Definitie: dizertatia este o lucrare de sinteza in domeniul specialitatii exercitate, scrisa, prezentata si sustinuta in fata unui juriu (comisii) in scopul validarii finale a cursului absolvit.
Caracteristici:abordeaza o problema relevanta pentru organizarea, functionarea si dezvoltarea unor structuri sau sisteme ale serviciilor de sanatate, o problema relevanta de sanatate publica sau o problema de epidemiologie clinica
Reprezinta: o perioada dedicata studiului
un mod de autoorganizare a cunostintelor
un prilej de prezentare a cunostintelor acumulate, de intelegere, analiza si interpretare a problemei/problemelor abordate
o ocazie de formare metodologica
un prilej de distantare de empirismul des intalnit in practica de fiecare zi
o probare a capacitatii de elaborare, pe baza analizei efectuate, a unor propuneri practice, strategii de perspectiva si sustinerea argumentata a acestora
Numarul de pagini trebuie sa fie de minim 50 (+ grafice si anexe)
Demersul elaborarii dizertatiei Delimitarea unui domeniu si/sau a unei teme; identificarea unei/unor probleme de interes personal profesional
Expunerea problematicii: se vor pune intrebari in legatura cu unele aspecte ale realitatii profesionale, cu unele experiente practice sau cu filozofia tratarii unei probleme.
Sunt necesare: recunoasterea sau desprinderea faptelor/aspectelor de care trebuie sa se tina seama in cadrul campului de interes (tema/problema abordata);
construirea pe baza datelor din literatura si/sau din alte surse posibile, a unui ansamblu de idei, argumente, pentru intrebarile puse. Toate acestea implica un proces de analiza care permite:
motivarea alegerii temei prin referinte teoretice si/sau prin rezultatele altor experiente
cercetarea cauzelor, a dimensiunilor, a implicatiilor unei/unor probleme luate in discutie
conturarea unei pozitii personale in legatura cu modul de tratare a aspectelor abordate
Elaborarea si formularea ipotezelor: Incercand sa raspundeti la problema pusa (problemele puse), pe baza informatiilor culese, formulati unul sau mai multe raspunsuri posibile (plauzibile). Raspunsurile plauzibile sunt ipotezele.
Sfaturi practice recomandate inainte de formularea titlului: adunati cat mai mult material ce urmeaza a fi folosit in lucrare
identificati ideile si informatiile pe care le aveti
listarea acestora, trierea lor, ordonarea si sintetizarea in modul cel mai judicios pe care il considerati; acest exercitiu va conduce spre cautarea altor idei si informatii care vor urma a fi cautate in literatura de specialitate, in suportul de curs oferit sau in alte
Documente mentionate in sursa de date: apelati si la documeritatia existenta in biblioteca Catedrei de Sanatate Publica si Management
este utila conspectarea materialului citit
se recomanda rezumarea numai la materialul care este relevant pentru lucrare
consemnarea tuturor ideilor care sunt legate de tema intr-o forma preferata, de exemplu, cate una pe cate o pagina, ceea ce va fi util la redactarea lucrarii
daca intentionati sa preluati ca atare un pasaj care aduce o contributie importanta sau ofera o ilustrare a ideii, notati-1 si indicati referintele complete pe fise bibliografice separate (sunt mai usor de ordonat)
sublinierea punctelor "tari" si "slabe" ale problemei abordate
elaborarea planului lucrarii
Prezentarea lucrarii: Titlul - desemneaza subiectul (rezuma continutul); trebuie sa reflecte cat mai sintetic linia/liniile subiectului tratat; se recomanda sa aibe mai putin de 100 de caractere; poate fi urmat de subtitlu; trebuie sa cuprinda atat problema abordata cat si populatia sau tipul de unitate; trebuie aprobat de cadrele didactice ale catedrei, schimbarea titlului fiind aprobata doar de seful catedrei: Conf. Dr. Dana Galieta Minca.
Dupa aprobarea titlului studentii vor discuta cu indrumatorul planul lucrarii (scop, obiective, metodologie).
Cuprinsul lucrarii, paginata, cu capitolele si subcapitolele lucrarii va fi pus in fata, dupa pagina de garda.
