CURS DIDACTICA: SUBSISTEMUL INVATAMANTULUI SPECIAL

Incarcat la data: 11 Decembrie 2008

Autor: Iulia Andreea

Pret: 50 credite

Curs 3 Subsistemult invatamantului special Inainte de cel de-al II razboi mondial subsistemul invatamantului special era mai mult tinut de filantropie, nu era al statului. Dupa razboi s-a pus problema ca cei cu handicap sa fie incadrata in preocuparile sistemului de invatamant de stat. Moment de cotitura in 1950 a avut loc la Bucuresti o consfatuire a cadrelor didactice din scolie speciale care s-a pus in discutie organizarea sistemului special. S-a discutat si s-a hotarat k invatamantul special e o veriga a invatamantului general, public s-a stabilit k principiile care stau la baza invatamantului general sunt valabile si pt invatamantului special. Scoala speciala pe deficienti trebuie sa tina seama de scopul, sarcinile de continutul instructiv-educativ din scolile normale, dar organizarea procesului de invatamant in scolile speciale trebuie sa se realizeze in functie de natura, gradul de dificienta si consecintele defientei delimitandu-se elemente comune si specifice pt fiecare categorie de handicap. Planurile si programele de invatamant organizate in functie de tipurile de unitati scolare, manualele sa fie in functie de deficienta si sa aiba un caracter specific pt toate nivelele si clasele. In prezenz invatamantul special din Romania e o parte a invatamantului obligatoriu. Legea invatamantului din 1995 rezerva un capitol VI organizarea invatamantului special. invtamantul special pt defic ienti mintal: 1.scoli speciale pt deficienta mintala usoara Sunt instruiti si educati copii cu deficienta mintala usoara clasele I-VIII, varste mintale 7-11 ani. Materia e organizata ca pana la clasa VIII sa acumuleze cunostinte generale ca la nivelul clasei a IV in scoala normala. In scoala speciala orele sunt mai scurte si mai putine. Au loc si activitati de atelier pt a se putea integra profesional. Absolventii scolii speciale sunt orientati sper scoli profesionale, in care sunt pregatiti pt a invat o meserie 2.camine-scolii pt deficienta mintala moderata si severa Sunt inclusi copii cu Qi <50- oligofrenie de gradul II, imbecilitate. Varsta mintala 3-7 ani. Terapie psiho-motorie, kinetoterapie, logopedie. Dupa terminarea scolii sunt orientati spre scoli profesionale 3.scoli profesionale Sistemul de invatamant pt deficienti de auz: Programele prevazute au continut asemanator cu cele ale claselor normale. Pot urma orice alt fel de specializare dupa terminarea claselor I-VIII. scolile pt surzi in care accentul se pune pe demutizare. Trecerea de la gandirea in imagini la gandirea notional-verbala. Scoli pt deficienti de vedere: Se organizeaza in functie de gravitatea deficientei: 1.scoli pt ambliopi- au resturi vizuale. Programa e aceeasi dar manualele sunt adaptate- scris mare, lumina, materiale adecvate 2.scoli pt nevazatori. Educarea si instruirea e asemanatoare, continut asemanator dar pt a putea acumula manualele si caietele sunt punctiforme. si la ambliopi si la nevazatori sunt metode de terapie orientare. Poate urma orice liceu. Au la dispozitie si ateliere in care lucreaza. Orientarile: In ultimul timp dupa 89 dupa Simpozionul International, Societate si Handicap, 1991 Bucuresti, sub influenta unor specialitati s-a pus in discutie organizarea activitatii persoanelor cu handicap diferit de cel segregat. In sprijinul desfasurarii invatamantului separat: -Pregatirea persoanelor cu deficienta mintale in institutii speciale de deficiente, de varsta mintala si cronologica, fapt care nu era posibil in acea perioada, existand posibilitatea integrarii lor in scoli normale. -Grupele sunt mai omogene si se pot aplica mai bine modele instructiv educative in vederea acumularii si adaptarii la viata scolara. -Numai invatamantul special poate functiona in clase restranse 8-15 elevi, permite aplicarea metodelor si organizarea activitatiilor in functie de particularitatiile individuale -Invatamantul