Accesul la educatie - mai mult o provocare decat un drept

calendar_month 19 Aug 2015, 00:00
Peste 50 de studenti proveniti din medii defavorizate au participat in acest an la a doua editie a Taberei pentru studenti organizata gratuit special pentru ei de catre ANOSR, federatia nationala care reprezinta drepturile si interesele studentilor, unde au discutat impreuna cu reprezentatii federatiei despre problemele cu care se confrunta in mediul universitar si au cautat solutii pentru remedierea acestora. In cadrul dezbaterilor, studentii au reiterat faptul ca educaţia trebuie sa fie un drept fundamental la care sa aiba acces toti indivizii, indiferent de categoria sau mediul din care provin. Astfel, in contextul in care acestia provin din medii socio-economice diferite, pentru ca toţi sa aiba posibilitatea reala de a parcurge un ciclu de studii universitare, este nevoie ca toate barierele de acces sa fie inlaturate.
In anul 2014, rata abandonului universitar in Romania era in medie de 40%, conform datelor primite de ANOSR de la universitati. Unul din principalele motive este reprezentat de lipsa resurselor financiare necesare pentru a acoperi costurile educatiei, situatie cu care se confrunta studentii si familiile acestora. Bursele sociale ar trebui sa aiba scopul de a sprijini studentii cu dificultati pecuniare sa parcurga o forma de invatamant superior, asigurandu-le cel putin cheltuielile de cazare si masa lunare. Din pacate, in prezent in universitatile din Romania bursele sociale au o valoare medie sub 220 lei pe luna, desi cuantumul minim estimat de Consiliul National al Finantarii din invatamantul Superior (CNFIS) care ar putea acoperi aceste cheltuieli este de aproape trei ori mai mare decat aceasta suma.
Mai mult decat atat, daca analizam taxele de scolarizare din ultimii trei ani, observam ca in 81% dintre universitati au existat cresteri ale acestora. Altfel spus, aproape toti studentii la „taxa” din Romania au simtit in buzunarul propriu efectele subfinantarii educatiei. Majoritatea studentilor au platit mai mult cu 100 lei pana la 500 lei pentru urmarea studiilor superioare, aceasta crestere afectand in primul rand tinerii crescuti intr-un mediu dezavantajat si cu o situatie financiara instabila. Taxele de scolarizare pentru acelasi program de studiu difera foarte mult de la o universitate la alta si nu sunt justificate de costurile pe care le presupune organizarea si desfasurarea activitatilor specializarii respective, fiind mai degraba influentate de prestigiul si imaginea pe care o are universitatea si cererea care exista pentru programul respectiv. Nici taxele de cazare nu au dat inapoi, dimpotriva, crescand constant, desi subventia pentru camine a fost mai mare in ultimii ani. In plus, universitatile din Romania percep si multe alte taxe nejustificate, care ingreuneaza parcursul academic al studentilor, precum taxele pentru inscriere, confirmare, eliberare adeverinte sau acces la biblioteca.
O alta problema majora cu care se confrunta sistemul de invatamant superior romanesc este lipsa politicilor universitatilor de a facilita accesul persoanelor cu dizabilitati la educatie, atat in ceea ce priveste adaptarea suportului de curs si a metodelor de predare, cat si in ceea ce priveste accesul in spatiile de studiu si de cazare, desi conform legislatiei nationale aceste drepturi ar trebui sa fie garantate pentru fiecare astfel de student.
ANOSR considera ca in invatamantul superior romanesc ar trebui sa fie implementate de la nivel guvernamental politici nationale de echitate şi acces reale si sustenabile, iar acestea sa fie dublate de masuri institutionale proprii ale fiecarei universitati in parte, care sa urmareasca directiile nationale si internationale stabilite in acest sens.
Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice ar trebui sa se preocupe de cresterea substantiala a fondului alocat pentru burse, ramas neschimbat din 2009, cu un procent de cel putin 30%, precum si de monitorizarea constanta a modului in care universitatile din Romania respecta drepturile sociale ale studentilor, si sanctionarea celor care nu le pun in aplicare, iar universitatile ar trebui sa inteleaga mult mai bine nevoile sociale ale tinerilor si sa se adapteze acestora.
„Din pacate suntem nevoiti sa sesizam iar si iar aceleasi probleme cu care se confrunta studentii proveniti din medii dezavantajate si sa constatam ca de la un an la altul nu se schimba nimic in ceea ce priveste politicile concrete de echitate si acces din sistemul de invatamant. Ministerul Educatiei ar trebui sa se preocupe mult mai mult de situatia acestor studenti. Chiar i-as invita pe reprezentantii guvernului sa se intalneasca cu un grup de studenti pentru care bursa sociala este o conditie sine qua non pentru a-si continua studiile, pentru a intelege mai clar problemele si dificultatile cu care se confrunta acestia. De asemenea, ne dorim ca universitatile sa nu mai trateze studentii ca pe niste clienti ai sistemului educational, care trebuie sa plateasca pentru orice serviciu, ci, asa cum este normal, ca pe beneficiarii principali ai educatiei. Discutiile cu studentii participanti la tabara au fost foarte interesante si ne-au confirmat din nou ca trebuie sa luptam in continuare pentru politici de echitate si acces in sistemul de invatamant.” - Vlad D. Chereches, presedinte ANOSR
Noutati




