Liderul preadolescent si interactiunea in grup

Lucrare licenta Psihologie

Incarcat la data: 09 Decembrie 2009

Autor: szabo timea

Pret: 10 € + TVA

Numar pagini: 94

Tip fisier: zip

Marime fisier: 159 kb

Notiunea de conducere i-a intrigat de mult timp pe observatorii comportamentului uman. Conducerea este o componenta fundamentala a vietii de grup, o conditie necesara pentru coordonarea membrilor grupului in vederea urmaririi unor scopuri comune. Din acest punct de vedere este foarte importanta cunoasterea si intelegerea formelor de manifestare ale conducerii pentru a intelege comportamentul de grup si influenta pe care grupul o are la nivelul individului.


Multa vreme ideea de conducere a fost asociata ideii de control si pornind de aici definirea liderului si caracterizarea lui s-a facut in termenii unor calitati care sa-i permita controlul membrilor grupului(autoritar, dominator, egocentric…). Din acest punct de vedere relatia lider-membri este vazuta ca fiind unidirectionala. Pe de alta parte exista ideea gresita ca liderul determina destinul unui grup.


Neglijand propria contributie in dinamica grupului,  membrii  acestuia acorda libertate totala de actiune liderului, evitand astfel si posibilitatea tragerii lor la raspundere. Interactiunea lider-membri apare si de aceasta data ca fiind unidirectionala. Existenta unei formule ideale a conducerii reprezinta o alta idee eronata vis-a vis de procesul de conducere.


Dezvoltarea unor asemenea idei gresite fata de procesul de conducere impune o analiza atenta a dinamicii de grup, cu accent pe relatia lider-membrii grupului. Necesitatea intelegerii comportamentului liderului si a membrilor grupului permite totodata intelegerea influentei pe care grupul o exercita in directia membrilor sai.


CUPRINS

INTRODUCERE    ……..………………………………………………….…….….    3
CAPITOLUL I    NOŢIUNI GENERALE DESPRE GRUP……...……………    6
1.1    Definitia psihosociologica a grupului……………..…………...    6
1.2    Parametrii de caracterizare a grupului………………….…...….    7
1.3    Tipologii curente ale grupurilor…………….….…….………...    9
1.4    Tipuri de grupuri utilizate in Asistenta Sociala……………...…    10
     1.4.1 Grupul de terapie………………………………….….….    11
    1.4.2  Grupul de consiliere…………………….…………….….    11
    1.4.3  Grupurile T(grupurile laborator sau grupurile educationale)    11
    1.4.4  Grupuri structurate……………………………………...….    12
    1.4.5  Grupuri de ajutor reciproc……………………………….….    12
    1.4.6  Grupul de dezvoltare personala……………........….….......    12
CAPITOLUL II    CONSIDERATII TEORETICE ASUPRA FENOMENULUI CONDUCERII…………………………………………….......…   
16
2.1    Definitia functionala si comportamentala a conducerii……....…..    16
2.2    Conceptii eronate despre conducere…………………….…...…...    18
2.3    Abordari teoretice ale conducerii…………………….....…....…...    20
    2.3.1  Modelul trasaturilor de personalitate……………………….    21
    2.3.2  Modelul cognitiv…………..……………………….…….…    24
    2.3.3  Modelul tranzactional……………..………………...…..….    24
    2.3.4   Modelul conjunctural…………..…………………………..    25
    2.3.5   Teorii asupra stilului de conducere……........……………...    25
    2.3.6   Teorii participative ale conducerii…………………..…..…    26
    2.3.7   O sinteza a abordarilor teoretice ale conducerii…….......….    27
2.4    Functiile procesului de conducere…………..………………........    28
    2.4.1  Functia de initiere……………………………………….....    28
    2.4.2  Functia creativa……………………………………...…......    29
    2.4.3  Functia de asumare a riscurilor……………………...…......    29
    2.4.4  Functia integrativa………………………………………...    30
    2.4.5  Functia instrumentala…………………………………..…    30
CAPITOLUL III    CONDUCEREA GRUPURILOR (LEADERSHIP)……..…..    31
3.1    Definirea liderului……………………………………………….    31
3.2    Rolul si importanta liderului în procesul de grup………………..    32
3.3    Tipologia formelor de conducere (tipuri de lideri)……….………    34
CAPITOLUL IV    LIDERUL IN GRUPUL DE PREADOLESCENTI………….    40
4.1    Preadolescenta – “perioada entuziasmului juvenil”….………….    40
4.2    Individ versus grup în preadolescenta……………………….…...    42
4.3    Definirea si importanta liderului în perioada preadolescentei……    45
4.4    Caracteristicile liderului în perioada preadolescentei……….……    48
CAPITOLUL V    METODOLOGIA SI PROIECTAREA CERCETARII……..    51
5.1    Scopul si obiectivele lucrarii…………………………….….……    51
5.2    Ipotezele cercetarii……………………………………...………..    52
5.3    Populatia cercetata……………………………………...………...    52
5.4    Metode de cercetare………………………………………………    54
5.5    Tehnici si instrumente de cercetare…………………….…………    57
5.6    Analiza, prelucrarea si interpretarea datelor………..……….……    63
CAPITOLUL VI    PROCEDURA DE INTERVENTIE…………………...………    84
6.1    Scopul si obiectivele cercetarii………………………..…….……    84
6.2    Descrierea si explorarea sistemului client…  ……………...…….    84
6.3    Metode si tehnici de interventie…………………………...…….    89
6.4
6.5
    Desfasurarea interventiei…………………………………….…..
Evaluarea interventiei………………………..………………….
    91
98
CONCLUZII SI    PROPUNERI……………………………………………………    101
BIBLIOGRAFIE    ………………………………………………..…………………    103
ANEXE    ……………………………………………….………………….    107
 

Descarca lucrarea cu 10 € + TVA

Introdu corect adresa ta de e-mail. Pe aceasta adresa vei primi link-ul de unde vei putea descarca lucrarea.
Apasarea butonului "Cumpara" presupune acceptarea termenilor si conditiilor.

Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.