special din Romania dispunea de cadre didactice specializate prin pregatirea de specialitate si prin experienta cu copii deficienti -Integrati in invatamantul obisnuit copii cu deficiente erau tinta atitudinii negative a celorlalti rezultand autoizolarea lor si mai accentuata -Din lipsa de timp cadrele didactice nu se pot concentra asupra lor in mod corespunzator -In tarile unde se desfasoara sisteme bazate pe normalizare, copii frecventeaza scoliile obisnuite dar erau luati de specialist pt a completa ceea ce nu puteau asimila; programele si metodele aplicate sunt o reluare simplificata a celor din invatamantul obisnuit -Omogenizarea deplina nu este posibila nici in invatamantul special datorita diversitatii structurilor psihofizice a acestora; datorita solicitarilor reduse , cadrele didactice devin dezinteresate -Prin organizarea invatamantului special rezulta izolarea copilului de ceilalti -Integrarea stimuleaza performanta si ca urmare a a expectatiei superioare -Prin includerea in scoli obisnuite se ajunge mai usor la integrarea lor de catre ceilalti si acceptarea si protejarea lor Modele de integreare a copiilor in invatamantul normal - in tirile in care se aplica integrarea modelele cele mai importante sunt: 1.M. Cooperarii unei scoli speciale cu o scoala obisnuita -presupune intelegerea cadrelor didactice; asista la o parte din ore -prof din scoala respectiva asista , iar prof de specialitate adopta materiale speciale pt acesti copii -dezvoltarea sociabilitate -folosirea resurselor fara cheltuieli suplimentare -dezavantaj: se cheltuie mult cu transportul 2.M. Organizarii unei clase speciale cu deficiente intr-o scoala obisnuita nu sunt integrati cu ceilalti, clasa exista separat 3. M. Bazat pe folosirea unei camere de instruire si resurse separate in scoala separata La camera de resurse dupa ce frecventeaza orele impreuna cu cei normali, in aceasta camera lucreaza cu un specialist pt a aprofunda ce i-a fost predat alaturi de cei normali. 4.M. Profesor itinerant- specialist -copilul e incadrat in scoala cea mai apropiata de locuinta sa -instruit de profesorul clasei respective -profesorul itinerant il indruma si-i acorda tot sprijimul copilului respectiv 5.M. Comun profesorul itinerant angajat sa se ocupe de toti copii cu probleme dintr-o zona -prof intineranti care deservesc o anumita zona a orasului, care hotarasc impreuna cu parintii, care sa stabileasca o scoala potrivita pt acel copil Aceasta forma ofera sanse egale pt toti. Obiectivele procesului de invatamant: Invatamantul special fiind un subsistem in cadrul sistemului de invatamant obligatoriu, orientarea generala si finalitatiile urmarite in procesul instructiv-educativ sunt aceleasi ca in celelalte forme de invat si urmaresc: -idealul educatiei: -este una din modalitatiile prin care se exprima corelatia intre societate si activitatea instructiv-educativa -se proiecteaza si se anticipeaza nevoile obiective ale societatii precum si aspiratiile ei, in ceea ce priveste desfasurarea si finalitatiile activitasii instructiv-educative -nu este un model standard impus pt totdeauna ci e un model dinamic in care se produc modificari si restructurari continue -idealul pedagogic al unei epoci exprima in primul rand starea societatii in epoca data -modelul de om care orienteaza si directioneaza intreg procesul instructiv educativ dintr-o epoca istorica -urmareste sa condenseze intr-un tot unitar toate calitatiile fizice si morale de care sa dispuna persoana respectiva -scopul educatiei -se afla in corelatie cu idealul si reprezinta o anticipare pe plan mental a desfasurarii si a rezultatelor ce urmeaza a fi dobandite -rezultatele care se asteapta sa fie realizate de fiecare nivel si tip de scolarizare -sunt precizate in documente de politica scolara si juridica -scopurile concretizeaza pe diferite planuri si niveuri prescriptiile generale ale idealului educational. -In raport cu idealul ed, scopurile generale ale procesului de invat vizeaza maturizarea