REFERAT DIVERSE PREGATIREA FIZICA SI DE LUPTA

Incarcat la data: 25 August 2008

Autor: Iulia Andreea

Pret: 100 credite

5 (2 review-uri)
1.Introducere Zi de zi societatea noastra se confrunta cu diferite probleme, una dintre ele, si credem cea mai strigenta, este problema sanatatii indivizilor societatii. Astazi traim intr-un secol in care marea majoritate a oamenilor sufera de anumite boli, aceste boli ale secolului, cum ar fi SIDA, tuberculoza, cancerul etc., toate acestea sunt urmarile ducerii unui mod nesanatos de viata. Datorita dezvoltarii industriei, nerespectarea normelor de precautie, privind poluarea mediului, zilnic are loc poluarea excesiva a solului, apelor , aerului, toate acestea au o influenta negativa asupra organismului uman. Deaceea fiecare dintre noi trebuie sa stie ca pentru a fi sanatos si pentru a duce un mod de viata sanatos nu este necesar doar sa ne abtinem de la consumarea unor produse alimentare, munca excesiva si alte activitati care dupa parerea noastra ar putea afecta sanatatea noastra, dar trebuie sa practicam si sportul care este un factor foarte important pentru calirea organismului si al caracterului uman. Practicarea exercitiilor fizice este un stimul pentru procesele fiziologice din organismul omului si in deosebi schimbul de substante care are un rol foarte important pentru organism deoarece in acest proces are loc hranirea celulelor si eliminarea substantelor toxice din ele, ceea ce duce la purificarea organismului. Deci putem usor constata ca cel mai efectiv si cel mai accesibil mod de a avea o viata sanatoasa este practicarea sportului. insa conform conceptiei chineze "Sanatatea societatii este sanatatea fiecarui cetatean in parte" trebuie sa sesizam ca practicarea sportului trebuie sa ia amploare in masa. Mult timp notiunile de pregatire fizica generala si rezistenta generala au fost confundate si din aceasta cauza alergarea de durata a fost considerata ca principalul mijloc de ridicare a nivelul de pregatire fizica generala. O precizare mai clara si o analiza a calitatilor motrice de baza a permis elaborarea unei definitii mai precise a notiunii de pregatire fizica generala. Este o dezvoltare relativ simultana si paralela a tuturor calitatilor motrice, in special a fortei si rezistentei si imbunatatirea coordonarii. Ea are ca scop ameliorarea generala a tuturor functiilor organismului si ridicarea nivelului general al potentialului energetic. Conform indicatiilor extrase din medicina sportiva cea mai buna forma de antrenare a conditiei fizice o reprezinta dezvoltarea capacitatii de anduranta. tinnd seama de cunostintele moderne, aceasta trebuie sa serveasca drept baza pentru structurarea si planificarea rationala a mijloacelor ce vizeaza pregatirea fizica generala. Fiecare profesor care preda educatia fizica indiferent la care nivel, dar in mod special la cel al tinerilor, trebuie sa aiba ca preocupare esentiala dezvoltarea acestei calitati fundamentale, de o importanta primordiala pentru un organism tnar. Pentru a actiona impotriva sedentarismului, care din pacate, caracterizeaza modul de viata actual, cu consecinte nefaste bine cunoscute, este de ajuns sa se planifice in fiecare lectie de educatie fizica, o activitate simpla si variata, orientata spre acest scop, cu o durata de 10-15-20 minute, realizabila practic oriunde. Chiar si tinerii mai putin dotati din punct de vedere motric, vor putea observa, dupa un timp oarecare, un progres al capacitatii lor fizice generale si o ameliorare a starii lor de sanatate, acest succes constituind o motivatie pentru progresul viitor. Cei direct interesati trebuie sa dea dovada de discernamnt si de perseverenta, avantajele de care va beneficia in acest fel nu