Vrei sa fii remarcat? Devino subiect de barfa!

2/23132
label I.T. autorenew 29 Sep 2025, 16:59 history_edu Dana Saporan
Barfa schimba felul in care ii percepem pe ceilalti. La propriu. Un nou studiu realizat asupra perceptiei vizuale dezvaluie faptul ca zvonurile rautacioase ne determina sa remarcam cu mai multa usurinta chipurile persoanelor in cauza intr-o multime de oameni.

In decursul unei zile, vedem poate chiar sute de oameni, insa nu ii remarcam decat pe foarte putini dintre acestia, si nu intamplator. Creierul nostru filtreaza si scoate in evidenta anumite detalii din mediul inconjurator cu mult inainte ca noi sa devenim constienti de acestea. Ce fel de informatii foloseste creierul, asadar, pentru a ne determina sa observam anumiti oameni?

Un detaliu important este cel care ne spune daca un anumit om ne este prieten sau dusman. Putem determina acest lucru prin simpla observatie sau ascultand ce spun cei din jurul nostru. Barfa are un efect puternic asupra parerilor pe care ni le formam, dar poate determina si pe cine remarcam?

Pentru a descoperi cum stau lucrurile, o echipa de cercetatori condusa de psihologul Lisa Barrett de la Universitatea Nordeastern din Boston, s-a folosit de o tehnica numita rivalitate binoculara. Cercetatorii au apelat la 66 de studenti carora le-au aratat fotografii si le-au spus barfe despre fiecare dintre acestea. In unele cazuri, li se ofereau informatii negative (de pilda, ca persoana din poza a aruncat un scaun catre un coleg de clasa), in altele, informatii neutre sau pozitive. Aceste poze le erau aratate concomitent cu fotografia unei case. Studentii erau rugati sa apese un buton atunci cand vedeau un chip si un altul, cand percepeau o casa.

In urma experimentelor, cercetatorii au ajuns la concluzia ca barfa influenteaza felul in care ii percepem pe ceilalti, dar numai daca vorbim despre barfe suculente. Studentii nu au remarcat chipurile oamenilor despre care aveau informatii neutre sau pozitive mai repede decat tinerii din grupul de control intocmit de cercetatori, insa pe cele ale persoanelor despre care stiau lucruri negative le-au perceput cu o jumatate de secunda mai repede.

Aceste rezultate indica faptul ca suntem predispusi sa remarcam mai usor in multime o persoana despre care am auzit recent lucruri negative, un fapt, de altfel, remarcabil, sustine Olivia Carter, psiholog la Universitatea din Melbourne, Australia.

Dana Saporan - editor Studentie.ro