studentie.ro  »  Stiri  »  Diverse  »  Sfaturi simple si eficiente pentru a manca echilibrat cand esti student

Sfaturi simple si eficiente pentru a manca echilibrat cand esti student

2/204387
calendar_month 16 Feb 2023, 00:00
Lipsa timpului si a mijloacelor pentru a-si prepara mesele, la camin sau intr-o locuinta inchiriata, si un buget mai modest, pe care prefera sa-l aloce mai degraba studiilor si iesirilor cu colegii, se numara printre motivele pentru care studentii pot ajunge sa aiba o dieta dezechilibrata.

Insa exista multe solutii eficiente pentru a manca sanatos si la preturi accesibile in perioada studentiei. Iata mai jos doua sfaturi simple pentru a avea o alimentatie echilibrata in anii de facultate.

Meniuri planificate

Atunci cand esti student – si mai ales in perioadele de solicitare intelectuala intensa, precum cele cu examene – este foarte important sa ai o alimentatie echilibrata. Iar primul pas in acest sens este organizarea, urmat de limitarea pe cat posibil a alimentelor de tip fast-food.

Inainte de a merge la cumparaturi, incearca sa-ti planifici meniurile, in mod ideal pe cate o saptamana. Pe baza acestei planificari, poti stabili o lista de cumparaturi, unde vei nota toate alimentele de care ai nevoie, precum si cantitatile. Astfel te vei asigura ca vei cumpara tot ce ai nevoie in saptamana respectiva si nu vei cheltui banii in mod inutil, pe produse care vor ajunge la cosul de gunoi.

Pune accentul pe produse care pot fi pastrate mai mult timp in dulap sau in congelator, astfel incat sa stii ca te poti descurca oricand cu ce ai acasa, dar nu uita nici de fructele si legumele proaspete, pline de vitamine, minerale si alte substante nutritive.

Pentru perioadele foarte aglomerate, de exemplu, examenele, se poate apela la supele la plic sau diverse alte preparate instant, fara a face exces. De asemenea, glucidele din deserturi sunt permise cu moderatie, dar nu sunt obligatorii. Insa este in regula daca vrei sa-ti satisfaci o pofta din cand in cand si poti sa optezi pentru versiuni mai sanatoase, cum ar fi ciocolata neagra.

Poti pune in cos:

-  leguminoase, precum lintea, nautul, fasolea, care sunt surse de proteine vegetale, uscate sau la conserva;

-  produse bogate in amidon, ca pastele, orezul, ovazul, painea neagra, ce ofera energie si o senzatie rapida de satietate, stimuland activitatea fizica si intelectuala. Se recomanda consumul lor la fiecare masa, in cantitati moderate;

-  oua, care sunt surse bune si sanatoase de proteine animale;

-  fructe si legume proaspete, dar si la conserva si congelate. Este recomandata varierea acestora si consumul unora cat mai colorate, pentru aportul de antioxidanti;

-  conserve de peste, ca cele de sardine, macrou ori ton;

-  ulei, de floarea-soarelui, rapita, dar si de masline, pentru continutul de grasimi esentiale Omega-3, care sustin activitatea creierului;

-  iaurturi si branzeturi, care pot fi consumate de trei ori pe zi, pentru asigurarea dozei de calciu si a proteinelor necesare organismului;

-  fructe oleaginoase, care pot fi folosite la gustari, oferind energie si grasimi esentiale.

Retete simple

Cand esti student, nimeni nu se asteapta de la tine sa gatesti ca un chef. Opteaza pentru mese sanatoase, variate si care sa contina toate tipurile de alimente de care ai nevoie, respectiv proteine, carbohidrati, legume si grasimi de buna calitate.

Planificarea meselor te ajuta mult in acest sens si te va impiedica sa apelezi prea frecvent la oferta restaurantelor de tip fast-food. In plus, exista multe mancaruri extrem de accesibile in ceea ce priveste timpul de preparare si costurile.



Un exemplu in acest sens sunt pastele, care se pot prepara in 15-30 de minute maximum si care permit o varietate mare de combinatii, de la cele mai simple, cu usturoi si ardei iute, cu rosii si busuioc, cu sunca si branza, cu ton, dovlecei sau pui. De asemenea, cerealele pot fi o buna alegere si poti varia sursa de carbohidrati pe zile, de la orez la quinoa si malai, combinand-o cu o proteina animala sau vegetala si legume preparate sub forma de salata sau la tigaie.

Sa ai idei in avans pentru mesele din timpul saptamanii te va impiedica sa te gandesti prea mult la ceea ce vrei sa mananci si sa eviti preparatele fast-food. In mediul online poti gasi numeroase retete usoare si rapide.

Indiferent ce alimente preferi sa consumi, incearca sa nu sari peste mese si sa limitezi numarul gustarilor. Cu sfaturile de mai sus, vei reusi sa ai o alimentatie mai sanatoasa, un factor cheie pentru a fi in plina forma si a reusi la examene.

Sursa foto: Shutterstock