Rolul jurnalistului în situaţii de criză: Inundaţiile Discurs comunist vs. discurs liberal

Lucrare licenta Marketing

Incarcat la data: 23 Februarie 2010

Autor: veronka

Pret: 10 € + TVA

Numar pagini: 121

Tip fisier: zip

Marime fisier: 219 kb

Rolul media in criza, abordat in numeroase lucrari de specialitate, a evoluat in timp, raportat la evenimentele reflectare de presa. Jurnalistul-observator a fost umanizat, dupa crizele precum atentatul de la 11 septembrie 2001, cand dezbaterile au inceput sa abordeze problema traumei, atat pentru public-telespectator, cat si pentru institutiile de media-jurnalist. Pentru unii cercetatori, evenimentul prabusirii turnurilor gemene din New York a marcat moartea detasarii ca princiu deontologic de baza intr-o criza.

Primul rol al presei, acela de a informa, este trecut, in multe situatii de criza, in plan secund. in noua era electronica, dominata de concurenta, goana dupa imaginile in direct, cat mai dramatice si dupa declaratiile fierbinti ii determina pe jurnalisti sa neglijeze rigoarea documentarii in favoarea exclusivitatii asupra stirilor. in propria aparare, acestia invoca limitele de timp, dificultatile pe care le intampina pe teren si, ca argument pozitiv, responsabilitatea de a informa cu promptitudine publicul. in neoteleviziunea intuita de Eco in anii ’80, informatia transmisa live, chiar neverificata, lacunara, corupta de spectaculos, are intaietate si vizeaza, prin sensiblizare si spectacularizare, telespectatorul mai mult decat publicul ca masa.

Inundatiile din Romania ultimilor doi ani constituie un bun exemplu pentru batalia jurnalistilor cu timpul, barierele naturale si media concurente, in virtutea prezentarii unei viziuni cat mai spectaculoase. Relatarile televiziunilor au format un film al catastrofei, un reality blow, concept derivat din cel de reality show si impus in teorie dupa acoperirea, de catre media, a razboiului din Golf, atentatului de la 11 septembrie 2001 sau a razboiului din Irak. Daca reality show-ul fabrica vedete, filmul inundatiilor a asaltat telespectatorul cu dramele oamenilor obisnuiti, mizand, pe de-o parte, pe sensibilizarea acestuia, pe de alta parte pe confortul psihologic al detasarii pe care poate conta cel de dincolo de ecran.  in aceste conditii, media au invocat, poate, mai mult decat argumentul informarii publicului, pe acela al ajutarii sinistratilor. Putem sa ne intrebam daca intr-adevar presa ar trebui sa isi asume sau daca ii corespunde un astfel de rol. in virtutea noii responsabilitati asumate, media au recurs la utilizarea dramatismului pentru sensilizarea publicului si alertarea factorilor de putere.

Cuprins

Introducere…………..……………………………………..……………………….4
Repere teoretice in definirea rolului jurnalistului in criza……….……….....7
Definirea crizei………………………………………………………………..7
Sensibilizarea si senzationalul in criza……………………………………….10
Rutinizarea stirilor in criza…………………………………………………...12
Tiparul crizelor mediatice…………………………………………………….14
Trauma………………………………………………………………………..18
Criza inundatiilor din Romania, vazuta de catre jurnalisti............................21    
incadrarea in sistemul presei actuale si premise...............................................21
Interviurile : un alt Razboi rece, teorie versus practica jurnalistica.................23
Cea mai dramatica imagine..............................................................................23
A fost o criza ?.................................................................................................27
Ce este o situatie de criza ?..............................................................................29
Rolul presei la inundatii, vazut de jurnalisti.....................................................31
Principiile deontologice de baza, « reguli nescrise ».......................................35
Observatori sau actori ?....................................................................................36
O scurta concluzie............................................................................................45
Inundatiile din Romania reflectate in modelul comunist
al presei si in cel liberal…………………………………..………………………47
Ipoteze..............................................................................................................47
Scurta prezentare a revistei Presa noastra, 1956 – 1989..................................47
Atunci si acum..................................................................................................49
Presa, de la instrument de lupta la a patra putere.............................................51
Propaganda: definitii si incadrari.....................................................................52
Editorialul din Presa Noastra: propaganda solidaritatii socialiste................... 55
Editoriale despre inundatii culese din presa romaneasca a anului 2005..........58
Comentariile jurnalistilor la adresa presedintelui Basescu...............................65
Presa liberala, in criza de noi unghiuri de abordare.........................................66
Jurnalistii comunisti, „solidari” in fata apelor..................................................67
Comunismul ca reper identitar pentru discursul occidental.............................74

ANEXE – Interviuri...................................................................................83
Adelin Petrisor.................................................................................................83
Ovidiu Oanta....................................................................................................92
Madalina Lungu...............................................................................................98
Mirela Voicu...................................................................................................103
Dan Olteanu....................................................................................................111
Simona Uta.....................................................................................................115
Cornel Sorescu...............................................................................................120

Bibliografie.................................................................................................123
 

Descarca lucrarea cu 10 € + TVA

Introdu corect adresa ta de e-mail. Pe aceasta adresa vei primi link-ul de unde vei putea descarca lucrarea.
Apasarea butonului "Cumpara" presupune acceptarea termenilor si conditiilor.

Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

Alti utilizatori au mai cautat: DiplomaDiscurslucrare de licentaperioada de criza