Studentii care invata in grup retin mai putina informatie decat aceia care studiaza pe cont propriu, dezvaluie un nou studiu realizat in SUA. Chiar daca grupul, luat ca o entitate, retine mai multa informatie decat ar putea sa o faca un singur individ, membrii acestuia memoreaza mai putin decat daca ar studia individual.
Cu toate acestea, conform spuselor cercetatoarei Supama Rajaram, psiholog la Universitatea Stony Brook din New York, amintirile celorlalti te pot ajuta sa iti imbogatesti cunostintele.
Pana de curand, psihologii nu au acordat o atentie prea mare aspectului social al memoriei. Cele mai multe studii s-au concentrat asupra abilitatilor individuale si asupra factorilor care fie ajuta la formarea amintirilor, fie o blocheaza. Cu toate acestea, Rajaram si alti psihologi au inclus conditii mai realiste in studiile lor, cum ar fi acelea care se regasesc in clase, in grupurile de prieteni sau chiar la nivel de natiune.
Una dintre modalitatile prin care grupul ajunge sa influenteze negativ amintirile membrilor sai se refera la interferarea cu obiceiurile de studiu ale acestora. Fiecare individ are propriile sale metode de a invata, astfel ca studiul in compania altor oameni ar putea reprezenta un factor perturbator. De asemenea, exista si un fenomen numit „contagiune sociala” cand un membru al grupului face o greseala sau isi „aminteste” un eveniment care nu a avut loc. Aceste amintiri eronate se pot insera in memoria celorlalti membri ca fiind reale.
Totusi, acest fenomen are si o parte buna care devine evidenta in momentul in care cineva reuseste sa corecteze amintirile false ale altcuiva.
Indiferent de avantajele sau dezvantajele sale, memoria de grup satisface o nevoie emotionala. De altfel, Rajaram a facut referire la un cuplu in varsta, afectat de dementa unuia dintre parteneri. Boala unuia dintre ei a ajuns sa ii rapeasca celuilalt o parte dintre amintirile sale pe care doar acela reusea sa i le retrezeasca.
Dana Saporan - editor Studentie.ro












