TITU MAIORESCU - O CERCETARE CRITICA ASUPRA POEZIEI ROMANE DE LA 1867

Publicat: 29 Aug 2006 00:00

1. Acest studiu pune bazele esteticii literare.2. Aici, Titu Maiorescu defineste poezia ca idee manifestata in forma sensibila.3. Cele doua conditii ale existentei operei artistice sunt: continutul si forma.4. Continutul trebuie sa fie alert, tensionat si uimitor.5. Forma trebuie sa se intemeieze pe cuvinte concretizatoare si pe figuri de stil sugestive.TemaStudiul abordeaza principiile artei, pornind de la stadiul la care ajunsese literatura autohtona in 1867.SubiectulO cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867 este un studiu de analiza asupra literaturii prin care criticul aduce in prim-plan exemple valoroase. El defineste arta literara ca idee manifestata in forma sensibila si face distinctia intre stiinta (care exprima adevarul) si arta (chemata sa exprime frumosul).Maiorescu stabileste doua conditiuni ale artei: conditiunea ideala, prin care intelege continutul, si conditiunea materiala, prin care denumeste forma artistica.Dupa parerea sa, continutul trebuie sa fie dinamic, tensionat si cu deznodamant bine construit, iar forma operei ar trebui sa se intemeieze pe cuvinte simple, care exprima imagini unanim stiute, dar si pe un stil elaborat (din care sa nu lipseasca epitetul ornant, metafora, comparatia).ComentariulConsiderat o scriere de referinta pentru estetica romaneasca, studiul O cercetare critica asupra poeziei romane de la 1867 are in intentie formarea unui spirit critic intemeiat pe un sistem viabil de valori. De aceea, investigatia estetica se bazeaza pe exemple extrase din scrieri majore (cum ar fi cele shakespeariene), dar si din productiile de duzina ale epocii. Maiorescu critica mediocritatea prin aprecieri si judecati estetice fulgeratoare pentru ca, dupa cum remarca un exeget al operei sale, are in intentie sa compromita nulitatile literare1, opace la analiza metodica. Adevarul este ca Maiorescu are inclinatie spre catalogari definitive si structurari clare, ceea ce si da studiilor sale prestanta dincolo de epoca sa. El impune pentru prima data un sistem de valori, aducand exemple din productiuni adevarat poetice apartinand unor nume de referinta din literatura universala (Homer, Horatiu, Shakespeare), dar si unor scriitori romani deveniti modele pentru scriitorii epocii junimiste: Alecsandri, Bolintineanu, Alexandrescu.Dar acest studiu poate fi considerat si primul tratat despre poezie din cultura noastra. Maiorescu expune mai intai deosebirile dintre arta si stiinta, explicand, in mare, ca stiinta se ocupa de adevar, in timp ce poezia, ca toate artele, este chemata sa exprime frumosul, respectiv prima informeaza (cuprinde idei), iar cea de-a doua sugereaza (cuprinde idei manifestate in materie sensibila). Aceasta definitie a artei poetice, formulata hegelian, lamureste esenta artei de a transmite intr-un mod subtil idei; convertirea lor intr-o materie artistica constituie proba capitala pe care trebuie s-o treaca un creator.Si dizertatia asupra materialului brut din care ia nastere poezia este de interes.Trimiterile eseistice la celelalte arte, ca si simplitatea explicatiei readuc in memoria cititorului studiile clasice, pe care este intemeiata cultura maioresciana. Dupa ce stabileste ca materialul poeziei este cuvantul, Maiorescu se opreste asupra celor doua laturi ale creatiei: forma si continutul, numind forma conditiune materiala, iar continutul conditiune ideala. Rostul poeziei este de a destepta prin cuvintele ei imagini sensibile in fantazia auditorului. De aceea ideea artistica este in legatura cu sentimente autentice, caci, spune el, tocmai simtamintele si pasiunile sunt actele de sine statatoare in viata omeneasca; ele au o nastere si o terminare pronuntata, au inceput simtit si o catastrofa hotarata si sunt doar obiecte prezentabile sub forma limitata a sensibilitatii. Cu alte cuvinte, sentimentul insusi se deruleaza pe schema generala a oricarui fenomen de la incipitul derutant, la apogeul catastrofic si apoi la starea eliberatoare, pe care o aduce orice final. Dar emotia artistica pe care o traieste fiinta sub imperiul artei isi are originea in forta cuvintelor. Maiorescu nu se limiteaza insa la afirmatii seducatoare si stabileste reguli concrete. Astfel, conditiunea materiala se realizeaza prin alegerea cuvintelor capabile sa concretizeze obiectul artistic. In opinia lui, cuvantul particularizeaza imaginea si o face sa prinda contur in imaginatia cititorului in masura in care cuvantul este uzual, simplu si perfect adaptat limbii, ceea ce face ca neologismele sa nu fie preferate ca material al poeziei.Pe langa aceasta, arta literaturii are nevoie de exprimari figurate, de arhitecturi elaborate retoric. Intre figurile de stil, Maiorescu trece in primul rand epitetul ornant, respectiv capabil sa incoroneze cuvantul prin sugestii multiple.Epitetul simplu defineste insusirea unui obiect poetic, pe cata vreme epitetul ornant transfigureaza aceasta insusire, evocand mai multe nuante de sens. Tot astfel, folosirea metaforei, a personificarii imbogatesc si diversifica fantezia receptorului. Este interesant rolul pe care Maiorescu il atribuie