Secretele CV-ului

Publicat: 17 Aug 2006 00:00

Obiectivul unui CV este acela de a trezi interesul viitorului angajator. De aceea este important ca CV-ul sa aduca ceva nou, sa se deosebeasca prin ceva de CV-urile celorlalti aplicanti. CV-ul reprezinta pentru angajator primul indiciu asupra faptului ca, aplicantul ar putea fi un potential angajat, ca atare merita sa fie chemat la o ntrevedere personala, pentru a-l cunoaste mai bine.

Consulta si articolele:

Succes in cariera: Insereaza in CV conceptul de brand personal

Top 7 greseli de evitat in CV

Cum obtii un CV perfect in 5 pasi in 2011

CV fara experienta profesionala: Ce scoti in evidenta

Tipuri de CV: afla pe care il vrea angajatorul

Cum faci angajatorul sa iti citeasca CV-ul

5 motive pentru care angajatorul iti respinge CV-ul


CV-ul trebuie sa fie:

Un CV bun este unul corect formulat, redactat, usor lizibil, scurt si la obiect. El trebuie sa contina informatii concrete, trebuie sa fie precis si fara greseli. Trebuie redactat la calculator (unele firme solicita CV-uri scrise de mana). Daca anuntul specifica acest lucru, nu trebuie sa neglijam aceasta cerinta. Motivul cel mai probabil este ca, un expert grafolog va analiza CV-ul. In aceasta situatie putem face doua lucruri: fie trimitem CV-ul scris de mna si atasam si forma editata a acestuia, fie trimitem CV-ul redactat la calculator, dar acesta va fi insotit de o scrisoare de intentie scrisa de mana).


Ce sa contina CV-ul?
Prima tema abordata intr-un CV este reprezentata de informatiile referitoare la datele personale: Numele complet al aplicantului, data si locul nasterii, domiciliul si adresa de corespondenta, numarul de telefon, adresa de e-mail, eventual starea civila.


A doua tema este reprezentata de informatiile referitoare la studiile aplicantului, mentionndu-se aici: scolile urmate, specializarile, profilele, eventualele rezultate si premii obtinute la diferite concursuri si competitii scolare, activitatile desfasurate in cadrul diferitelor asociatii si organizatii studentesti (sau ale elevilor) si principalele cursuri de perfectionare. Informatiile referitoare la scoala generala nu trebuiesc mentionate in CV. Tot in cadrul acestei teme se pot mentiona si eventualele abilitati obtinute in urma participarii la diferite cursuri.


Al treilea domeniu abordat este cel al experientei profesionale. Aici se vor enumera locurile de munca anterioare cu specificarea pozitiei si a postului ocupat in cadrul companiei respective. Se recomanda de asemenea descrierea pe scurt a principalelor activitati desfasurate in cadrul postului respectiv. In cazul in care aplicantul este un incepator, atunci, la aceasta rubrica se va mentiona practica profesionala din timpul scolii, precum si principalele activitati realizate si abilitati dobandite de-alungul anilor de studiu.

Al patrulea domeniu se refera la cunostintele de limbi straine. Se vor enumera toate limbile straine cunoscute si nivelul de cunoastere al acestora, detaliat pe cele trei componente principale (scris, citit, vorbit). Se vor mentiona de asemenea si atestatele de limba obtinute, specificndu-se: tipul atestatului, data examenului, rezultatul/calificativul obtinut.

Urmatorul domeniu se refera la cunostintele legate de calculator. Aici se vor enumera programele si limbajele de programare cunoscute. Se va specifica de asemenea daca aplicantul are sau nu carnet de conducere. n cazul n care aveti permis, se va specifica si data obtinerii permisului precum si categoria/categoriile pentru care este valabil.

Urmatorul domeniu este consacrat informatiilor legate de hobby. Aici vor fi enumerate cercurile de interes ale candidatului, preocuparile lui din timpul liber, hobby-urile. Pentru anumite posturi - de exemplu in vanzari – aceste informatii pot fi importante deoarece releva deschiderea persoanei fata de relationarea interpersonala.


Asadar, categoriile pe scurt: (ordinea e importanta)

- Date personale: nume, data nasterii, adresa, telefon, e-mail, starea civila

- Studii (educatie): se va mentiona ultima scoala absolvita specificnd: data inceperii si a absolvirii, numele complet al institutiei, profilul sau specializarea si diploma obtinuta in urma absolvirii (in cazul in care acest lucru nu reiese n mod evident).

- Experienta/Locuri de munca anterioare/practica profesionala: se vor enumera locurile de munca, in ordine invers cronologica, incepnd cu locul de munca actual. Pentru fiecare loc de munca in parte se va specifica data inceperii si data plecarii, pozitia ocupata si a principalele sarcini. Traininguri, formari, cercetare: se va mentiona tipul trainingului, data si calificarea obtinuta.

