Ce fac cand termin facultatea? Angajat sau Antreprenor - De vorba cu Invie Traditia
3/38998
calendar_month 26 Mai 2022, 00:00
E o intrebare care de multe ori ne-o punem pentru ca alegerea unui drum in viata trebuie sa fie un lucru asumat. De altfel, raspunsul la intrebarea aceasta este destul de simplu, orice am alege, sa ne lansam cu toata forta inainte, iar rezultatele ne vor multumi. Iar daca ne dam seama ca nu a fost o alegere buna, e bine sa o facem de la inceput si sa pivotam in cealalta directie. Perspectiva corporatista o stim cu totii pentru ca mereu avem in facultati reprezentanti ale marilor companii. In acest material am hotarat sa vorbim cu Învie Tradiția, un magazin online de cadouri si suveniruri romanesti, pornit fix de la 0, care in cativa ani a ajuns un nume reprezentativ in piata. Ei sunt prezenti nu doar online, ci au si un magazin de cadouri de artizanat si arta populara in București, pe strada Mihai Eminescu.

Povestea e interesanta pentru ca a inceput fix de la 0 si e un bun studiu de caz pentru fiecare dintre noi, pentru a vedea daca avem tenacitatea si ambitia de a seta, urmari si finaliza un scop.

Care au fost pasii de inceput pentru Învie Tradiția?

Proiectul a plecat de la stadiul de idee. Dar in baza unei oarecare experiente antreprenoriale. In trecut am avut alaturi de echipa care a dezvoltat proiectul cateva proiecte de succes, unele din ele continua si astazi. Deci am plecat oarecum cu o incredere ca vom reusi cu acest proiecte. Am puncta ca sunt câteva lucruri foarte importante atunci cand incepi un proiect, de care depinde succesul lui:

1. Apucă-te de ceva cu adevărat important

Primul este sa faci ceva important, si aici sunt 3 directii, sa vii cu ceva nou in piata care creste calitatea vietii, sa indrepti un lucru rau sau sa previi incetarea sau disparitia a ceva ce este bun.

Vedeti ce simplu este, cand ai aceste mari 3 coordonate in fata. In momentul cand noi am inceput proiectul am observat ca zona meșteșugului romanesc, care este una de o valoare patrimoniala imensa pe plan international, nu multe tari au ce avem noi, este pe cale de disparitie. Am vazut ca avem mesteri populari la ultima generatie si ca merita sa punem osul la treaba sa facem ceva consistent in zona asta.

Asa a inceput totul. Un al lucru important este motivatia, ca antreprenor vei trece prin bune si prin rele, trebuie sa ai mereu un resort in plus de motivatie care sa te ajute sa treci peste obstacole. Iti trebuie tenacitate. E un lucru care trebuie asumat de la un inceput daca vrei sa ai succes. Deci, trebuie sa ai o misiune buna, pe care sa o intelegi foarte bine, sa fii motivat sa o duci la capat si sa-i determini si pe altii sa te urmeze.

2. Incepe sa faci efectiv ceva

E vital la un startup sa incepi sa te misti, din orice punct iti este la indemana. Noi am inceput sa mergem prin tara si sa ne intalnim cu mesterii populari. Asa am cunoscut foarte bine ce aveam de facut. In paralele am construit logistica din spate, arhitectura si strategia afacerii. Dar toate la firul ierbii, e foarte important sa cunosti piata, industria in care vei activa, sa faci lucrurile mici. Ca antreprenor de multe ori ai toate rolurile din companie si noi credem ca e foarte sanatos sa faci asa. Pentru ca astfel, vei sti ce rotite se misca in afacerea ta, unde sunt probleme, cum sa transmiti si altora ce e de facut etc.



De multe ori, mai ales in societatea actuala auzim vorbe si vedem putine fapte. Ca antreprenor trebuie sa pui osul la treaba, sa te motivezi singur sa faci. Nu va sta cineva cu batul in spatele tau, ca la job. Este mai greu, pentru ca ai nevoie sa fii autodidact si sa te motivezi singur. Insa libertatea pe care o ai in a crea ceva unic, care sa aduca valoare in societate merita.

3. Gaseste oamenii potriviti sa incepi

Echipa cu care incepi este esentiala. Echipa de management adica. Experienta ne-a invatat ca este foarte foarte greu sa faci ceva de unul singuri. Ai nevoie de oameni, de oameni buni. Cu care sa te intelegi, care sa impartaseasca viziunea, cu care sa te sfatuiesti, sa va completati, dar mai ales sa va rabdati. Fiecare om este unic, cu ideile, experienta si valoarea adaugata pe care o aduce afacerii. Pe noi experienta ne-a invatat ca e foarte bine sa delimitezi de la inceput rolurile, sa ai touch points, intalniri saptamanale pe obiective.