Expunerea lucrarii - plan orientativ: in introducere se va justifica optiunea pentru problematica abordata si se va mentiona utilitatea
analiza principalelor aspecte care vor fi scoase in evidenta in legatura cu problema aleasa, argumente pro si contra
interpretarea si discutarea aspectelor aparute in materialul bibliografic care pot sa verifice ipotezele formulate.
sustinerea/expunerea observatiilor personale
prezentarea propunerilor / strategiilor preconizate
evidentierea punctelor tari si slabe, limitele solutiilor propuse
concluzii
Bibliografia va fi introdusa la sfarsitul lucrarii, mentionandu-se titlul capitolului care constituie subiectul ei de referinta; se numeroteaza in cazul in care exista mai multe indicatii
Bibliografia trebuie sa fie: completa (inclusiv cu lista de persoane care au furnizat idei)
ordonata (prezentarea lucrarilor in ordinea mentionarii in text)
standardizata, adica:
pentru o lucrare: numele si prenumele autorului, titlul cartii, locul de publicare, editura, colectia, anul de publicare
pentru un articol: numele si prenumele autorului, titlul lucrarii, titlul periodicului, data aparitiei, volumul, numarul, pagina de inceput si de sfarsit
pentru un capitol dintr-o lucrare colectiva. numele si prenumele autorului capitolului, titlul capitolului, numele si prenumele autorilor lucrarii colective, locul de publicare, anul aparitiei, pagina de inceput si de sfarsit.
Nota! In caz de ezitare, puneti-va intrebarea: "Indicatiile bibliografice permit cititorului interesat sa recurga la sursa data?". Niciodata nu trebuie omisa o sursa bibliografica, altfel comiteti un plagiat.
Citarea, cu indicarea bibliografiei, se aplica si la tabele, grafice, scheme; texte de lege sau reglementari; documente audio-vizuale; discutii despre tema cu diverse personalitati
Daca se citeaza o bibliografie dintr-o alta referinta, se mentioneaza (de exemplu: M. Benetato Fiziolagia spiritului, citat de V. IONESCU, in Spirit si creativitate, Bucuresti, Ed. Stiintifica, pag. ...(de inceput si cea de sfarsit).
Anexele urmeaza bibliografiei si pot fi reprezentate de: un proces verbal, un chestionar de ancheta, piese contabile, etc. Anexele permit o mai buna intelegere a textului. In general, nu se pun in text pentru a nu perturba fluenta citirii. Oportunitatea anexelor consta in: indispensabilitatea pentru intelegerea lucrarii, originalitatea documentului (nu un text de lege care va fi mentionat in bibliografie), imposibilitatea inserarii in text.
Notele se pun in subsolul paginii sau la sfarsit si pot servi la:indicarea referintelor citate in text
surprinderea/exprimarea unei reflectii personale
citari paralele textului pentru a ilustra, a intari credibilitatea, a sublinia un punct de vedere personal
enuntarea unor observatii diverse ("subliniat de noi", etc.), acestea pot face parte din text, plasate intre paranteze
trimiteri la unele parti ale lucrarii ("a se vedea mai sus", "Capitolul IV", vezi anexa nr.5", etc.)
Citatele trebuie sa fie identificate si succedate obligatoriu de referinta bibliografica pentru a raspunde exigentelor: onestitate intelectuala si circulatia informatiei.
Rezumarea sau parafrazarea ideilor unui autor trebuie sa figureze in "Nota". Cum se citeaza? citatul se plaseaza intre ghilimele
este indicata sursa
se pun paranteze in cursul citatelor in cazul in care se elimina o parte din cuvinte sau din frazele textului original
caracterul ghilimelelor este diferit daca exista un citat in citatul reprodus
mentionarea in nota daca un citat, pentru evidentiere, este subliniat de autori (de exemplu, "subliniat de noi")
Pentru tabele, grafice, scheme, alte figuri: titlu, numar
indicarea sursei
daca tabelul este "personal", dupa un model, se pune titlul, numele si prenumele autoru\\\\ui modelu\\\\ui (sub tabel) iar in "Nota" se precizeaza sursa bibliografica
Rezumatul, clar, succint, va sintetiza lucrarea. Va cuprinde o jumatate de pagina. De asemenea, in rezumat pot fi trecute si cuvintele cheie. Va fi prezentat la inceputul lucrarii.
Dizertatia va contine:coperta
pagina de garda
cuprins paginat
prezentare lucrare
bibliografie (la sfarsitul lucrarii)
anexe (eventual, dupa bibliografie)
rezumat (nu este legat in lucrare)
Nota!Dizertatia va fi prezentata in fata unei comisii si a colegilor de grupa.
Prezentarea lucrarii va fi facuta in powerpoint.
Durata prezentarii: 20 minute.
TermeneDisertatiile (2 exemplare legate + suport electronic) vor fi depuse la Secretariatul Catedrei pana la data de 15 septembrie 2005. Lucrarile vor fi evaluate de catre coordonatorul stiintific si 2 referenti externi.
Sustinerea lucrarilor acceptate va avea loc in luna octombrie 2005.
Odata cu depunerea lucrarii va rugam sa restituiti materialele imprumutate de la catedra (va multumim!)