Interviu cu Crista Bilciu, 'Regizoarea din Pod'

Publicat: 12 Dec 2008 00:00

Crista Bilciu s-a nascut la 19 iulie 1978, la Targu-Mures. Aici a absolvit facultatea de Stiinte si Litere a Universitatii "Petru Maior", sectia Romana-Engleza si are masterat in Istoria criticii literare si in Managementul proiectelor.


De asemenea, are o licenta in Regie de Teatru (obtinuta tot la Targu-Mures). In prezent este studenta in anul 3 la Universitatea Media din Bucuresti, profil Regie de Film si TV (la clasa prof. Dan Pita).


De 3 ani regizeaza la Teatrul Studentesc PODUL din Bucuresti, spectacole sustinute de echipa ei formata din studenti ai Facultatii de Actorie din cadrul Univeristatii HYPERION, Bucuresti. Dintre spectacolele ei enumeram: Camila, Conu Leonida fata cu reactiunea, Frumoasa poveste a ursilor panda povestita de saxofonistul care avea o prietena la Frankfurt, Cu usile inchise, Efectul razelor gamma asupra anemonelor, Asteptandu-l pe Godot si altele.


Ce inseamna pentru tine teatrul?
Iata o intrebare la care nu stiu sa raspund. Ca atunci cand un indragostit ar fi intrebat "Cat de tare o iubesti?" sau "de ce?". Ce poti raspunde? "Atat?" "Pentru ca are ochii asa sau zambetul asa"? E o intrebare care deschide zeci de piste, cred ca as putea vorbi ore in sir despre teatru, nu pot da un raspuns intr-o fraza! As putea vorbi ore in sir... si as spune numai banalitati. Alti oameni mai destepti decat mine au scris o multime de lucrari teoretice, eseistice, metaforice despre teatru. Uite, eu credeam ca voi fi om de litere, ca ma voi exprima prin scris, pentru ca scriitorii erau oamenii pe care ii admiram cel mai tare la varsta aceea la care privesti in sus si spui: "Si eu voi face cariera asta." Dar, iata ca n-a fost asa: undeva, pe parcurs, m-am intors catre teatru - sau, mai exact, m-am imbolnavit de acest virus. Acum nu ma mai exprim prin cuvinte, ci prin spectacole. Asa ca, daca vrei sa stii ce cred despre teatru, te invit la ultimul spectacol regizat de mine. La Asteptandu-l pe Godot (http://www.sensotv.ro/video/964/Asteptandu-l-pe-Godot-I.html), de exemplu. Acum Godot imi este cel mai drag.

Intotdeauna ultimul iti este cel mai drag?
Nu. Am facut si spectacole pe care le-am regretat chiar in timp ce le faceam...

Multe?
Nu multe. Sunt abia la inceput de drum. Dar mai am timp sa fac greseli. Nu sunt un om prea prudent. Cand vine vorba de teatru, ma arunc cu capul inainte.

Deci, spectacolele facute de tine nu reprezinta intotdeauna parerea ta despre teatru...
Ai dreptate...si nu ai. Pentru ca, desi am facut spectacole care m-au nemultumit profund, ele m-au nemultumit per ansamblu, adica produsul finit m-a nemultumit, dar experienta teatrala nu a fost niciodata ratata. Nu construiesc intotdeauna un spectacol pentru public, uneori pur si simplu studiez, invat alaturi de actori. Si Godot a inceput ca un studiu, n-am vrut neaparat sa-l jucam, intamplator s-a transformat intr-un spectacol bun. Putea sa ramana un studiu. Pe mine m-a interesat foarte mult problema din text, a sensului existentei, precum si problema regizorala: cum sa faci un spectacol in care nu se intampla nimic, fara sa apelezi la altceva decat la actorie.

Si ati reusit?
Eu zic ca da. Evident, pastrand proportiile. Nu suntem David Esrig si Gheorghe Dinica. Dar nici nu vrem sa fim. E cautarea noastra, inceputul nostru de drum. Actorii cu care lucrez sunt studenti, invatam acum sa tragem bastonasele impreuna.

Stiu ca actorii tai sunt studenti la o facultate particulara...
Uneori suntem prost vazuti, deoarece ei studiaza la Universitatea "Hyperion", care e "particulara" si exista in permanenta comparatia cu UNATC-ul, care e "de stat", dar e numai o prejudecata. Lucrez cu oameni dornici sa munceasca. In definitiv, conteaza nu cladirea in care inveti - cladirea e neutra - ci profesorii tai si, in primul rand, tu.Tu esti cel care munceste. Iar oamenii din echipa mea sunt oameni care muncesc foarte mult. Anda Saltelechi, Cristian Neacsu, Ioana Zarnescu, Daniel Mecu, Razvan Canache, Andrei Negoita, Cristina Plesa s.a. Cateva nume dintre acestea se vor impune in cativa ani, sunt sigura. Sunt oameni care cred in teatru si fac tot ce le propun cu mare sinceritate. Cred ca in teatru esential este sa fii sincer.

La "particulara" predau aceiasi profesori ca la "stat"?
Nu neaparat. Actorii mei sunt studenti la clasele lui Tomi Cristin, Maia Morgenstern si Amalia Ciolan. Invat si eu de la ei, cot la cot cu studentii. Pana la urma, profesorii ti-i alegi singur.

Lucrezi doar cu studenti?
Nu mi-am propus asta neaparat, dar prefer studentii. Nu pentru ca mi se supun mai usor, ci pentru ca ei nu au nici un fel de idei prefabricate despre teatru. Nu stiu ce "se face" si ce "nu se face", ce "s-a mai facut" si de aceea primesc cu mare entuziasm tot ce le propun.