- Cunostintele de limba straina: enumerati fiecare limba la ce nivel o utilizati, si de asemea specificati atestatele sau certificatele de competenta lingvistica pe care pe detineti.

- Cunostinte de utilizare a calculatorului: enumerati programele pe care le cunoasteti n calitate de utilizator, respectiv limbajele de programare.

- Permisul de conducere

- Altele: alte abilitati si competente (e.g. dactilografiere), hobby.

Importanta ordinii atunci cand ne referim la experienta profesionala:

Exista doua abordari. Una in care locurile de munca anterioare sunt enumerate in ordine cronologica (incepnd cu primul loc de munca si terminand cu ultimul) si a doua, cand enumerarea se face in ordine invers cronologica (se incepe cu ultimul loc de munca si se merge inapoi in timp, pana la primul loc de munca).


Aceasta a doua abordare devine tot mai apreciata in ultimii ani, de aceea recomandam cititorilor nostri aceasta versiune. Indiferent insa de abordarea adoptata, este importanta consecventa, astfel ca, enumerarea sa se faca fie intr-un sens, fie in celalalt.


Daca ati inceput enumerarea in ordine cronologica, mergeti pe aceasta cale pna la capat! Salariul, in cazul in care angajatorul nu face referiri specifice la acest aspect, atunci nu se recomanda specificarea, in CV, a cerintelor salariale. Fotografie in unele tari, atasarea unei fotografii la CV este obligatorie, in timp ce in alte locuri acest lucru este interzis, pentru a se preveni discriminarea. In Romnia, multi candidati ataseeaza CV-ului si o poza.


Exista angajatori care, in anuntul de angajare specifica in mod expres faptul ca, asteapta CV-uri cu poza. In acest caz, daca poza este stearsa, de proasta calitate sau in alb-negru, sansele candidatului scad considerabil. Reactia fata de fotografie, poate fi sursa unor evaluari subiective ale candidatului. Recomandarea noastra este ca fotografia sa fie atasata CV-ului numai in cazul in care angajatorul solicita acest lucru in textul anuntului sau de angajare. In acest caz insa aveti grija ca fotografia sa fie una de calitate.

Nu scrieti CV-ul pe hartie de proasta calitate sau pe hartie colorata. Folositi coala de format A4. Verificati greselile de ortografie. Nu faceti corecturi cu mana pe hartia editata pe calculator. Evitati sa va repetati. Acest lucru face ca CV-ul dumneavoastra sa devina plictisitor. Fiti sincer, nu scrieti lucruri neadevarate in CV! Nu faceti referiri la salariul expectat. Redactati CV-ul pe calculator si folositi caractere de tip Arial, Times New Roman sau Courier.

Scrisoarea de intentie, parte componenta a CV-ului este cunoscuta si sub numele de scrisoare de prezentare. Ea este „ambalajul” CV-ului si trebuie sa fie realizata astfel incat sa starneasca interesul angajatorului si sa-l determine sa citeasca CV-ul cu atentie. Scrisoarea de intentie trebuie formulata intr-o forma concisa, clara si la obiect si nu trebuie sa contina mai mult de 4-5 paragrafe care sub nici o forma sa nu depaseasca o pagina.


Ce sa contina scrisoarea de intentie:

Pentru a formula o scrisoare de intentie care sa atinga rezultatul scontat, este nevoie de multa atentie si multa munca. Trebuie realizat un document care sa ne reflecte corect personalitatea si calitatile profesionale. De aceea, nu este recomandata copierea unei scrisori de intentie ce apartine altei perosane.

In primul paragraf veti face referiri la locul de munca vizat si sursa de la care ati obtinut informatia legata de postul respectiv – aceasta poate fi: o cunostinta, ziar, internet, sau chiar o intrevedere perosnala cu angajatorul.


Daca nu exista informatii exacte despre un anumit post, se poate exprima optiunea pentru un anumit domeniu de activitate. Urmatorul paragraf va contine o scurta descriere a experientei profesionale si a nivelului de competenta atins. Puteti face referiri si la calitati personale, abilitati si deprinderi care pot fi utilizate in munca si servesc intereselor firmei.

Este importanta consecventa in formulare, si reflectarea istoriei dezvoltarii profesionale a candidatului, astfel incat sa reiasa faptul ca, postul vizat reprezinta urmatoarea etapa, urmatorul stadiu al parcursului profesional, stadiu care isi are baza in experientele anterioare.

