studentie.ro  » diverse » stiri » Masina electrica made in Romania: Mai ieftina ca Dacia si nascuta pe vechea platforma ARO

Masina electrica made in Romania: Mai ieftina ca Dacia si nascuta pe vechea platforma ARO

Publicat: 03 Oct 2016 | Vizualizari: 667

Masinile electrice ar putea reprezenta viitorul industriei auto, caci sunt mai prietenoase cu mediul inconjurator decat cele ce folosesc combustibilii fosili. Insa au un mare dezavantaj: pretul prea mare. Solutia a fost gasita de o echipa de romani, care vrea sa produca un astfel de automobil low-cost, mai ieftin ca o Dacie.

Deja proiectul prinde contur, caci saptamana trecuta a fost prezentata forma initiala a caroseriei modelului, in cadrul unui eveniment organizat la Cluj-Napoca.

"Capul rautatilor" e un om de afaceri belgian, Henri Jonckheere, care a pus totul in miscare, alaturi de Marc Czarka, originar tot din "Tara Ciocolatei".

Ziare.com a stat de vorba cu unul dintre cei care fac parte din proiect, anume Stefan Breban, care preda la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca (UTCN) si face parte din Departamentul de Masini si Actionari Electrice al institutiei de invatamant.

Prototipul

Echipa tehnica a proiectului e realizata din romani: Cristian Mocan (design), Petre Teodosescu (convertor de putere si electronica), Paul Bere (materiale compozite), George Ursescu (sisteme mecanice), iar Stefan Breban se ocupa la masina electrica de propulsie.

Acesta din urma ne-a explicat ca sunt in tratative cu o companie care activeaza pe vechea platforma industriala ARO de la Campulung Muscel, pentru ca ei sa faca productia prototipurilor si sa continue cu cea de serie.

Sunt ambitiosi si vor sa faca aproape totul la nivel local.

"Pentru prototipuri se folosesc echipamente care se gasesc pe piata, urmand ca ulterior sa se gaseasca furnizori dedicati (in principal din Romania) ", ne-a explicat Stefan Breban.

"In sectorul productiei de componente auto, tara noastra are sute de producatori mici si mari, in concluzie nu va fi foarte dificil sa ne aprovizionam cu echipamente si materiale de la noi", a adaugat acesta.

De ce va fi capabila masina electrica romaneasca

Masina "Go4Two" e gandita cu doua versiuni: una cu autonomie de 80-100 de km (condusa economic) cu o baterie de 3 kWh si a doua ar merge 160-180 km, avand doua baterii de 3kWh. Distanta e mai mult decat acceptabila, daca stam sa ne gandim ca ar fi un automobil de oras.

In plus, masina va avea doua moduri de incarcare: unul rapida, pana la 80% din capacitate, care va dura 30 de minute, iar cel lent si complet - de la 3 pana la 4 ore.

Modelul initial va fi limitat la o viteza de 45 km/h, ceea ce inseamna ca va fi incadrat la categoria tricicletelor.

Cat despre masa, masina va cantari, neincarcata, intre 150 si 200kg, iar cu doi pasageri, pana la 350 kg maxim.

Mai ieftina ca o Dacie

Echipa vrea ca masina electrica autohtona sa fie low-cost. La pretul de 5.000 de euro, ea e mai ieftina ca o Dacie noua. Si cu mult sub alte modele de automobile eco ce se gasesc in prezent pe piata.

De exemplu, un BMW i30 costa 29.700 de euro, in timp ce modelul i8 ajunge la 111.500 de euro. Iar cei care opteaza pentru Tesla trebuie sa scoata din buzunar cel putin 35.000 de dolari.

"Pretul vehiculului trebuie sa fie cel corect, dar in acelasi timp accesibil unei mase cat mai mari de oameni, important este ca in Romania sa producem sisteme, masini, echipamente, cu o valoare adaugata cat mai mare", ne-a precizat Stefan Breban.

Insa cum vor reusi sa produca la costuri mici bateria, cea mai scumpa componenta?

"Intr-adevar, bateria costa mult, aceasta cel mai probabil va fi fabricata in China (si asamblata in Romania), ca si majoritatea bateriilor cu tehnologie litiu, pe care le utilizam in viata de zi cu zi", a punctat clujeanul.

De cati bani au nevoie

Pentru fabricarea prototipurilor si demararea productiei de serie, echipa din spatele proiectului estimeaza ca are nevoie de aproximativ 1.000.000 de euro, bani ce vor fi stransi de la investitori privati.

Masinile electrice reprezinta viitorul, dar in Romania schimbarea va veni greu

Stefan Breban considera ca e evident ca viitorul apartine vehiculelor electrice. Motivele ni le enumera chiar el: "Reprezinta o modalitate mai curata de transport, mai eficienta si mai economica din punct de vedere financiar".

El a dat si un exemplu: energia electrica, la pretul actual, pentru a incarca complet bateria de 3kWh costa 1,5 lei, pentru o autonomie de 80-100 km, in oras, iar pentru un autoturism clasic consumul de carburant este de 6-8 litri pentru aceeasi distanta, in oras, deci costul este de 30-40 lei.

"Este adevarat ca odata la 3-4 ani trebuie schimbata bateria, dar per total, costul vehiculului si al bateriei se amortizeaza pe durata exploatarii", ne-a mai spus clujeanul.

Dar ce trebuie sa se intample ca sa apara masini electrice in numar mare pe piata din Romania?

Stefan Breban sustine ca raspunsul la aceasta intrebare tine de doi factori: pretul de achizitie si facilitatile de incarcare din oras, dar si de acasa.

"Este greu de crezut ca cei care locuiesc la bloc si nu detin garaj vor putea in mod facil sa isi incarce masinile, daca nu se vor construi astfel de facilitati si in zonele cu locuinte. Pentru cei care locuiesc la casa sau detin garaj in oras, sau vor avea destule prize in centru, nu va fi foarte dificil", arata acesta.
Via Ziare.com

 
 

Quiz

În acest ”Test” este vorba cât de bine poți gândi. Deoarece unii greșesc la cele mai simple întrebări.Acesta este un așa numit „Test de Logică”.

 
 

Jobs

Firma: Confidential
Nivel cariera: Fara experienta
Tipul postului: Full-time
Oras: BUCURESTI
Perioada de valabilitate: 2022-05-19 00:00:00 - 2022-06-07 00:00:00