vor fi dect mai mari. 2.Aplicabilitate. Problema dezvoltarii fizice generala, de crestere a indicilor calitatilor motrice si de planificare a mijloacelor de realizare in ora de educatie fizica a studentilor prezinta o serie de particularitati in conditiile in care aceasta are o durata de 90-100 de minute si are o frecventa de o sedinta pe saptamna. in privinta exercitiilor pentru dezvoltarea vitezei, in special a celor de reactie si deplasare, a rezistentei de viteza si a capacitatii de coordonare aceasta se plaseaza imediat dupa pregatirea organismului pentru efort si prelucrarea analitica a aparatului locomotor. Ca mijloace se vor utiliza exercitiile din scoala alergarii cu joc de glezne, alergare cu pendularea gambei inapoi si inainte, alergare cu genunchii sus, alternari de sprinturi cu exercitiile de mai sus, plecari din diverse pozitii si la diferite semnale, alergari cu accelerare, alergari in panta. Distantele recomandate nu vor depasi 60 m, iar pauzele dintre repetari vor fi suficiente pentru a da posibilitatea reluarii efortului cu maxima intensitate. Exercitiile pentru dezvoltarea fortei se vor planifica spre sfrsitul lectiei dupa realizarea celorlalte teme din gimnastica sau jocuri sportive. Exercitiilor pentru dezvoltarea fortei li se va acorda intreaga atentie, aceasta calitate constituind un element indispensabil dezvoltarii sanatoase si armonioase a tinerilor. Se va avea grija ca efortul sa fie dozat in mod rational, tinndu-se cont de nivelul motric al fiecarei grupe cu care se lucreaza. in acest sens se recomanda trei nivele de efort. Primul nivel de efort prevede exercitii care se realizeaza simplu prin greutatea propriului corp, executnd exercitii la sol, la aparate sau peste obstacole. Al doilea nivel de efort: greutatea propriului corp sau rezistenta va fi marita prin utilizarea unor obiecte usoare: mingi medicinale sau saci cu nisip, extensoare, gantere. Al treilea nivel de efort: rezistenta se va mari treptat cu ajutorul unor aparate de tractiune si de impingere si a unor haltere cu discuri. Forma de organizare care s-a dovedit cea mai eficienta, indiferent de nivelul de efort utilizat, este lucrul pe statii sub forma de circuit parcurs fara limita de timp. Se fac adaptari in functie de nivelul de pregatire recomandndu-se pentru orele de educatie fizica a studentilor urmatoarele forme: - circuit lung, alcatuit din 10-12 statii si se executa o singura data; - mediu cu 6-8 statii si cu pauza de odihna incompleta intre reluari; se poate relua de 2-3 ori; - forma scurta, cu 4-5 statii, fara intervale de odihna intre reluari, cu 2-3 repetari. In toate formele organizarea statiilor se face alternnd grupele musculare solicitate iar norma de exersare de la statii va fi individuala, rezultata din media probelor maxime. Problema dezvoltarii rezistentei se va realiza la finele orei de educatie fizica. in conditiile desfasurarii lectiei de educatie fizica la studenti metodele cele mai indicate sunt: alergarea de anduranta, alergarea pe teren variat in tempo diferit (joc de tempo) si alergare de anduranta sub forma de antrenament fractionat cu refacere incompleta. in privinta alergarii de anduranta aceasta pune accentul pe durata efortului si are drept obiectiv ameliorarea rezistentei generale a organismului prin lucrul de tip aerob. Consta dintr-o alergare pe o distanta relativ lunga intr-un tempo mediu constant. Distantele de lucru variaza in functie de nivelul de pregatire al studentilor de la 1-2 km pna la 3-4 km sau chiar mai mult. Ca posibilitati de progres amintim: parcurgerea aceleiasi distante intr-un timp progresiv mai scurt si marirea gradata a distantei mentinnd permanent acelasi tempo de alergare. in functie de posibilitatile