unor structuri cognitive, praxiologice eficiente, maturizarea pt activitatea profesionala, dezvoltarea intereselor, a gustului estetic, constinte ecologice, maturizarea sosio-afectiva, familiala, structurarea unui stil de viata bazat pe valori autentice morale, cetatenesti -Ca parte componenta a sistemului de invatamant obligatoriu tinde spre acelasi ideal si scopuri comune acelasi sistemului educational: -Formarea unor membrii activi ai comunitatii integrati eficient in relatii si activitati obisnuite, nivelul de realizare al acestui ideal nu poate fi pus pe picior de egalitate la normali si la deficienti, psihopedagogia tine seama de insuficientele specifice, sa creeze conditii pt stimularea continua in procesul de antrenare compensatorie pe care copii cu deficiente au mai bine reprezentat in profilul sau psiho-intelectual -Scopurile generale ale educatiei se transpun in obiective educationale -obiectivele concrete urmarite -daca scopul se concentreaza asupra desfasurarii activitatii anticipandu-i etapele si operatiile prin prisma unei finalitati generale mai indepartate si anticipandu-i etapele si acoperind o serie mai larga de fenomene, obiectivele se concentreaza asupra rezultatelor la care va trebui sa se ajunga intr-o secventa determinata -obiectivele sunt enunturi cu caracter finalist care dau expresie intentiei de a produce o schimbare in personalitate elevului ca urmare a implicarii lui intr-o activitate de predare-invatare -obiectivele sunt formulate sub forma unor enunturi care implica orientarea intentionata a procesului de invatamant- performante si competente la elevi -vizaza o modificare adaptativa a conditiei lor cognitive, afective, socio-motorie si schimbarea unor tipuri de relatii si de schimbari care se asteapta sa se produca in conduita lui la finalul activitatii -raspunsul unor cerinte obiectuale indeplinind functiile: 1.F. de orientare valorica a procesului de invatamant: - are in vedere cresterea gradului de organizare si modelare a personalitatii elevilor in perspectiva realizarii lor depline in plan individual si comunitar 2.F evaluativa -aprecierea finalitatii prin obiective -obiectivele sunt formulate astfel incat sa fie realizabile si sa devina o norma in evaluarea elevilor -orice proba de evaluare nu poate fi raportata decat prin obiective 3. F de reglare -reportarea permanenta si subordonarea la obiective a tuturor celorlalte componente ale procesului de invatamant -schimbarea obiectivelor solicita modificarea in toate celelalte componente -neralizarea unui obiectiv presupune analiza retrospectivei a modului de functionare a tuturor activitatilor educative si introducerea unor modificari pt a regla activ didactica si a creste eficienta a.F de anticipare a rezultatelor - in continutul orcarui obiectiv se prefigureaza rezultatele care se asteapta la finalul fiecarei activitati mobilizeaza activitatea intr-o directie clara a eforturilor ale lui si ale copilului Obiectivul trebuie sa fie astfel formulate incat sa evidentieze in termeni cat mai concreti abilitatiile intelecutale, a dezvoltarii afective, morale si motorii care se urmaresc a fi realizate. Toate functiile sunt complementare- neralizarea uneia are consecinte negative in realizarea celeilalte. Independent de formula sa dat fiind obiectivul principal al invatamantului special, pregatirea copii cu deficiente pt integrare sociala , obiectivele mai dobandesc si o functie speciala: 4.F de orientare a tuturor activitatiilor spre stimularea mecanismelor compensatorii, spre diminuarea sau inlaturarea diferentelor pe care le intampina copilul cu deficiente in procesul invatarii si adaptarii. Obiectivele corectiv-formative sau terapeutic-compensatorii sunt specifice tuturor activitatiilor si nu se fac doar in cabinete dar si la orice lectie desfasurata cu copilul.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS DIDACTICA: SUBSISTEMUL INVATAMANTULUI SPECIAL". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...