CURS METODOLOGIE: ANCHETA SOCIOLOGICA

Incarcat la data: 18 Decembrie 2008

Autor: Claudiu Baltazar

Pret: 100 credite

3 (3 review-uri)
Ancheta sociologica si sondajul de opinie Definitie Ancheta reprezinta o metoda de interogare, informare asupra faptelor sociale (opinii, atitudini, motivatii, aspiratii, caracteristici personale si ale mediului social) la nivelul grupurilor umane de diferite dimensiuni si care permite cuantificarea datelor in vederea descrierii si explicarii lor. (Cauc, 1998: 167). Ancheta este o metoda complexa care include metode diverse, complementare, cum sunt chestionarul, analiza documentelor, observatia. Sondajul de opinie este o forma specifica a anchetei sociologice, este o metoda statistica de stabilire, pe baza esantionarii, a stratificarii opiniilor in raport cu anumite variabile socio-demografice ale populatiei studiate. (Cauc, 1998: 168). Este realizat pe baza de chestionar. Obiectul anchetelor sociologice Opinii, atitudini, comportamente Aspiratii, nevoi, motivatii Cunostinte, marturii ale oamenilor despre fapte, fenomene, evenimente inaccesibile cercetatorului Caracteristici demografice: structuri familiale, structuri de varsta, socioprofesionale Caracteristici ale mediului social si ale modului de viata al oamenilor: ocupatii, venituri, conditii de locuit, servicii sociale, factori social-economici care influenteaza activitatea lor Valoarea anchetei sociologice: permite culegerea unui volum mare de informatie intr-un timp relativ scurt si face posibila prelucrarea rapida a acestora arie mare de aplicabilitate pe populatii reprezentative din punct de vedere statistic Limitele anchetei sociologice: - existenta unor factori care pot conduce la erori de masurare - subiectul anchetei (sentimente, prejudecati cu privire la subiectul anchetei, gradul de implicare, erorile de memorie etc) - esantionarea - instrumentele de cercetare (vagi, ambigue) - operatorii insuficient instruiti - rigiditatea relatiei dintre operator si subiect Tipuri de anchete In functie de obiective si modul de desfasurare Anchete intensive realizate pe o populatie restransa (grup, sat, cartier etc) cu scopul de a aprofunda o tema speciala. Anchete extensive realizate pe populatii mari In functie de instrumentele folosite Anchete calitative, realizate pe populatii restranse, cu instrumente calitative, care permit identificarea caracteristicilor de profunzime ale realitatii sociale. Anchete cantitative cu instrumente formalizate si rezultate cuantificabile, pe populatii reprezentative statistic. In functie de modul in care se aplica Anchete colective: pe grupuri de oameni Anchete individuale: aplicarea individuala a instrumentelor de cercetare In functie de modul de colectare a informatiei Anchete directe: colecteaza informatii despre subiectii investigati, in care acestia sunt implicati in mod nemijlocit. Anchete indirecte: colecteaza date despre fenomene prin subiecti neimplicati in desfasurarea lor (evenimente trecute). Chestionarul sociologic Istorie Romania: BP Hasdeu, 1878: chestionar despre obiceiurile juridice, viata sociala din trecut etc. International: J Letourneau (1882), JW Powell (1898) (cf Chelcea, 1998). Marx 1880 (cf Babbie, 2002) Definitie Chestionarul este o tehnica, respectiv un instrument de investigare constand dintr-un ansamblu de intrebari scrise si, eventual, imagini grafice, ordonate logic si psihologic care, prin administrarea de catre operatori de ancheta sau autoadministrare determina din partea persoanelor anchetate raspunsuri ce urmeaza a fi inregistrate in scris (Chelcea, 1998: 180). In chestionar, intrebarile si imaginile grafice au functie de indicatori. Ordinea logica ia, de obicei, in considerare drept criteriu timpul: intrebarile vizeaza situatii din trecut, prezent si viitor. Ordinea psihologica se refera la gradul de abstractizare: intrebarile concrete preced pe cele abstracte. Elemente care influenteaza raspunsul la chestionar: Personalitatea celui anchetat Situatia de desfasurare a anchetei Tema chestionarului Timpul cand are loc chestionarea Structura chestionarului Personalitatea operatorului de interviu Clasificarea chestionarelor In functie de continutul informatiilor colectate Chestionare de date factuale: de tip administrativ, contin date obiective (varsta, gen, stare civila, profesie, nivel de instructie) Chestionare de opinie: colecteaza