si de conditiile in care se desfasoara orele de educatie fizica se pot introduce alergari pe teren variat in tempo diferit. Aceasta se va realiza pe teren variat (parc, padure, faleza) si consta dintr-o alergare asemenea celei de anduranta, in care tempoul se modifica dupa voia fiecarui executant si dupa configuratia terenului. Metoda de antrenament fractionat cu refacere incompleta consta din alternarea sistematica a efortului cu pauze de refacere scurte si incomplete, in scopul de a dezvolta rezistenta generala, prin lucru de tip aerob. Ca principiu fundamental al metodei se retine faptul ca durata pauzelor nu trebuie sa fie modificata iar tempoul de alergare trebuie ales in functie de durata pauzelor. Distantele de lucru vor fi de 50 pna la 200 m, durata pauzelor 15-60 secunde, iar numarul de repetari 8-10 pna la 12-15. Ca obiectiv principal se urmareste ca, prin pauze scurte, sa se obtina o capacitate mai rapida de refacere, baza absoluta a unei bune capacitati generale de efort. 1. Notiunea de pregatire fizica generala presupune o dezvoltare relativ simultana si paralela a tuturor calitatilor motrice si in special a fortei rezistentei. 2. Conform indicatiilor extrase din medicina sportiva cea mai buna forma de antrenare a conditiei fizice o reprezinta dezvoltarea capacitatii de anduranta. 3. Pentru a actiona impotriva sedentarismului este de ajuns sa se planifice, in cadrul fiecarei lectii de educatie fizica, o activitate simpla si variata, realizabila practic oriunde, in scopul ameliorarii indicilor de viteza, forta, rezistenta. 4. Chiar si studentii mai putin dotati, din punct de vedere motric, vor putea constata, dupa un timp oarecare, un progres al capacitatilor fizice generale si o ameliorare a starii lor de sanatate. 3. Pregatirea fizica a politistilor -componenta de baza a pregatirii pentru lupta Pregatirea fizica a politistilor - componenta de baza a pregatirii pentru lupta Mr. Robert Stanciulescu Nivelul de pregatire fizica al unui politist are un impact direct asupra capacitatii sale de a lupta. Experienta de lupta a unor organe straine demonstreaza rolul important pe care-l are pregatirea fizica in ducerea luptei. Un politist trebuie sa fie bine pregatit pentru a face fata nevoilor fizice cerute de misiunile pe care le au de indeplinit. Pregatirea fizica, ca totalitate a mijloacelor care asigura dezvoltarea fizica, o sanatate excelenta si performante deosebite, reprezinta un proces care se desfasoara pe tot parcursul anului si dureaza pe toata perioada vietii militare, fiind de asemenea un proces de educare, instruire, dezvoltare si crestere a posibilitatilor functionale ale organismului. Ea trebuie privita, in primul rind, ca un proces de adaptare a organismului la eforturile functionale mereu crescinde, la experientele tot mai mari in ceea ce priveste manifestarea fortei si vitezei, rezistentei si supletii, coordonarii miscarilor si indeminarii, incordarilor psihice si altor numeroase exigente. Activitatea fizica regulata contribuie in mod substantial la dezvoltarea si mentinerea capacitatilor functionale, la pastrarea structurilor organismului si la limitarea deteriorarii acestuia in masura in care se actioneaza asupra: muschilor scheletului - putere, forta si rezistenta; functiei motrice - agilitate, echilibru, coordonare si viteza de miscare; scheletului si articulatiilor - structura si functiile articulatiilor; functiei cardiorespiratorii - putere si rezistenta. O conditie fizica adecvata prin practicarea cu regularitate a exercitiilor fizice se traduce printr-o performanta fizica crescuta, incredere in sine, independenta in plan fizic si psihologic, contribuind si la calitatea perceputa a vietii. Conditia fizica