Etichetarea in clasa – sursa a esecului scolar?

Lucrare licenta Psihologie

Incarcat la data: 04 Mai 2011

Autor: alexutza matza

Pret: 10 € + TVA

Numar pagini: 86

Tip fisier: zip

Marime fisier: 938 kb

In lucrarea de fata, intitulata ”Etichetarea in clasa – sursa a esecului scolar?”, mi-am propus  abordarea unui subiect de o mare importanta pentru cei doi actori ai campului educational, profesori si  elevi.  Veti regasi nu  numai  prezentarea  la  nivel teoretic,  ci  si realizarea unei cercetari, avand ca scop  identificarea prezentei fenomenelor de etichetare in relatia elev-profesor, dar si intre elevi.


Aspectele  teoretice  abordate  in  aceasta  lucrare  privesc  definirea  conceptelor  de socializare, scoala, ca agent socializator, conceptul de personalitate, caracter si stima de sine, grup social, lideri, complex de inferioritate, conceptul de esec cu formele lui de manifestare, cauze ale esecului, iar la final am incercat sa surprind cateva dintre posibilitatile de prevenire si inlaturare a acestuia.


Analiza esecului scolar s-a centrat asupra a trei tipuri de factori: individuali, familiali si de ordin scolar. Cei importanti pentru tema mea, sunt cei din urma, factorii de ordin scolar. Esecul scolar este atribuit, de obicei, elevului sau familiei sale, dar nu poate fi redus la un singur factor cauzal. in invatamant, subiectivismul in evaluare este fenomenul negativ care de cele  mai  multe  ori  schimba ordinea  valorilor,  asezand  pe  cei  nepregatiti inaintea  celor pregatiti.


Categorizarea  elevilor  este  una  dintre  principalele  cauze  care  incurajeaza esecul. Acest lucru se face prin clasificarea elevului ca fiind “inteligent”, iar in conditiile in care acesta intampina dificultati in indeplinirea unei activitati, atunci profesorul ii interpreteaza in mod indulgent dificultatea, oferindu-i ajutor si consiliere. Nu se intampla la fel si daca elevul este clasificat ca fiind “prost” sau “lenes”. Automat profesorul interpreteaza aceste dificultati ca un indiciu ca elevul “nu se straduieste suficient” sau “nu a fost atent” atunci cand a fost explicata lectia.


Preintampinarea esecului scolar presupune o activitate extrem de complexa. Ca sa poata fi realizata, este necesara nu numai cooperarea dintre scoala si familie, ci si existenta unui cadru didactiv pregatit stiintific si psiho-pedagogic, care sa-si iubeasca meseria si sa aiba ca unic scop, instruirea in mod corect, a tuturor elevilor.

 
Capitolul I

Socializarea

1.1. Definitie. Caracteristici. Scopurile socializarii

Socializarea reprezinta procesul prin care fiinta umana se transforma intr-un membru al societatii. Orice  individ  trebuie  sa  respecte  anumite  norme  si  reguli  importante  pentru societate, sa se adapteze permanent  la schimbarile care apar ca sa poata trai intr-un mediu social. Pentru fiecare individ, procesul socializarii  incepe cu socializarea primara si are ca primi agenti, familia si grupul de prieteni.


In acest capitol voi dezvolta concepul de ”socializare”, caracteristicile acestui proces, de cate  tipuri  poate   fi  socializarea,  agentii  ei  si  cateva  teorii  elaborate  de  literatura  de specialitate. „Socializarea  este  un  proces  de  interactiune  sociala  prin  care  individul  dobandeste cunostinte,  valori,  atitudini si comportamente necesare pentru participarea efectiva la viata sociala”.


„Socializarea reprezinta procesul psihosocial prin care copilul neajutorat devine treptat o persoana constienta de sine, inteligenta, integrata in tipul de cultura in care s-a nascut”. „In psihologia sociala, conceptul desemneaza procesul prin care indivizii invata modurile de a actiona si de a gandi despre mediul lor, le interiorizeaza, integrandu-le personalitatii lor si devin membri ai unor grupuri in care capata un status specific”.


Socializarea este, asadar, un proces prin care oamenii ajung la maturitate persoane cu propria lor identitate, poseda un bagaj de idei si deprinderi ce le dau posibilitatea sa participe activ la viata sociala si sa se integreze usor in societate, devenind agenti sociali.


Procesul de socializare transforma individul intr-o fiinta sociala, un membru efectiv al societatii. Individul  dobandeste o  identitate  culturala, asimileaza atitudini,  valori,  norme, conceptii, se  formeaza, se adapteaza si se integreaza social. Fara socializare, atat societatea cat si individul, nu ar putea supravietui.



 

Descarca lucrarea cu 10 € + TVA

Introdu corect adresa ta de e-mail. Pe aceasta adresa vei primi link-ul de unde vei putea descarca lucrarea.
Apasarea butonului "Cumpara" presupune acceptarea termenilor si conditiilor.

Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

Alti utilizatori au mai cautat: Clasaesecul scolaretichetarea