comparatiei: o comparatie trebuie sa fie noua si justa. Asadar, o comparatie nu reclama un sistem de referinta pentru a dirija intelegerea, ci trebuie sa uimeasca si sa ramana totodata credibila.Prin aceste procedee, poetul trebuie sa creeze imagini plastice, conform principiului horatian (ut pictura poesis), iar sugestiile create de aceste imagini au rolul de a aduce in mintea cititorului sentimente si idei, adica un continut.In ceea ce priveste conditiunea ideala (continutul), esteticianul face precizarea ca ideea poetica este totdeauna un simtamant sau o pasiune. In viziunea lui exista trei semne caracteristice ale afectelor, iar acestea sunt totdeodata cele trei calitati ideale ale poeziei. Respectiv, atat in opera de fictiune, cat si in declansarea si derularea unui sentiment, este nevoie de exagerarea obiectului, de dinamicitatea ideilor, si de o compozitie tensionata, cu deznodamant bine construit. Dintr-o perspectiva psihologica, obiectul artistic poate fi comparat cu incipitul obsesional, caci, spune el, lucrurile gandite iau dimensiuni crescande, iar, sub impresia unei pasiuni, toate ideile momentului apar in proportiuni gigantice si sub colori neobisnuite.Dar desfasurarea sentimentului artistic are nevoie de tensiune si dezvoltare alerta: O mai mare repejune a miscarii ideilor. Observarea aceasta o poate face oricine. Exemplul cel mai lamurit dintre toate ni-l prezinta spaima, cu prodigioasa suma de idei ce ne pot strabate mintea in momentele ei. Alunecarea spre catastrofa, spre deznodamant, intretine curiozitatea cititorului.Maiorescu are vocatie didactica si stie sa explice cu claritate, fara sa coboare nivelul informatiilor, si de aceea si este capabil sa intemeieze un sistem. Estetica sa nu da doar retete de creatie in legatura cu forma si fondul, ci impune o metoda, o atitudine riguroasa si critica intr-un moment in care literatura noastra moderna isi cladea temelia.Referinte criticePrin natura ei formala si abstracta, preferinta lui a mers totusi spre logica, cu care s-a putut orienta in celelalte domenii ale culturii. Abstractiunile filozofice au luat, astfel, o forma elementara; cultura generala lumineaza si clarifica, pe cand cea exclusiv speciala luneca repede la pedanterie. Claritatea in expunere, sobrietatea, logica argumentarii, echilibrul contin in ele insele virtuti tonice si retin prin simpla lor desfasurare, indiferent de subiectul in care se incorporeaza. (Eugen Lovinescu Titu Maiorescu, Bucuresti, Fundatia pentru Literatura si Arta, 1940, vol. II, p. 424)Lumea fictiunilor ideale il ridica pe cititor deasupra intereselor cotidiene, egoiste si il determina sa se uite pe sine ca individ. Pentru a ajunge acest scop, artistul trebuie sa fie de o sinceritate desavarsita si sa ocoleasca imitatia. Aceasta din urma, era de parere Maiorescu, este un principiu destructiv, cu atat mai primejdios cu cat duce la neglijarea individualitatii nationale a poporului din care face parte artistul. Specia literara cea mai apta de a releva specificul national i se pare a fi romanul, indrumat de el spre un realism popular prin care sa se fixeze asupra unor personaje din lumea rurala. In ceea ce priveste poezia, Maiorescu a considerat ca esenta ei se afla in stabilirea unui raport intre lumea materiala si cea intelectuala. Un rol esential ii revine imaginii, care constituie materialul poetic propriu-zis, in timp ce cuvintele nu ar fi decat un vehicul, de o importanta hotaratoare, intrucat fara ele poezia nu poate exista. (Dictionarul literaturii romane de la origini pana la 1900, Ed. Academiei, 1979, p. 543)Pentru Maiorescu, arta, poezia nu trebuie sa reproduca fotografic realitatea.Arta pleaca de la realitate, dar o reprezinta intr-un mod propriu, creator. Poezia, ca si alte arte (muzica, sculptura, pictura, dansul), este prin natura ei o imitatie (mimesis), spunea Aristotel in Poetica sa, dar nu in sensul unei imitatii mecanice a realitatii posibile (dupa criteriul verosimilului), in care universalul joaca un rol esential.Intamplarile istoriei, de pilda, sunt cazuri particulare, poezia, imitandu-le, merge la generalitate. (Mihai Dragan Lecturi posibile, Iasi, Ed. Junimea, 1978, p. 54)Maiorescu mai adaugase ca ideea sau obiectul, adica continutul, nu poate fi o cugetare exclusiv intelectuala, ceea ce inseamna ca domeniul intelectului nu este exclus din domeniul poeziei, ba el este chiar implicat, de vreme ce este vorba despre adevar. Mai tarziu va gasi expresia cea mai potrivita: continutul poeziei este o idee emoionala.Ova spune in studiul Eminescu i poeziile lui: caci nu ideea rece, ci ideea emoionala face pe poet. Si cu acesta se precizeaza problema adevarului in poezie: adevarata poezie, adica poezia de valoare, exprima in forma concreta idei adanc gandite si adanc simtite, in stare sa emotioneze si, prin aceasta, sa inalte. In fond, aceasta este ceea ce mai tarziu se va numi autenticitate.Eul poetului sa vibreze cu intensitate si sinceritate, ideea sa fie traita in toate adancimile sufletului, pentru a-i da caldura care sa invaluie pe cititor sau ascultator. (Liviu Rusu Studiu introductiv la editia T. Maiorescu Din Critice, Bucuresti, Ed. Tineretului, 1967, p. 18)