excelenta, agilitatea, viteza de reactie, mobilitatea, sincronizarea eforturilor in cadrul actiunilor comune, reprezinta efectul unei pregatiri inteligent concepute si riguros aplicate. Multi teoreticieni sustin ca personalitatea poate fi modelata prin exercitii fizice, dobindindu-se de asemenea siguranta de sine, calm, autocontrol, vigoare, putere de concentrare si "singe rece" in fata pericolului. Pregatirea fizica, ca proces unitar de formare si perfectionare a priceperilor si deprinderilor motrice, a calitatilor fizice, morale si de vointa, se realizeaza avind ca baza cerintele stiintifice generale ale formarii si dezvoltarii unui organism sanatos. Ea presupune dirzenie si vointa, o mare cheltuiala de forte, o intensa activitate creatoare, precizie si acuratete, disciplina si respectarea unui regim riguros de viata si munca. Rezultatele obtinute astfel depind in mare masura de sirguinta si perseverenta individului, de respectarea principiilor si regulilor de baza privind organizarea si desfasurarea pregatirii fizice. Un rol important in obtinerea performantelor dorite il reprezinta vointa, exigenta, dorinta de-a atinge telul, perseverenta, dirzenia si dragostea de munca, capacitatea de-a suporta greutatile. Momentul in care rezultatele obtinute incep sa apara constituie un stimulent important care-l determina pe individ sa se antreneze si sa-si mobilizeze toate fortele pentru atingerea telului dorit. Din cind in cind antrenamentele se pot desfasura in conditii grele, aspre, in care se educa mai bine calitatile de vointa si se capata pregatirea pentru o participare reusita la activitati desfasurate pe teren accidentat, umed, nisipos si in conditii climatice grele. increderea in fortele proprii este temelia curajului si hotaririi iar neincrederea este dusmanul performantelor. Avantajul activitatilor fizice consta in influenta pe care o exercita atit corpul cit si mintea iar valorile, atitudinile si comportamentele individuale si sociale invatate in cadrul activitatii fizice se transfera si in alte sfere ale vietii. Obtinerea performantelor depinde in mare masura de priceperea de a-si concentra atentia asupra pregatirii, de aptitudinile fiecaruia de-a folosi maxim forta, viteza, rezistenta. Un rol foarte important in practicarea exercitiilor fizice il au comandantii care trebuie sa inteleaga si sa le practice. Exemplul acestora va pune accentul pe importanta pregatirii fizice si o va expune ca un element de baza al pregatirii pentru lupta, politistii trebuie sa se pregateasca mult mai mult decit pentru a face fata testelor din programele de invatamint, pregatire pentru lupta sau testului bianual de pregatire fizica. Beneficiile ce deriva dintr-o pregatire fizica intensa sunt numeroase. Performanta motorie stimuleaza sistemul nervos central atit de puternic incit celulele subdezvoltate, moarte, sau pe cale de a muri sunt fie capacitate fie functia lor este preluata de alte celule sau de celule nou generate. intreaga evolutie a practicarii exercitiilor fizice demonstreaza ca acestea au constituit o activitate permanent orientata de societatile respective in vederea perfectionarii indicilor dezvoltarii fizice a omului si concomitent a celor ai capacitatii de miscare. Organismul militarului trebuie sa aiba in permanenta abilitatea de-a functiona eficient in munca fizica, la instructie si in alte activitati si in acelasi timp sa pastreze o rezerva de energie astfel incat sa poata face fata oricarei urgente ce poate aparea. 