date despre opinii, motivatii, nevoi, aspiratii, atitudini, comportamente In functie de cantitatea informatiei Chestionare speciale, cu o singura tema Chestionare omnibuz, cu mai multe teme Clasificarea chestionarelor Dupa forma intrebarilor Chestionare cu intrebari inchise Chestionare cu intrebari deschise Sunt rare situatiile in care astfel de chestionare exista in forma pura. In functie de modul de administrare Chestionare administrate de catre operatori de interviu (erori de memorie a operatorului, netransmiterea completa a instructiunilor, fenomenul de supra-sondare, mare variabilitate in functie de operator a comportamentului, perceptie selectiva, folosirea propriului vocabular in inregistrarea raspunsurilor la intrebarile libere, scurtarea sau lungirea raspunsurilor). Postale (nr mare de nonraspunsuri, imposibilitatea reprezentativitatii, elaborarea raspunsurilor) Chestionare publicate in reviste Chestionare autoadministrate colectiv Chestionare administrate de operatori de interviu Structura chestionarelor Intrebari introductive cu rolul de a "sparge gheata" Intrebari de trecere care au rolul de a marca o noua grupa de intrebari referitoare la o problema diferita. Intrebarile filtru: opresc trecerea unor categorii de subiecti la intrebarile succesive. Intrebarile "de ce" Intrebarile de control verifica consistenta opiniei exprimate Intrebarile de identificare contin variabilele socio-demografice Schema lui Gallup de construire a chestionarelor de opinie (apud Chelcea, 1998: 187). Intrebari filtru (inchise, cu raspunsuri multiple precodificate sau deschise) pentru stabilirea gradului de cunoastere a subiectului de catre subiect. Intrebari deschise privind atitudinea fata de problema respectiva. Un sistem de intrebari inchise referitoare la aceeasi problema. Intrebari deschise vizand motivatia opiniilor exprimate. Intrebari inchise pentru masurarea intensitatii opiniilor. Tehnici de structurare a chestionarelor Tehnica palniei: trecerea de la general la particular, de la intrebari deschise la cele inchise. Tehnica palniei rasturnate, trecerea de la particular la general Surse de eroare Efectul "halo" consta in contagiunea raspunsurilor, fie prin iradierea sentimentelor, fie prin organizarea lor logica. Efectul de pozitie produs de modul in care se succed intrebarile Lungimea chestionarului Design-ul chestionarelor Formularea intrebarilor Elemente de urmarit in formularea intrebarilor (E Noelle, apud Chelcea, 1998): Existenta unor dificultati de intelegere a limbajului Gradul de abstractie a intrebarii Elocventa celui anchetat In ce masura tema abordata este intima Masura in care intrebarea solicita capacitatea de observatie a subiectului suprasolicita gandirea oboseste subiectul este plicticoasa genereaza teama creeaza o reactie de prestigiu genereaza conflicte cu idealul propriu Reguli de formulare a intrebarilor (Babbie, 2001) Intrebarile inchise trebuie sa ofere raspunsuri mutual exclusive Intrebarile trebuie sa fie clare, sa nu contina lucruri ambigue. Ex: Ce inseamna "ultima saptamana"? Evitarea intrebarile duble. Ex: sunteti de acord cu retragerea trupelor romanesti din Irak si cheltuirea banilor corespunzatori pentru serviciile sociale? Intrebarile nu trebuie formulate negativ: De ce nu...?, Nu considerati ca...? Respondentii trebuie sa fie competenti pt a raspunde. Subiectii ar trebui sa fie doritori sa raspunda (indecizia in loc de exprimarea opiniei atunci cand cred ca se afla in minoritate). Intrebarile ar trebui sa fie relevante. Intrebarile scurte sunt cele mai bune. Evitarea formularilor de tipul "Nu e asa ca...?" Evitarea invocarii unei autoritati, organizatii de prestigiu in favoarea a ceva: Sunteti de acord cu decizia presedintelui Basescu de a ... (decizia Curtii Supreme de Justitie...) Bibliografie Ion Cauc, Ancheta sociologica si sondajul de opinie in Septimiu Chelcea, Ioan Marginean, Ion Cauc, Cercetarea sociologica, Editura Destin, Deva, 1998, p 161-171 Septimiu Chelcea, Chestionarul sociologic in Septimiu Chelcea, Ioan Marginean, Ion Cauc, Cercetarea sociologica, Editura Destin, Deva, 1998, p 175-267 Survey Research in Earl Babbie 2001 The practice of social research, ninth edition, Belmont, CA: Wadsworth, pp 243-279

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS METODOLOGIE: ANCHETA SOCIOLOGICA". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...