Disonanta cognitiva

Incarcat la data: 17 Mai 2011

Autor: Chiperi Victoria

Pret: 80 credite

Numar pagini: 43

Tip fisier: zip

Marime fisier: 128009 kb

Festinger (1957) a definit cognitiile in termeni foarte generali: “cunostinte, opinii sau convingeri asupra mediului, a propriei persoane sau a propriului comportament”. Pentru Festinger, cognitiile trebuie analizate cu ajutorul a ceea ce el numeste implicatie psihologica. Se vorbeste de relatie de disonanta daca a doua cognitie se opune celei determinate in mod normal de implicarea psihologica a celei dintai. De exemplu: “nu este bine sa furi” si “am furat”.

 

Festinger este de parere ca cineva care are in universul sau cognitiv doua cognitii ce nu sunt in acord (disonanta), nu va mentine acest dezacord, ci va incerca sa-l reduca, modificand una dintre cognitii in sensul unei mai bune potriviri cu cealalta (reducerea disonantei). Astfel, un individ, care are in universul sau cognitiv, simultan, cognitiile “nu este bine sa furi” si “am furat”, va reduce norma la comportament.


Pornind de la teoria lui Festinger, potrivit careia disonanta cognitiva deriva intr-un sentiment de neplacere care persista in inconstientul indivizilor, dand nastere unor impulsuri inconstiente care adesea culmineaza in acte delincvente sau crima, a fost elaborat Testul de Disonanta Cognitiva (Cassel et al., 2001) cu scopul de-a ajuta indivizii sa-si constientizeze starile de tensiune traite in inconstient, pentru ca la nivel constient sa se angajeze in activitati care sa elimine sau sa redirectioneze aceste tensiuni (Cassel, 1982).


Cassel & Chow (2001) au masurat gradul si natura disonantei cognitive la un grup de tineri delincventi, respectiv un grup de liceeni. Rezultatele obtinute indica prezenta unui nivel ridicat de disonanta cognitiva in cazul populatiei delincvente. Acest lucru, spun autorii, explica faptul ca indivizii cu un grad ridicat de disonanta cognitiva prezinta potential pentru acte delincvente sau crima.


in baza acestor studii, am hotarat sa identific masura in care exista diferente de disonanta cognitiva intre infractori si populatie normala, precum si dimensiunile de viata in care taria disonantei este mai prolifica. Motivatia studiului de fata consta in faptul ca prin realizarea lui, dincolo de identificarea diferentelor specifice de disonanta cognitiva, se ofera o explicatie cognitivista comportamentului infractional. La intrebarea “de ce unii oamenii sunt infractori”, psihologul poate sa raspunda ca modul in care acestia gandesc asupra unor lucruri le defineste comportamentul. De multe ori, la nivel implicit acestia acumuleaza tensiuni postcognitive, deoarece arhitectura cognitiva rezultata in urma prelucrarilor de informatie nu se pliaza foarte bine peste modelul dezirabil oferit de societate sau de realitatea obiectuala, asa cum o definea Korzibski.


Abordarea din perspectiva teoriei disonantei cognitive este utila si in educatie. Astfel, psihologia educationala este unul dintre domeniile care solicita investigatii suplimentare in vederea identificarii potentialilor delincventi, infractori sau criminali prin masurarea gradului si naturii disonantei cognitive si ulterior, reconsiderarea programelor de preventie sau interventie psihologica.


Cercetarea de fata vizeaza domeniul psihologiei judiciare, in sensul ca-si propune investigarea gradului si naturii disonantei cognitive pe o populatie de infractori. Pentru ca explicatia data in functie de cat de intensa este aceasta stare de disonanta care potenteaza comportamentele atipice, s-a recurs la comparatia cu populatia normala, a carei intensitate de stare disonanta este sub medie, deci nesemnificativa pentru angajarea in acte penalizate de lege sau de societate.
 

Textul de mai sus reprezinta un extras din "Disonanta cognitiva". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.

Alti utilizatori au mai cautat: PSIHOLOGIEdisonanta cognitivaFestinger