CURS PEDAGOGIE: FUNDAMENTELE PEDAGOGIE

Incarcat la data: 12 Octombrie 2009

Autor: CoRyNa

Pret: 80 credite

Educatia reprezinta unul dintre domeniile de cunoastere cu mari implicatii in vastul proces al dezvoltarii umane si sociale. Complexitatea sa este data de abordarile multiple care trebuiesc avute in vedere - perspectiva adultului pe care o contine idealul educational, perspectiva subiectului aflat sub influenta educationala (nevoi si particularitati), perspectiva cadrului educational, aspecte institutionale sau neinstitutionale, aspecte statice (constante, valori) si dinamice ale procesului.

Astfel, educatia se contureaza ca fapt pluridimensional, aflat sub incidenta abordarilor din domenii conexe - filosofie, sociologie, psihologie, biologie, antropologie, economie, politologie, igiena etc. Specificul discursului pedagogic asupra educatiei consta in perspectiva axiologic-normativa - rolul major al pedagogiei nu este da a descrie fenomenul educational, de a observa ceea ce se petrece, ci insista pe ceea ce este bine si trebuie sa fie in perspectiva (C.Cucos).
Statutul pedagogiei ca domeniu de reflectie asupra fenomenului educational a facut vreme indelungata obiectul unor dezbateri aprinse, situate in jurul bine-cunoscutei interogatii - Este pedagogia stiinta, tehnica sau arta?  Astazi majoritatea specialistilor afirma ca, desi pedagogia se infatiseaza ca o tehnica si chiar ca o arta (in cazul celor mai talentati dintre educatori) atunci cand ne referim la dimensiunea sa practic-aplicativa, ea a atins maturitatea epistemica a unei stiinte de sine statatoare, indeplinind toate rigorile - are ca obiect de studiu fenomenul educativ si toate datele empirice si teoretice despre acest proces; dispune de metode specifice sau adaptate de investigare si explicare a proceselor educative; aspira la sistematizarea si rationalizarea domeniului educational prin determinarea de norme si legi (principiile pedagogice) si prin constituirea unui corpus unitar de concepte si teorii.
Astfel, pedagogia apare ca stiinta pozitiva care are in vedere realul concret, fenomenele observabile si cauzele explicabile. In acelasi timp, pedagogia intra in sfera domeniului filosofic prin reflexiile asupra valorii si prin prezenta finalitatilor educationale (C.Cucos).
Complexitatea domeniului cercetat si incapacitatea abordarilor traditionale de a raspunde unor probleme noi legate de fenomenul educational au condus la crearea unor ansambluri ideatice interdisciplinare - stiintele educatiei. Fenomenul, foarte frecvent in stiintele sociale ("interpenetrarea disciplinelor"- Mattei Dogan, Robert Pahre), consta in crearea, la granita disciplinelor, a asa-numitelor campuri hibride, cele mai profitabile din punctul de vedere al inovatiei stiintifice.
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "CURS PEDAGOGIE: FUNDAMENTELE PEDAGOGIE". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.