorul urmareste cat se implica copii in lectie. 8. Evaluarea progresului realizat consta in aplicarea si corectarea impreuna cu elevii a probelor testelor formative derivate din obientivele prevazute in proiectul didactic. La copiii deficienti datorita caracterului limitat al zonei proximei dezvoltari e nevoie de perseverenta din partea profesorului. Cunoscand copiii proiectezi obiectivele pentru a putea fi realizabile. 9. Se realizeaza prin sarcini de invatare cu tinta precisa pentru obiectivele atinse. Realizarea retentiei se face in relatie cu transferul informatiei. Temele trebuie date astfel incat sa constituie ancora pentru informatiile care vor fi predate in viitor.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: PROIECTAREA ACTIVITATII DIDACTICE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...