Millennials si Gen Z, despre munca remote si programul flexibil

calendar_month 10 Mar 2022, 00:00
Conform studiului realizat de Deloitte Central Europe First Steps into the Labour market, realizat în 19 țări europene, între care și România, salariații din aceste două generații preferă acest tip de a se organiza, când vine vorba despre muncă.
Astfel, 60% dintre români preferă să lucreze de acasă sau de oriunde se află în momentul respectiv, precum și un program de lucru flexibil care să le permită să își desfășoare în același timp activitățile obișnuite care nu țin de job.
Cu toate acestea, deși preferă un astfel de program, un lucru este cert: generațiile Millennials și Gen Z (44% dintre respondeți) nu își doresc să muncească doar de acasă, ci vor să meargă și la birou. Tinerii susțin că 2 zile pe săptămâna sunt suficiente pentru a lucra în mod remote, iar în restul zilelor lucrătoare vor să meargă fizic, la birou, deoarece este un loc prielnic de a socializa, dar și de a munci liniștiți, fără a fi întrerupți de familie.
“Generațiile Millennials și Z se așteaptă, la nivel local și regional, să beneficieze de un mod de lucru flexibil, însă, spre deosebire de alte cercetări, preferința lor pentru muncă de acasă este limitată.
Acest aspect poate fi legat de provocările cauzate de lucrul la distanță și de faptul că absolvenții de studii universitare consideră că oportunitățile de dezvoltare a carierei sunt mai importante decât posibilitatea de a lucra de acasă și conștientizează că biroul rămâne un mediu ce accelerează integrarea într-o organizație și dezvoltarea profesională în primele etape ale carierei”, susține Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Mai mult, peste jumătate dintre studenți și absolvenți, respectiv 66%, afirmă că își doresc să lucreze într-o țară străină, în special în țări ca: Germania, 16%, Marea Britanie, 15 %, și SUA, 7%.
Bucureştenii preferă modelul hibrid de lucru
Locuitorii Capitalei, în mod special, preferă modelul hibrid de lucru, arată o altă cercetare recentă.
Principalele concluzii ale studiului realizat de de compania de consultanţă imobiliară JLL în parteneriat cu Storia.ro arată faptul că 22,3% dintre bucureșteni preferă acest stil de a lucra.
Aproximativ 10% ar prefera să lucreze 4 zile pe săptămână de acasă, în timp ce 22,3% ar opta pentru 3 zile lucrate de acasă, 20,1% pentru 2 zile de acasă şi 12% pentru o zi de acasă, scrie Mediafax.
Doar 7,6% dintre respondenţi au declarat că ar prefera să lucreze numai de la birou. Restul de 2,6% au optat pentru alte variante.
Din fericire, ofertele de job în care se lucrează în sistem hibrid deja au încept să apară. Dacă până recent noutatea era reprezentată de joburile remote, acum deja se găsesc oferte de locuri de muncă hibrid pe Jobradar24, de exemplu.
Munca în sistem hibrid va domina piața și în 2022
După doi ani de pandemie, care pare că se apropie de sfârșit, piața muncii s-a adaptat, de la munca de acasă la sistemul hibrid, care va domina în acest an.
Principala tendinţă care va domina piaţa muncii în 2022 nu va mai fi munca de acasă, ci munca hibridă, un mix între lucrul de acasă sau din altă locaţie şi cel de la birou, în contextul unei evoluţii favorabile a pandemiei de Covid-19, relevă o analiză de început de an a companiei de soluţii de resurse umane K2S - Key 2 Success.
„Tabloul tendinţelor de anul acesta este completat de o accelerare a inteligenţei artificiale, integrarea programelor de sănătate mintală în rândul angajaţilor, accentul pus pe abilităţi şi nu pe roluri, dar şi monitorizarea productivităţii la locul de muncă", arată autorii analizei.
În acest context, principala provocare a companiilor în 2022 va fi să găsească un echilibru între aşteptările angajaţilor din ce în ce mai mari cu privire la un program de lucru flexibil chiar şi de acasă, menţinerea unei culturi organizaţionale solide şi lucrul în echipă.
„Datele noastre arată că aproximativ 90% dintre angajaţii români, manageri sau specialişti sunt multumiţi de libertatea crescută pe care o aduce munca de tip hibrid, sugerând că această va fi probabil o tendinţă care se va impune pe termen mediu şi lung.
Aşadar, 2022 vine cu noi provocări pentru angajatori - în special din zona de reinventare continuă a procedurilor şi proceselor, coeziunii echipei, dar şi a comunicării interne. Această din urmă suplineşte prezenţa fizică limitată la locul tradiţional de muncă şi echilibrează impactul negativ produs de ştirile despre pandemie.
Toate acestea vor pune în continuare presiune pe top management şi pe departamentele de resurse umane, de a asculta mai mult sugestiile angajaţilor şi de a crea programe prin care angajaţii să se simtă conectaţi şi motivaţi", a declarat Valentin Dima, Consultant Senior în cadrul K2S.
În România, potrivit studiilor, circa 18,4% dintre angajaţi au început să lucreze de acasă că urmare a pandemiei de COVID-19, în timp ce media europeană a celor care au început să lucreze de la distanţă că urmare a pandemiei este de 36,8%.
La nivel global, cifrele arată că 70% dintre angajaţi îşi doresc să aibă în continuare acces la opţiuni flexibile de lucru de la distanţă şi 65% dintre aceştia spun că îşi doresc să lucreze mai des alături de colegii lor.
Forumul Economic Mondial previzionează că inteligenţa artificială şi automatizarea vor duce la crearea a 97 de milioane de noi locuri de muncă până în 2025.
„Inteligenţa artificială va fi folosită în primul rând pentru a automatiza o serie de activităţi repetitive, pentru a le permite angajaţilor să se concentreze asupra unor activităţi care necesită o muncă mai complexă, ce necesită creativitate sau inteligenţă emoţională.
Unele exemple includ avocaţii, care vor folosi tehnologia pentru a reduce timpul petrecut în revizuirea istoricelor de caz pentru a găși precedente. Totodată, medicii vor avea capacităţi de viziune computerizată pentru a analiza dosarele medicale şi prin care ulterior să poată să pună un diagnostic pacienţilor", mai arată cercetarea.
De asemenea, angajatorii încep să înţeleagă importanţa critică a integrării strategiilor de sănătate şi bunăstare a angajaţilor, inclusiv sănătatea mintală, în obiectivele companiilor, căutând să reinventeze definiţia bunăstării la locul de muncă.
Din perspectiva angajatului, concentrarea pe dezvoltarea abilităţilor, mai degrabă decât pe dezvoltarea unui rol, îl va poziţiona mai bine pe piaţa muncii, pentru a-şi valorifica ulterior noile oportunităţi de carieră. Această schimbare a focalizării de la roluri la competenţe va fi o tendinţă cheie atât pentru organizaţii, cât şi pentru angajaţi anul acesta, concluzionează specialiștii.
Noutati




