Curs Conceptele si formele monopolului

Incarcat la data: 20 Ianuarie 2010

Autor: Vranescu Alexandra

Pret: 50 credite

Numar pagini: 10

Tip fisier: zip

Marime fisier: 318 kb

4 (1 review)

Monopolul reprezinta situatia de pe piata unui anumit bun a carui oferta este asigurata de o singura persoana sau firma, produsul respectiv neavand substituienti apropiati, iar furnizorul lui dispunand de posibilitatea ingradirii accesului altor firme in ramura sau sectorul sau de activitate.

Rezulta din aceasta definitie ca, fata de modelul concurentei perfecte, se renunta la ipotezele atomicitatii ofertei si intrarii libere pe piata. Toate celelalte raman compatibile cu existenta monopolului. Altfel spus, monopolul este situatia in care o oferta monolitica se adreseaza pe piata unei cereri atomice. Reprezentand polul opus concurentei perfecte, monopolul se poate prezenta in urmatoarele forme1: ca oferta personala a unui specialist sau individ talentat, cum ar fi, de exemplu, creatiile de moda sau pictura unui anumit artist, anumite concerte, etc.;
oferta protejata prin dreptul de licenta, dreptul de autor, dreptul de editor etc. prin care, pentru a fi stimulata creatia, autorilor le este protejat pentru o perioada de timp dreptul de a se bucura de fructul activitatii lor; monopolul de inovatie, pe care un producator il detine in mod temporar, oferind pe piata un nou produs sau un bun obtinut printr un nou procedeu tehnologic. Daca acest avantaj nu este protejat printr un drept de licenta, perioada de timp in care producatorul va beneficia de situatia sa de monopolist va fi scurta.

Joseph A. Schumpeter (1883 1950) a fost cel care  a studiat aceasta forma, subliniind efectul ei pozitiv asupra dezvoltarii economice, prin mecanismul "distrugerii creatoare". Procesul "distrugerii creatoare" consta in modificarea pozitiei monopolistului pe piata ca urmare a intrarii unor noi firme prin inventarea a noi produse sau tehnici de obtinere a lor. Existenta profiturilor de monopol reprezinta, potrivit teoriei lui Schumpeter, motivatia majora a eforturilor firmelor pentru realizarea inovatiei si, din aceasta cauza, motorul cel mai puternic al progresului, al expansiunii pe termen lung a productiei globale;
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Curs Conceptele si formele monopolului". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: CURSECONOMIEFORMEConcepte
Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...