tehnici de cercetare

Incarcat la data: 10 Mai 2010

Autor: raluca costache

Pret: 100 credite

Primul mare precursor al investigatiei sociologice empirice, Aristotel (383 – 322 i.e.n.), scria in cartea intai a Metafizicii ca filosofia s-a nascut din uimire. Acelasi lucru se poate spune si despre sociologie. Daca filosofii si-au indreptat privirea spre stele, punandu-si intrebari despre originea Universului si, apoi, despre caracterul cunoasterii insesi, sociologii au privit Terra intrebandu-se despre existenta omului in societate si, mai tarziu, despre modalitatile de cunoastere a traiului laolalta al oamenilor. Claude Javeau (1988) apreciaza ca sociologia nu a depasit, ca alte stiinte, „stadiul discutiilor despre fundamentele cunoasterii in domeniu”. Vom comenta aceasta problema intr-un alt capitol al lucrarii; acum sa vedem ce intrebari au formmulat „analistii clasici” ai vietii sociale.

Asa cum preciza C. Wright Mills (1916 – 1962), ei au incercat sa raspunda la trei grupe de intrebari,


si anume: - „Care este structura acestei societati particulare ca intreg? Cum difera ea de alte oranduiri sociale?


Care este, in interiorul societatii, semnificatia fiecarei trasaturi particulare pentru continuitatea ei si pentru


transformarea ei?” (Mills, 1959/1975, 35). Promotorul sociologiei contestatare din America anilor 1950–1960 remarca faptul ca sociologia se preocupa in primul rand de „interrelatiile si interdependentele componentelor societatii, precum clasele sociale, formele fundamentale ale muncii, fortele de socializare majore (structura familiei, educatia, organizatiile sociale), regulile si formele controlului social care organizeaza o societate” (Baker,1988, 6).



- Cel de-al doilea grup de probleme care au stat si raman in atentia sociologiei il constituie intrebarile de tipul: „Ce loc ocupa aceasta societate in istoria omenirii? Ce mecanisme duc la schimbarea ei? Care este locul acesteia in dezvoltarea umanitatii in ansamblul ei si care este semnificatia ei pentru aceasta dezvoltare? Care sunt influentele pe care le sufera si pe care le exercita aspectele studiate in cadrul perioadei istorice in care se manifesta? si, in ce priveste aceasta perioada, care sunt trasaturile ei esentiale? Prin ce se deosebeste ea de alte perioade? Care sunt modurile ei caracteristice de faurire a istoriei?” (Mills,1959/1975, 35).



Daca primul grupaj de intrebari viza structura sociala, acest al doilea grupaj are in vedere schimbarea sociala.Sociologii incearca sa inteleaga si sa explice stiintific schimbarile din societate de-a lungul istoriei: schimbarile din structura familiei, modificarea formelor de socializare, transformarea muncii, deplasarea centrului de greutate a vietii sociale spre organizatiile formale etc.



- In fine, al treilea grup de intrebari se concentreaza asupra studiului personalitatii si a raporturilor individ-societate: „Ce tipuri de barbati si femei predomina in aceasta societate si in aceasta perioada? si ce tipuri vor predomina in viitor? Cum sunt ele selectate si formate, emancipate si reprimate, senzibilizate si opacizate? Ce tipuri de natura umana se reveleaza in conduita si caracter in aceasta societate, in aceasta perioada? si ce semnificatie are pentru natura umana fiecare dintre trasaturile societatii pe care le examinam?” (Mills,1959/1975, 35-35).

Cuprins


Cuvant inainte......................................................................................................................................... 7


Capitolul 1. Cunoasterea comuna si cunoasterea stiintifica a vietii sociale ....................................... 9


Capitolul 2. Probleme metodologice in cercetarile socioumane empirice....................................... 23


l. Metodologia cercetariilor socioumane empirice..................................................... 23


2. Analiza ipotezelor in cercetarile socioumane empirice .......................................... 35


Capitolul 3. Analiza conceptelor sociologice ................................................................................. 45


Capitolul 4. Masurarea in stiintele sociale si comportamentale ..................................................... 55


Capitolul 5. Tipuri de cercetari socioumane................................................................................... 65


Capitolul 6. Chestionarul in cercetarea sociologica........................................................................ 73


Capitolul 7. Interviul ca tehnica de cercetare stiintifica ............................................................... 125


Capitolul 8. Metoda observatiei.................................................................................................... 145


Capitolul 9. Experimentul in stiintele socioumane....................................................................... 159


Capitolul 10. Studiul documentelor sociale.................................................................................... 197


Capitolul 11. Tehnicile de analiza a continutului comunicarii ....................................................... 219


in loc de incheiere ............................................................................................................................... 233


Bibliografie......................................................................................................................................... 235

Textul de mai sus reprezinta un extras din "tehnici de cercetare". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: CURSCUNOASTEREpsiho-sociologiecercetare de marketing