Fundamentele pedagogiei

Incarcat la data: 22 Octombrie 2011

Autor: Mada Mady

Pret: 50 credite

Numar pagini: 5

Tip fisier: zip

Marime fisier: 20426 kb

1. Repere epistemologice (cunoasterea comuna, stiintifica, conditii de legitimare)


Prin stiinta desemnam, in principiu, un ansamblu de cunostinte abstracte si generale, veridice fixate intr-un sistem teoretic coerent, obtinut cu ajutorul unor metode adecvate si avand menirea de a explica, prevedea si controla un domeniu determinant al realitatii obiective (naturala, sociala si umana).


Cunoasterea stiintifica se caracterizeaza prin enunturi argumentate si demonstrate, prin capacitatea de a conceptualiza datele empirice si de a elabora teorii explicative.


Cunoasterea comuna se caracterizeaza prin enunturi considerate adevarate fara a fi sustinute si justificate printr-o teorie explicativa.


Cunoasterea comuna consta in insusirea de catre subiectul cunoscator a unor informatii legate nemijlocit de activitatea practica in care este angrenat (observarea spontana a unor fenomene ale naturii, viata plantelor a animalelor,..) in timp ce cunoasterea stiintifica presupune in plus folosirea unor metode speciale de cunoastere, precum si organizarea intr-un sistem a rezultatelor acestora (observarea dirijata realizata intr-un cadru organizat, sub indrumarea unei persoane specializate).


Conditii de legitimare a stiintelor


O stiinta se defineste si se legitimeaza prin trei conditii esentiale: obiectul de studiu, metoda de cercetare si tipul de explicatie si de conceptualizare. Aceasta paradigma de legitimare a stiintelor a generat numeroase controverse, care isi au originea, in cea mai mare masura, in distinctia facuta de filosoful germa Dilthey intre doua categorii de fenomene: naturale si culturale.


Fenomenele naturale se caracterizeaza prin faptul ca sunt lipsite de subiectivitate, intentionalitate si capacitate de simbolizare, ceeea ce permite studierea lor prin metode explicativ-cauzale, care conduc la descoperirea si stabilirea regularitatilor si a legilor specifice domeniului de cunoastere respectiv.


Fenomenele sociale si umane constituie ceea ce Dilthey numeste spiritul obiectivat si studierea lor se realizeaza prin modalitati intuitiv-empatice (de tip comprehensiv si nu explicativ-cauzal), care permit evidentierea sensurilor si a semnificatiei existente.
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Fundamentele pedagogiei". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: PEDAGOGIECUNOASTEREstiinte
Jacheta usoara verde oliv inchis Jacheta usoara verde oliv inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: verde oliv inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Jacheta usoara violet inchis Jacheta usoara violet inchis Descriere produs:Tip: jachetaCuloare: violet inchisMaterial: usorDetalii: margini...
Camasa alba in dungi Camasa alba in dungi Descriere produs:- camasa alba cu dungi albastre- imprimeu text pe partea din spate- guler...