4.Bazele pregatirii fizice in procesul de pregatire fizica a politistilor sint solutionate trei probleme mari: fortificarea sanatatii, formarea conformatiei corporale, alerii si perfectionarea calitatilor fizice (motrice). in continuare vom examina problemele de perfectionare a calitatilor fizice. Premisa principala a acestei tratari consta in faptul, ca specialistul, care a insusit metodica de perfectionare a calitatilor fizice va putea solutiona sarcinile de fortificare a sanatatii si formare a conformatiei corporale a tinerilor. ~ Calitatile fizice sint posibilitatile functionale ale organismului care determina gradul de activitate motrica. Specialistii inca nu au ajuns la o concluzie unica despre diferentierea necesara si satisfacatoare a calitatilor fizice ale omului. De aceea, datorita categoriilor mai larg utilizate vom evidentia cinci calitati motrice: forta, rapiditatea (viteza), elasticitatea, dibacia si rezistenta. Forta si rapiditatea asigura pregatirea de viteza - forta La perfectionarea dibaciei vor fi solutionate trei probleme: -Perfectionarea calitatii de insusire a sarcinelor motrice de complexitate tot mai mare a coordonarii; -Perfectionarea calitatii de restructurare la moment a activitatii motrice in functie de modificarea conditiilor; -Sporirea preciziei de reproducere a sarcinelor motrice; Garantia desfasurarii cu succes a antrenamentelor de mai multi ani asigura completarea cu pricepere a politistilor, planificarea pregatirii lor, desfasurarea in cunostinta de cauza a activitatilor, controlul mersului si rezultatelor procesului de instruire-antrenare, organizarea diferitor activitati sportive. 5.Caracteristicile modului de viata sanatos ale omului -Componentele modului de viata sanatos sint: -Practicarea intensiva a sportului -Alimentarea rationala -Conditiile sanitaro-igienice -Regimul de munca si de odihna -Atitudinea colaboratorului organelor afacerilor interne fata de viciile umane Notiunea de sanatate include o completa stare fizica si mintala care nu consta numai in absenta bolii. Nivelul de sanatate a omului depinde de mai multi factori dupacum urmeaza: 50% - de modul de viata sportiv al omului 20% - de factorii genetici 20% - de conditiile sociale si naturale 10% - de asistenta medicala Sanatatea cere atentie. Dar multi dintre noi nu au grija de ea. Dupa parerea savantului si specialistul in medicina , profesorul rus N.Amosov, de sanatatea propriese ingrijesc serios doar 1% sau 2% de oameni. Sanatatea este acel pisc pe care fiecare tinde sa-l atinga singur. Spre regretul nostru foarte multi isi amintesc de sanatate doar atunci cind ea este in pericol, cind ceva a fost pierdut deja sau nu a fost la timp observat. Atunci deja este vorba despre tratarea bolii. Ca sa fii sanatos trebuie sa ne facem un regim rational, o ordine bine gindita a activitatii in cursul zilei, respectarea zilei a anumitor deprinderi de igiena, alimentareaechilibrata, activitatea motrica sufucienta, stapinirea emotiilor - cu alte cuvinte totul ce cuprinde notiunea de PREGaTIRE FIZICa - cultura corpului sanatos. Lipsa acestor deprinderi si este una din principalele cauze ale faptului ca in ultimul deceniuau crescut brusc bolile cardiovasculare, iar infectiile legate de raceala au devenit "ciuma secolului XX" in prezent nu exista necesitatea de a lamuri cuiva ca mersul rapid, lergarea, exercitiile fizice influenteaza binefacator asupra organismului uman. Limpede e si faptul ca este necesar de a-i invata pe copii sa schieze, sa joace volei, fotbal, sa faca dimineata gimnastica, sa alerge etc. Noi trebuie sa ne straduim ca insusi procesul de insanatosire a organismului sa-l transformam in placere. in prezent savantii sint in cautarea unor cai mai usoare spre sanatate si llongevitate. Unele cai au fost deja gasite: Pentru a ne pastra sanatatea uneori sintem nevoiti sa indeplinim si indatoriri mai prozaice cum ar fi spalatul miinilor, pentru a evita infectia inainte de a lua masa. Cunoscutul entuziast si propagandist al modului de viata sanatos Vladimir Cercesov afirma ca el alearga descult pe zapada incercind un sentiment de "mare bucurie" si nicidecum de suferinta. Ca sa fim sanatosi putem aplica o metoda de calire a organismului - un dus, ne udam alternativ cu apa calda, apoi cu apa rece marind treptat diferenta de temperatura. 