CURS LOGOPEDIE: CUNOSTINTE INTRODUCTIVE DE LOGOPEDIE

Incarcat la data: 04 Noiembrie 2008

Autor: Gogoasa Alexandru

Pret: 50 credite

Logopedie - cunostinte introductive Logopedia, ca stiinta, s-a constituit atat din ratiuni practice, cat si teoretice, extinzandu-si sfera de actiune de la cercetarea limbajului si comunicarii, in relatie cu evolutia personalitatii, la formularea unor legi si metode de corectare a limbajului tulburat, la prevenirea dificultatilor verbale si la stimularea comportamentelor verbale. Prin urmare, logopedia este, pe de o parte, o disciplina psihopedagogica teoretica, izvorata din necesitatea de a elucida complexele probleme ale limbajului, ce are un rol deosebit de important in viata psihica si in structurarea personalitatii fiecarui individ, iar pe de alta parte, o disciplina cu un pronuntat caracter practic, ce vizeaza educarea limbajului tulburat, optimizarea comunicarii, intelegerii si restabilirii relatiilor specific umane. Etimologic, cuvantul logopedie provine din grecescul "logos", care inseamna cuvant, si "paideia", care inseamna educatie. In sens restrans, logopedia se ocupa cu studierea si dezvoltarea limbajului, cu prevenirea si corectarea tulburarilor acestuia. Din cate se stie, primul care utilizeaza termenul de logopedie este filosoful Socrate (436-388 i.e.n.). In definirea logopediei ca stiinta, o serie de autori pun un accent mai mare pe caracterul ei practic: "o stiinta pedagogica speciala, despre prevenirea si corectarea tulburarilor de vorbire", "o stiinta despre fiziologia si patologia procesului de intelegere, de comunicare, despre prevenirea si tratamentul pedagogico-corectiv al defectelor in domeniul intelegerii si comunicarii". Practica logopedica se bazeaza pe cunoasterea particularitatilor psihologice ale formarii si evolutiei limbajului, ale caracteristicilor psihopedagogice ale dezvoltarii psihismului si activitatii educative cu diferite categorii de handicapati, a implicatiilor deprivarii senzoriale si mentale asupra psihologiei individului si limbajului, cunoasterea structurii si organizarii aparatului fonoarticulator, a pozitiei si formei corecte in emisia verbala, a regulilor gramaticale si stilistice ale elaborarii scris-cititului s.a. La randul sau, logopedia pune la dispozitia acestor stiinte informatii utile cu privire la prevenirea, formarea si corectarea limbajului tulburat, teoretizeaza pe baza activitatii concrete si imbogateste metodologia de formare a vorbirii, de stimulare a intelegerii comunicarii si de dezvoltare a personalitatii armonioase. Preocupari legate de formarea vorbirii coerente, corecte si de inlaturarea unor eventuale handicapuri au existat din cele mai vechi timpuri. Spre exemplu, grecii antici aveau un cult deosebit pentru vorbire si oratorie. Se credea in arta de a vorbi frumos, cursiv si cat mai pe intelesul auditorului, ceea ce a ridicat vorbirea la un rang de cinste, asigurand oratorului o pozitie sociala favorabila. Operele lui Plutarh, Herodot, Heraclit, Platon, Aristotel, Hipocrat contin consideratii interesante cu privire la preocuparile societatii antice de a forma si dezvolta, la toti membrii ei, o vorbire cat mai agreabila si mai inteligibila. Descrierea pe care o face Plutarh, in "Vieti paralele", lui Demostene, ilustreaza stralucit posibilitatile de modelare a vorbirii sub influenta unor exercitii si a psihoterapiei. Rezulta ca Demostene suferea de o balbaiala accentuata, cu implicatii in planul interior, marcandu-l ca timid, centrat pe sine, necomunicativ, nesociabil, negativist, irascibil; prin vointa si exercitii sistematice de vorbire ajunge nu numai sa scape de handicapul respectiv, dar si sa-si modifice comportamentul si sa-si transforme intreaga personalitate, cu dominarea trasaturilor pozitive, devenind astfel marele orator al Antichitatii. Aceeasi pretuire o gasim, mai tarziu, la romani prin glasul lui Cicero, care in lucrarea "De oratore" scrie: "daca nu depinde de noi sa avem un glas frumos, de noi depinde sa-l cultivam si sa-l fortificam, sa studiem toate treptele, de la sunetele grave pana la cele mai inalte". Ulterior, in Evul Mediu, cu toate oprimarile la care este supusa stiinta, se evidentiaza unele idei pozitive. Astfel, in "Canonul medicinei", Avicena noteaza o serie de exercitii utilizate in scopul reglarii respiratiei si vocii, adoptate si in prezent in corectarea balbaielii. Cercetari mai consistente sunt intreprinse incepand cu secolul al XIX-lea. Desi preocuparile in directia tulburarilor de limbaj se faceau tot mai simtite, logopedia s-a constituit, ca stiinta, abia in prima decada a secolului al XX-lea, prin sintetizarea, teoretizarea si aplicarea la realitatile practicii, a ideilor valoroase de psihologia limbajului si a tulburarilor de vorbire, care apareau, mai mult sau mai putin sporadic, intr-o serie de domenii apropiate logopediei. Logopedia contemporana isi defineste, in prezent, menirea fara a se limita la corectarea tulburarilor de limbaj, la prevenirea si studierea lor; ea are in vedere educarea si restabilirea echilibrului psiho-fizic si dezvoltarea unei integre personalitati, studierea comportamentului verbal si a relatiei acestuia cu personalitatea umana. In tara noastra, o cronica din 1835 vorbeste de "vindecarea gangaviei", dar practica logopedica s-a legalizat mult mai tarziu, in 1949 si apoi a fost intarita printr-o noua legiferare, in 1957. Mai intai, iau fiinta cabinete logopedice in policlinici si in unele spitale de neurochirurgie, iar apoi sunt organizate centre logopedice interscolare si cabinete logopedice pe langa unele gradinite si unitatile speciale pentru handicapati. Dupa 1990, la acestea se adauga cabinetele logopedice particulare.

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS LOGOPEDIE: CUNOSTINTE INTRODUCTIVE DE LOGOPEDIE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...