Contenciosul administrativ

Incarcat la data: 30 August 2011

Autor: Marius

Pret: 50 credite

Numar pagini: 76

Tip fisier: zip

Marime fisier: 99989 kb

Viata intr-o societate democratica presupune, in primul rand, respectul reciproc al indivizilor care o alcatuiesc, care poate mentine ordinea si pacea sociala. Beneficiilor respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale le sunt asociate, corelativ si anumite indatoriri sau obligatii, avand in vedere ca libertatea fiecarui membru al unei comunitati (locale, nationale sau mai largi) se intinde pana la limita incalcarii drepturilor si libertatilor altor membri ai acesteia. In cazul depasirii acestei limite, echilibrul si pacea sociala sunt afectate, aparand conflicte, ceea ce este considerat ca o injustitie si impune o actiune de restabilire a ordinii.


Repararea aceste nedreptati se poate face prin buna comunicare si intelegere, pe cale amiabila, sau daca nu, in extremis, se poate ajunge sa fie solicitata interventia unei terte persoane, care sa pronunte asupra adevarului si a consecintelor privind fiecare parte in litigiu.


Problema capata un caracter aparte atunci cand una din parti a actionat nu in numele ei, ci al unui interes mai larg, comunitar, scop in care a aparut si isi desfasoara activitatea, parte definita ca autoritate publica.


In aceasta calitate, pe baza puterii discretionare cu care a fost investita, in scopul realizarii obiectivului sus-mentionat, ea este abilitata, in baza legii - stricto sensu, sa actioneze in sensul organizarii asigurarii executarii legii (prin completarea corespunzatoare a cadrului legal), precum si al executarii in concret a legii - lato sensu.


Activitatea sa trebuie sa se desfasoare, insa, in conditiile respectarii principiilor functionarii institutiilor intr-un stat democrat, prima regula de baza fiind cea a legalitatii. Este posibil ca, datorita unor cauze obiective ( caracterul flexibil al unor legi, imperfectiunile sau scaparile acestora) si invocand principiul de drept ca „ceea ce legea nu interzice, este permis”, sau datorita altor cauze – subiective, autoritatea administrativa sa ajunga sa actioneze in limita excesului de putere.


Mai mult, daca aceasta adopta sau emite acte administrative cu nerespectarea legii, sau daca desfasoara activitati in scopul executarii legii, dar in conditii procedurale nelegale, ea se plaseaza in situatia abuzului de putere.


In acest moment, consideram ca apare clara importanta deosebita a cunoasterii si aplicarii functiei, formelor si procedurilor de control in sistemul public, in scopul mentinerii ordinii de drept. Acesta nu trebuie sa devina excesiv, nu trebuie sa „sufoce” sistemul.

Functia prevederii este necesar sa devina principalul instrument in prevenirea aparitiei, dezvoltarii si externalizarii situatiilor confictuale, autoritatea insasi avand obligatia de a asigura, in paralel si un autocontrol ( controlul intern ) al activitatii sale.


 Tot cu caracter preponderent preventiv, este organizat si asa numitul control extern, respectiv controlul autoritatilor administrative de catre alte autoritati publice, abilitate prin lege, in acest sens. Alte forme, in continua extindere, sunt cele ale participarii si implicarii cetatenilor in procesul administrativ si chiar legislativ, prin formele binecunoscute, ca o garantie a cresterii calitatii acestuia, precum si cea a controlului cetatenilor, care poate fi exercitat, de asemenea, sub cele mai variate forme.


Pentru situatii bine determinate, legea si doctrina prevad, in continuare, solutionarea unor litigii, chiar de catre unele autoritati administrative, abilitate cu competenta specific judecatoreasca, prin exercitarea controlului administrativ – jurisdictional.

 

Formele de control prezentate mai contribuie - in plus - la respectarea si a principiilor operativitatii, eficientei, eficacitatii si economicitatii, care impreuna definesc performanta sistemului administrativ. In situatia mentinerii partilor pe pozitii divergente, dupa indeplinirea formelor de control precizate anterior, care de regula trebuie sa duca la solutionarea conflictului, mai este posibila, procedura care de drept este de exceptie, dar ar trebui sa devina si de fap, calea de solutionare a litigiului de catre puterea judecatoreasca, prin instantele sale specifice.


In acest caz, sistemul, cu regulile, procedurile si solutiile date, au o anume specificitate (determinata de primatul “binelui comun”, al interesului public general, in fata intereselor particularului), contribuind, in ansamblul lor, la definirea contenciosului administrativ.


Chiar si in acest caz, legea prevede obligativitatea indeplinirii unei proceduri pre-contencioase, reintoarcerea catre autoritatea publica si consumarea procedurilor prealabile, recursurile administrative.
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Contenciosul administrativ". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: COMUNICAREINTELEGEREcontencios
Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandale casual dama ECCO Touch Plateau (Negre) Sandalele ECCO Touch Plateau sunt confectionate din piele moale cu detalii metalice(tinte). Sunt...