6.Sportul - masura de profilaxie a fumatului, alcoolului si substantelor narcotice Fumatul Prin numarul mare de fumatori la virsta adulta, prin extinderea obiceiului femeilor de a fuma, prin riscurile multiple pe care le provoaca datorita nocivitatii sale cu deosebite consecinte economice si sociale, fumatul a devenit o veritabila problema sociala. Nocivitatea fumatului se datoreste mai multor factori: nicotinei,gazelor toxice, bioxidului de carbon, amoniacului, acidului tiocianic, temperaturii inalte la care arde tigara, substante radioactive ca strontiu,etc. Actiunea nociva se reflecta asupra urmatoarelor organe: -Aparatul respirator -Aparatul cardiovascular -Aparatul digestiv -Alte sisteme ale organismului Fumatul scade capacitatea de munca fizica si intelectuala, slabeste memoria,atentia. Fumatul este incompatibil cu activitatea de pregatire fizica, intrucit solicitarea muschilor sporeste influenta fumatului asupra organismului. Sportivul care fumeaza se expune riscului de suprasolicitare, supraantrenare. La el scade capacitatea de insusire a unor deprinderi motrice noi, el pierde din viteza. Dar sportul poate face ca fumatorul sa-si lepede viciul si sa se indrepte in ramura pregatirii fizice. Alcoolismul Actiunea nociva a alcoolului este determinata in mod direct la nivelul aparatului digestiv si in mod indirect, prin produsii sai de degradare la nivelul sistemului nervos central. Alcoolul influenteaza negativ numeroase metabolisme intermediare: lipidic, hidroelectrolitic, intregul sistem de biocatalizatori ai organismului. Determina carenta vitaminelor din grupa B si C, ce are drept consecinta cresterea poftei de alcool in detrimentul poftei pentru celelalte alimente. Alcoolismul excesiv se reflecta asupra urmatoarelor organe: -Cavitatea bucala -Stomacul -Ficatul -Pancreasul Alcoolismul este una dintre cele mai acute probleme ale contemporanitatii. Conform datelor Organizatiei mondiale de ocrotire a sanatatii, 10% din populatia globului sint afectate de alcoolism, acestea plasindu-se pe locul 2 printre cauzele de mortalitate. De obicei oamenii incep sa intrebuinteze alcool in legatura cu vreun eveniment din viata lor: zi de nastere, sarbatori, etc. Organismul adolescentului este foarte sensibil pentru efectele agresive ale alcoolului. Patrunderea lui in organism, deja peste 2 min. incepe sa actioneze. Starea de ebrietate, din pacate in zilele noastre provoaca faptuirea multor infractiuni si crime. Statistica arata ca din 100 de omoruri, 96 sint infaptuite de oamenii in stare de ebrietate. Fiecare portie de alcool consumat paralizeaza din ce in ce mai mult sistemul nervos, se deregleaza treptat coordonarea miscarilor si a vorbirei. Chiar si consumul alcoolului in cantitati mici poate duce la aparitia unor neplaceri mari sau nenorociri: traumatismul, accidente, pierderea capacitatii de munca si altele. Substantele narcotice Drogurile sint substante chimice foarte daunatoare pentru organismul uman. Narcoticile folosite patrund in sistemul de legaturi nervoase si deregleaza transmiterea normala a impulsurilor in sistemul nervos central. in afara de aceasta ele au efecte toxice asuprea scoartei cerebrale, ceea ce duce la tulburarea tuturor functiilor nervoase superioare si la degradarea deplina a omului. Flagelul drogurilor reprezinta fenomenul cel mai complex, profund si tragic al lumii