La inceput e important sa stati mult timp impreuna pe proiect, pana cand lucrurile incep cu adevarat sa se lege. Sa pastrati o atitudine buna, sa nu va certati din lucruri mici, pentru ca poate fi foarte distructiv. Sa stabiliti regulile de la inceput, dar sa aveti in idee ca principiul economic este foarte important. Adica ca va trebui sa adaptati ideea la cerintele pietei, sa pivotati mereu. De multe ori neintelegerile apar tocmai din cauza viziunii. Unii vor ceva, altii altceva. Nu uitati, scopul principal al oricarei afaceri este sa genereze profit. Pivotati pana gasiti modul in care sa implementati misiunea, dar sa ajungeti sa faceti si profit.



4. Modelul de afacere

Noi am inceput cu Canvas Business Model. E un instrument foarte simplu, care te ajuta sa ai o perspectiva clara si te pune sa gandesti cum o sa iti operationalizezi proiectul. Clientii sunt foarte importanti, dar si logistica, costurile, echipa. Toate elementele trebuie legate armonios. Fireste, totul va veni din experienta si vazand si facand. Insa e bine sa articulati un plan sanatos de la inceput, sa va documentati, sa vedeti ce au facut si altii, unde au gresit, unde au avut succes si astfel sa minimizati pierderile si stresul. Focusul trebuie sa fie pe clienti. Astfel o sa dati multe valente produsului. Poti gandi produsul perfect, daca nu il cumpara nimeni, totul este in zadar. E bine sa gasesti cat mai multe utilizari ale acestuia. De exemplu, noi ne-am dat seama ca oamenii cumpara arta populara in special pentru a face un cadou autentic, de aici am pivotat, am creat cadouri pentru afaceri, cosuri cadou, cadouri ieftine sub 50 de lei, pentru zona de studenti, care cauta un cadou de secret santa, cadouri de Craciun, de Paște. Tot felul de intrebuintari ale obiectelor de arta populara in segmentul acesta de oameni care cauta un cadou de calitate. Dar asta, dupa experienta, piata ne-a adus aici. La inceput vindeam farfurii, castroane si oale de sarmale traditionale autentice, dar sunt putini care cauta pentru utilitate asa ceva. Asta ne-a dus in zona de cadouri si am ajuns poate cel mai mare magazin de cadouri traditionale. Asa cum am mentionat, trebuie explorat si gandit in fiecare moment.

5. Rasplateste-i pe cei care cred in produsul tau

De multe ori veti observa ca o mica parte din clienti iti aduc o valoare foarte mare in vanzari. E important sa ii observi si sa cresti acest segment. Sa ii rasplatesti pentru ca ei sunt ambasadorii produsului tau, ei te vor recomanda in piata, iti vor da votul lor de incredere. Construieste un sistem care sa valorizeze acest lucru si rasplateste-i pe cei care au incredere in produsul tau. De exemplu, cand am lansat zona de mancare traditionala romaneasca, am inceput sa dam cadou la comenzi peste o anumita valoare borcane de zacusca, de dulceata traditionala. Acest lucru ne-a adus multe beneficii, oamenii erau bucurosi ca primeau produse de calitate, noi primeam feeback in legatura cu ele si reuseam sa le punem tot mai mult in piata. E un exemplu mic, dar merita experimentat orice iti aduce valoare.

Antreprenoriatul este un proces de durata si foarte solicitant, dar si aducator de satisfactie. Este o cariera, un stil de viata. Dar si calitatea de angajat are avantajele ei, vine cu mai putin stres, cu beneficii salariale mai mari la inceput. De aceea, este bine sa pui in cumpana in primul rand ce fel de persoana esti, sa fii sincer cu tine si sa urmezi calea care te face sa te simti cel mai bine in pielea ta. Iar daca pe parcus iti dai seama de altceva, schimba macazul, insa sa nu ajungi in zona in care sa nu ai consistenta in ceea ce faci. Studiile arata ca cei mai buni antreprenori sunt cei peste 30 de ani, care deja au o experienta in ceva solid, si-au construit increderea, deci si start-ul in postura de angajat ajuta. Nu e o reteta, important este sa te cunosti si sa stii ce vrei cu adevarat.