PROFESORII VIRTUALI, ADAPTATI SI ATENTI LA NEVOILE FIECARUI COPIL
6/6306
calendar_month 18 Dec 2007, 00:00

Un dascal din pixeli, capabil de interactiune. Copiii care cresc in locuri izolate capata aceleasi sanse ca aceia de la oras.


Daca inteligenta artificiala pe deplin autonoma pare inca departe (si, dupa multi chiar, imposibil) de creat vreodata, cel putin o inteligenta care sa intruneasca toate trasaturile unui "dascal ideal" a fost creata de o echipa de la Institutul de Informatie si Stiinte Matematice din Auckland (Noua Zeelanda).


Profesoara virtuala "Eve" a fost creata de Hossein Sarrafzadeh cu intentia de a prelua "toate elementele de limbaj nonverbal si expresiile faciale ale unui profesor adevarat, pentru a se asigura ca mentine atentia elevilor".


Gratie unei camere video digitale plasate deasupra monitorului fiecarui invatacel, chiar si aflat la mii de kilometri distanta, "Eve" va surprinde toate gesturile acestuia de parca s-ar afla la jumatate de metru in fata lui.


Apoi, creierul virtual al profesoarei va analiza aproape instantaneu mii de imagini memorate cu fete de copii, ceea ce ii va permite sa detecteze daca acestia sunt plictisiti, furiosi sau confuzi in legatura cu ceea ce li se preda de la distanta.


In plus, un mouse special va permite ca "Eve" sa stie ritmul cardiac al fiecarui elev, ba chiar si conductibilitatea pielii. Acest ultim indicator este urmarit de detectoarele de minciuni, fiind considerat ca o piele este cu atat mai conductiva, cu cat omul transpira mai mult, ceea ce indica o stare de frustrare.


In functie de informatiile primite, si expresia de pe chipul virtual al dascalului se va putea adapta la starea de spirit a invatacelului, pe care aceasta dovada de empatie il va face sa se simta mai relaxat, oferindu-i posibilitatea sa exprime sub forma unor intrebari concrete orice nelamuriri ar avea. Desigur, daca "Eve" observa persistenta confuziei, va pune ea insasi intrebari sau va oferi din proprie initiativa explicatii suplimentare.


Educatia viitorului, preponderent "la distanta"?


Capacitatea de interactiune demostrata de profesoara inventata de cercetatorii din Noua Zeelanda deschide noi perspective asupra invatamantului la distanta, pentru ca acum feedback-ul primit de la elevi nu mai consta intr-un simplu "click" care sa bifeze vreo casuta pe monitor.


Indeosebi pentru copiii care cresc in fermele izolate din inima Australiei si care fac cursuri, de decenii, prin conexiuni radio sau prin internet, o profesoara pe care sa o poata vedea si cu care sa poata vorbi ar putea insemna o imbunatatire considerabila a procesului educational.


Dar si pentru copiii imobilizati la domiciliu sau cei cu probleme de invatare, care raman mereu in urma intre 25-30 de colegi, chiar fara sa aiba vreo dizabilitate, "Eve" ar putea sa le fie mai draga decat "doamna" de la catedra care poate nu reuseste sa-si imparta atentia tuturor.


Sursa : Gandul.info