contemporane, in conditiile in care, anual, miliarde de dolari si sute de mii de oameni sunt angrenati in acest mariaj al mortii numit "Traficul si consumul ilicit de droguri". In perspectiva anilor viitori, amploarea acestui fenomen este deosebit de ingrijoratoare si datorita faptului ca nu exista o statistica clara si precisa a productiei, traficului, consumului si numarului celor decedati din cauza drogurilor. Concluzie Datorita sportului tinerii de astazi isi gasesc ocupatii in diferite activitati ale educatiei fizice si diminueaza incadrarea lor in practicarea fumatului, alcoolului, drogurilor si altor vicii periculoase pentru organismul uman. Tinerii nu sint singurele persoane care li este recomandat sa practice sportul atit ca hobby cit si ca un domeniu serios de activitate, sportul mai este binevenit persoanelor mature atit cele ce activeaza in organele afacerilor interne cit si cele civile, prin intermediul sportului se diminueaza infractiunile, deoarece ei in acest caz se intereseaza nu in infaptuirea unei fapte ilicite, dar sa practice cit mai mult sport, dorinta de a practica sportul creste si mai mult atunci cind se vad rezultatele. La fel si copiii au nevoia practicarii sportului, dar intr-o masura mai mica sub forma unor jocuri sportive, alergari usoare,etc. Conform indicatiilor extrase din medicina sportiva cea mai buna forma de antrenare a conitiei fizice o reprezinta dezvoltarea capacitatii de anduranta. Cei directi interesati in activitatea pregatirii fizice trebuie sa dea dovada de discernamint si de perseverenta, avantajele de care va beneficia in acest fel nu vor fi decit mai mari. Studentii mai putin dotati, din punct de vedere motric, vor putea constata, dupa un timp oarecare, un progres al capacitatilor fizice generale si o ameliorare a starii lor de sanatate. De calitatea pregatirii fizice a politistilor depinde nivelul de capturare a infractorilor si executarea cu succes a misiunilor puse in fata lor. Pregatirea multilaterala a colaboratorilor organelor afacerilor interne se datoreaza intr-o mare masura pregatirii fizice si de lupta. In procesul de pregatire fizica a politistilor sint solutionate trei mari probleme: fortificarea sanatatii, formarea conformatiei corporale si perfectionarea calitatilor motrice. SPORTUL ESTE CALEA SPRE LUMINA SANATATII !!! Bibliografie: 1. Lupu, Pregatirea fizica elementara a tinerilor 2. Regulamentul Pregatirii fizice si de lupta a colaboratorilor organelor afacerilor interne 3. G.S.Tumanian, "Luptele Sportive", Lumina Chisinau 1992 4. E.P.Agaev, E.E.Sarchineant "Igiena" Chisinau Lumina 1995 5. I. Gural " Pregatirea fizica a tinerilor", Chisinau, 2001 6. Victor Mateicic, "Primul ajutor medical", Elan Poligraf, Chisinau 2004

Textul de mai sus reprezinta un extras din "REFERAT DIVERSE PREGATIREA FIZICA SI DE LUPTA". Pentru versiunea completa a documentului apasa butonul Download si descarca fisierul pe calculatorul tau. Prin descarcarea prezentei lucrari stiintifice, orice utilizator al site-ului www.studentie.ro declara si garanteaza ca este de acord cu utilizarile permise ale acesteia, in conformitate cu prevederile legale ablicabile in domeniul proprietatii intelectuale si in domeniul educatiei din legislatia in vigoare.

In cazul in care intampini probleme la descarcarea fisierului sau documentul nu este nici pe departe ceea ce se doreste a fi te rugam sa ne anunti. Raporteaza o eroare

Important!

Referatele si lucrarile oferite de Studentie.ro au scop educativ si orientativ pentru cercetare academica.

Iti recomandam ca referatele pe care le downloadezi de pe site sa le utilizezi doar ca sursa de inspiratie sau ca resurse educationale pentru conceperea unui referat nou, propriu si original.