Spune-mi, cum iti alegi textele?
La T.S.Podul am invatat actorie de buna calitate, asa ca ma intereseaza, in primul rand, textele ofertante pentru actorii cu care lucrez. De multe ori, aleg ei. Suntem un grup sudat si fiecare isi alege, prin rotatie, un rol pe care si-l doreste, iar ceilalti il sustin.

Sa inteleg ca nu tu alegi textul, ci actorii?
In ultima vreme nu imi prea aleg textele. Cand eram studenta luptam cu inversunare impotriva textelor care nu imi placeau si care, evident, mi se impuneau. De exemplu, am refuzat sa fac comedie la clasa si acum imi pare rau, ar fi trebuit sa accept orice text, orice provocare. Nu prea eram supusa in scoala. Asta e, cat esti tanar, te crezi mai destept decat oricine si esti teribil de rebel, lupti impotriva tuturor. Acum fac orice text care ne cade in mana, ma intereseaza nu ce text fac, ci cum il fac. Gasesc in toate - sau aproape toate textele - ceva care ma intereseaza, care merita studiat.

Chiar orice text?
Ei, bine, poate am exagerat, banuiesc ca textele care ne "cad in mana" nu cad pur si simplu din cer, adica ne mai aleg si ele pe noi. Dar nu ma feresc de nici un text. Si exista, evident, texte de care ma indragostesc, de exemplu, Asteptandu-l pe Godot. Dupa Godot am facut o mica depresie, ma temeam ca nu voi mai gasi alt text care sa ma fascineze la fel de mult.

Si ai gasit?
Nu. Dar deocamdata nici nu caut. Exista atatea texte pe care imi doresc sa lucrez, pe care sunt curioasa sa le descopar si sa le interpretez. Toate piesele lui Caragiale, tot Cehov, tot Shakespeare...Cred ca asa e la inceput de cariera, ai o multime de directii in care sa mergi.

Ai vorbit numai de Caragiale, Cehov, Shakespeare, Textele mai noi nu iti fac cu ochiul?
Nu prea. Evident, nu am nimic impotriva unui text bine scris, indiferent cine si cand il scrie, dar nu prea gust teatrul alternativ. Nici ca regizor, nici ca spectator. Stiu ca exista un val de dramaturgi si regizori care tin neaparat sa tranteasca pe scena pornografie, droguri, internet, cuvinte porcoase si trafic de organe si spun ca astea sunt problemele tineretului actual. Ei, bine, astea nu sunt problemele mele. Sau poate nu mai sunt eu tanara? In orice caz, nu vreau sa vad asa ceva pe scena, mai ales ca majoritatea textelor acestora nu au nici un fel de substrat dramatic.

Poti sa dai exemple?
Nu vreau sa dau exemple. Asta e frumos in arta: fiecare are modul sau de a se exprima, fiecare gaseste segmentul sau, coltul sau, publicul sau. Nu vreau sa infierez aici teatrul alternativ, nu l-as interzice si nici nu lupt impotriva lui, doar ca eu nu vreau sa-l vad - si in nici un caz sa-l practic. Stii cum se spune: "De gustibus..."



Interviu realizat de Mircea Dragomir - student la Facultatea de Jurnalism

Trebuie sa citesti

Cum este cariera de traducator - iata cum se desfasoara lucrurile la INOVA
Cum este cariera de traducator - iata cum se desfasoara lucrurile la INOVA

Odata cu evolutia globalizarii si a schimburilor comerciale intre tari, a relocalizarii companiilor, a dezvoltarii multinationalelor, Romania a devenit o piata de desfacere a produselor europene si noneuropene, o zona atractiva pentru investitorii straini care au gasit aici forta de munca mai

Sfaturi pentru a juca la SuperEnalotto
Sfaturi pentru a juca la SuperEnalotto

Cu siguranță știți câte numere SuperEnalotto trebuie să alegeți pentru a câștiga. Știți, de asemenea, unde și când au loc extragerile SuperEnalotto și care sunt șansele de a câștiga la această loterie. Cu

Top 15 deserturi populare in intreaga lume
Top 15 deserturi populare in intreaga lume

Deserturile difera de la o tara la alta: unele sunt usoare si fructate, iar altele vin cu cele mai neasteptate combinatii de gustrui. Ti-am pregatit aici o lista cu cele mai populare deserturi din intreaga lume: Franta: Crème Brûlée Crème brûlée este un desert

Ce trebuie sa stii pentru un hairstyling perfect: tipuri de par si metode de ingrijire
Ce trebuie sa stii pentru un hairstyling perfect: tipuri de par si metode de ingrijire

Pentru multe femei, parul reprezinta cel mai bun atu. Drept si fin, voluminos si cret, usor de aranjat sau dificil de controlat, parul fiecarei femei este frumos in felul sau. Modul in care iti aranjezi parul tine de preferinte, dar probabil ca deja ai aflat ca exista anumite limitari cand vine

5 sfaturi pentru a te prezenta exemplar la un interviu de angajare
5 sfaturi pentru a te prezenta exemplar la un interviu de angajare

Poate cel mai greu au resimtit perioada de pandemie studentii, odata cu mutarea cursurilor online. Astfel, o mare parte dintre cei 400.000 de studenti, atat cat exista in Romania potrivit Institutului National de Statistica, au plecat acasa, au parasit centrele universitare si s-au adaptat din mers

Teste Online

Test biologie - digestia

Un test biologie - digestia

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.