Trebuie sa citesti

Cum sa castigi bani ca student, fara ca situatia ta scolara sa fie afectata in vreun fel

Daca esti student, ai ratat la cateva sutimi bursa de studiu, iar banii trimisi de parinti nu iti sunt suficienti, atunci e bine sa iei in serios perspectiva de a-ti suplimenta veniturile. Cu toate acestea, elimina din start posibilitatea de a te angaja pe timp de noapte pentru ca te vei epuiza

Google Cloud Platform - ce este si la ce serveste?

Stocarea în cloud câștigă popularitate în rândul persoanelor care sunt deschise tehnologiilor moderne. Utilizarea abilă a platformei Google Cloud reprezintă o tendință globală în industria IT. Din păcate, doar câțiva dintre

3 aspecte de luat in considerare cand alegeti noua usa de garaj

Înainte de a începe să faceți cumpărături pentru o nouă ușă de garaj, aflați ce ar trebui să căutați și să înțelegeți posibilitățile vaste pe care le oferă îmbunătățirea prin

Cum pot fi ajutati copiii care din diverse probleme nu pot invata matematica, utilizand auxiliare scolare?

Sunt mai multe probleme care pot face ca elevii sa nu poata invata corespunzator matematica, insa auxiliarele scolare sunt o sursa buna de ajutor. In acest articol ne referim la auxiliar matematica clasa 7, insa sfaturile si regulile pot fi aplicate pentru orice alt tip de auxiliar indiferent de

Cum sa te simti ca acasa in camera inchiriata

A mai ramas putin timp pana cand vei incepe facultatea, iar daca te muti intr-un alt oras, trebuie sa-ti asiguri tot confortul. Camera inchiriata, fie ca se afla intr-un camin sau ca este vorba de o garsoniera, te poate face sa te simti ca acasa. Iata cateva trucuri pentru a nu te simti ca un

Teste Online

Cat de mult iti place sa faci sex?(F)

Este un test pentru adolescente prin intermediul caruia poti afla cat de mult te bazezi pe sex si cat de mult iti place acesta.ATENTIE !!! este doar p...