Urmeaza apoi motivatia in sinede ce candidam pentru postul respectiv, in ce masura ne consideram capabili sa indeplinim sarcinile cerute de post, si – foarte important – cat de mult ne dorim sa obtinem acel post. Putem preciza de asemenea ce anume ne-a trezit interesul si ce am apreciat in anuntul de angajare.


In ultimul paragraf, cel de incheiere, vom comunica politicos si diplomatic increderea noastra ca vom fi contactati – acest lucru se va formula in termenii solicitarii unei intlniri personale. Urmeaza formula de salut, semnatura si specificarea datelor de contact. (Legat de semnatura, este foarte important ca ea sa fie de mana.)


Recomandari:
Fiti atent ca adresa sa fie corecta! Pe cat posibil sa fie personalizata (mentionnd numele destinatarului), sa fie scurta, la obiect, iar sub aspectul formei, sa fie in concordanta cu CV-ul (tipul hartiei, caracterele utilizate).


Tonul scrisorii sa fie mai personal dect in CV, si mai putin centrat pe date. Daca angajatorul o cere, scrieti-o de mana, dar nici in acest caz ea nu trebuie sa depaseasca o pagina. Semnatura este obligatorie si ea trebuie sa fie de mana si originala. Sa fie datata!


Anexele CV-ului:
Documente care sa ateste studiile, formarea profesionala, scrisori de recomandare, referinte, documentele anexate sa fie intotdeauna copii conforme cu originalul. Nu atasati niciodata documente originale. In cazul in care angajatorul doreste sa consulte documentele originale o va putea face in cadrul unei intalniri personale. Scrisori de recomandare putem obtine de la fostii angajatori.


O scrisoare de recomandare standard contine:
- numele si datele personale ale candidatului;
- perioada in care a lucrat pentru angajatorul respectiv, postul ocupat (daca au fost mai multe, se vor enumera toate)
- o evaluare cu privire la performanta profesionala a candidatului -referintele inseamna:

1. munci efectuate si de care suntem cu adevarat mandri (de exemplu implementarea unui proiect deosebit de dificil);
2. persoane care sunt in masura sa ofere o imagine reala despre noi. Este de dorit sa nu mentionam la referinte prieteni sau membri ai familiei, ci colegi de la fostul loc de munca, fostii sefi sau un profesor. Daca exista astfel de persoane, este bine sa le intrebam daca putem sa le trecem in CV-ul nostru ca persoane de referinta, specificand numele ei, numarul de telefon, functia si organizatia la care lucreaza.

Trebuie sa citesti

Idei cool pentru a-ti petrece timp de calitate alaturi de sufletul tau pereche
Idei cool pentru a-ti petrece timp de calitate alaturi de sufletul tau pereche

Cand esti intr-o relatie pe termen lung, petrecerea timpului cu persoana iubita este esentiala. Legatura dintre voi se fortifica, capata din ce in ce mai mult sens. Astfel, va descoperiti calitatile, dar mai ales defectele. Mereu veti afla lucruri noi unul despre celalalt (chiar si dupa ani buni de

Viata de student - Iata TOT ce trebuie sa stii despre dragoste, sex si romantism in facultate!
Viata de student - Iata TOT ce trebuie sa stii despre dragoste, sex si romantism in facultate!

Pe langa cursuri, planuri de cariera si alte provocari academice, viata sociala si cea sentimentala sunt extrem de importante pentru orice student. Acesta este momentul in care iti poti intalni marea dragoste sau, dimpotriva, sa ai parte de multe si dureroase dezamagiri. Cel mai probabil te vei

Cum este cariera de traducator - iata cum se desfasoara lucrurile la INOVA
Cum este cariera de traducator - iata cum se desfasoara lucrurile la INOVA

Odata cu evolutia globalizarii si a schimburilor comerciale intre tari, a relocalizarii companiilor, a dezvoltarii multinationalelor, Romania a devenit o piata de desfacere a produselor europene si noneuropene, o zona atractiva pentru investitorii straini care au gasit aici forta de munca mai

Sfaturi pentru a juca la SuperEnalotto
Sfaturi pentru a juca la SuperEnalotto

Cu siguranță știți câte numere SuperEnalotto trebuie să alegeți pentru a câștiga. Știți, de asemenea, unde și când au loc extragerile SuperEnalotto și care sunt șansele de a câștiga la această loterie. Cu

Top 15 deserturi populare in intreaga lume
Top 15 deserturi populare in intreaga lume

Deserturile difera de la o tara la alta: unele sunt usoare si fructate, iar altele vin cu cele mai neasteptate combinatii de gustrui. Ti-am pregatit aici o lista cu cele mai populare deserturi din intreaga lume: Franta: Crème Brûlée Crème brûlée este un desert

Teste Online

test de instruire

este un test foarte frumos

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.