5 lucruri importante pentru a pasi cu dreptul in cariera
3/39085
calendar_month 01 Nov 2022, 00:00
Primii ani din carieră sunt definitorii pentru viața profesională a fiecărei persoane. Dacă abia te-ai angajat și ai emoții în privința evoluției profesionale, te invităm să citești următoarele cinci recomandări și să afli cum poți păși cu dreptul în cariera ta.

Autocunoașterea - cunoaște-ți calitățile, defectele, abilitățile, capacitățile

Nimeni nu te poate cunoaște mai bine decât tine, așa că este important să te autoevaluezi și să afli ce abilități poți îmbunătăți sau scoate în evidență. Una dintre cele mai eficiente metode de autocunoaștere este reprezentată de testele speciale, pe care le poți completa și online și care te pot ghida să descoperi care îți sunt punctele forte, valorile, interesele și obiectivele. Iată câteva teste care te pot ajuta:

-  testul Clifton (StrengthsFinder), ce te ajută să identifici punctele forte;
-  testul valorilor, prin care poți afla ce nevoi ai și ce te motivează la un loc de muncă;
-  testul eneagramei Riso-Hudson, prin care îți poți afla tipul de personalitate;
-  testul Holland, pentru a afla ce fel de carieră ți se potrivește;
-  testul Keirsey, pentru a-ți afla temperamentul.

Banii nu sunt totul, dar sunt importanți

Atunci când ești la început de carieră, când cauți un job și nu ai experiență, lucrurile care primează sunt oportunitățile de învățare și mai puțin banii. De aceea, atunci când ai un venit mai mic este cu atât mai important să înveți să îți gestionezi corect finanțele. În acest sens, te poate ajuta educația financiară. Cunoscând noțiuni de bază, poți învăța cum să îți administrezi eficient bugetul, astfel încât, la final de lună, indiferent de salariul tău, să îți poți acoperi nevoile de bază.

Printre cele mai importante sfaturi financiare pentru persoanele tinere, aflate la început de carieră, se numără:

-  învață diferența dintre cheltuieli și investiții, pentru a evita capcanele și pentru a ajunge mai repede la siguranță financiară;
-  ține evidența cheltuielilor, pentru a reduce sau a elimina complet achizițiile inutile și pentru a economisi;
-  documentează-te cu privire la un venit suplimentar sigur, pe termen lung, cum ar fi investițiile în obligațiuni, asigurarile de viață cu componentă investițională, depozitele la termen sau bunurile ce pot fi valorificate prin închiriere.

Fă-ți un plan realist pe următorii 5 ani

Planul de carieră este un instrument care te ajută să afli exact ce obiective profesionale poți îndeplini într-un anumit interval de timp și care sunt acțiunile ce te vor duce la acestea.



Planul de carieră poate fi utilizat atât pentru a face o schimbare majoră în plan profesional, cât și pentru a evolua și a învăța noi skill-uri la actualul loc de muncă. Pentru a concepe un plan de carieră, urmează acești pași:

-  autoevaluează-te;
-  evaluează-ți opțiunile;
-  revizuiește-ți abilitățile;
-  stabilește-ți principalele obiective și acțiuni (pe termen scurt, mediu și lung);
-  setează termene limită pentru acțiunile pe care le vei întreprinde și pentru obiectivele pe care dorești să le atingi;
-  evaluează-ți progresul și adaptează planul de carieră ori de câte ori este nevoie.

Găsește un mentor pentru cariera ta

De câte ori nu te-ai uitat cu admirație la o persoană și nu te-ai gândit că, într-o zi, vei dori să ajungi la succesul acesteia? Acest mentor poate fi o persoană din companie, aflată mai sus pe scara carierei, față de tine. Având mai multă experiență, un mentor te poate ajuta să te dezvolți profesional, oferindu-ți ghidare și motivație, în momentul în care întâmpini anumite provocări. De asemenea, mentorul poate vedea punctele tale forte și le poate corela cu anumite oportunități, ghidându-te în direcția potrivită.

Un alt lucru important pe care este bine să îl ştii: multe persoane confundă mentorul cu un consilier, însă diferențele dintre aceștia sunt mari. Un mentor îți poate da sfaturi pentru a te dezvolta, pe când un consilier doar îți va pune anumite întrebări la care va trebui tu să găsești răspunsuri.

Fii mereu un angajat activ

Nu în ultimul rând, pentru a avea succes, este necesar să fii un angajat implicat și proactiv. Dacă îndeplinești doar task-urile zilnice, în scurt timp, s-ar putea să te plictisești de locul de muncă. Încearcă să înțelegi toate procesele din companie sau din departamentul tău. Dacă observi o situație pe care o poți rezolva, oferă-te să faci acest lucru și, astfel, vei căpăta nu doar experiență, ci și aprecierea colegilor și a angajatorului. Încearcă să descoperi câte o provocare în fiecare zi și, astfel, vei deveni un angajat activ și vei căpăta mai multă experiență, într-un timp mai scurt.

Așadar, sperăm ca aceste informații să îți fie de folos, pentru a păși cu dreptul în cariera ta.

Sursa foto: Shutterstock