Biologie vegetala

Publicat: 14 Iun 2010 00:00

Desi initial lumea vie a fost impartita in 2 regnuri – vegetal si animal, datele furnizate de catre descoperirile stiintifice din ultimul secol au dus la distingerea mai multor regnuri in cadrul biosferei.
Criteriile care au stat la baza acestei clasificari au fost:
- tipul de celula – procariota sau ecariota
- nivelul de organizare – unicelulare sau pluricelulare
- tipul de nutritie
Cele 5 regnuri ale lumii vii, pe baza sistemului propus de Robert Whittaker (1969) sunt:
MONERA (Procaryotae), PROTISTA, FUNGI, ANIMALIA, PLANTAE
Regnul MONERA cuprinde organismele procariote denumite bacterii; acestea prezinta nutritie autotrofa sau heterotrofa si se reproduc asexuat, uneori aparând recombinarea genetica
Regnul PROTISTA cuprinde protofitele (organisme vegetale unicelulare sau coloniale, care stau la baza evolutiei regnului vegetal, protos gr. – primul, phyton – planta) si protozoarele (cele mai simple organisme eucariote unicelulare, protos gr. – primul, zoon gr. - animal), care se inmultesc prin diviziune celulara si se reproduc sexuat. Sunt eucariote unicelulare si pluricelulare. Din regnul protista fac parte algele rosii, brune si verzi, flagelatele, sporozoarele, rizopodele si ciliatele.

Regnul FUNGI cuprinde organismele eucariote numite ciuperci. Acestea sunt majoritatea pluricelulare si au nutritie heterotrofa.
Regnul ANIMALIA include animalele care au celule eucariote lipsite de perete celular, moduri variate de nutritie si se reproduc sexuat.
Regnul PLANTAE cuprinde briofitele (muschii) si plantele vasculare, adica pteridofitele (ferigi) si spermatofitele (plantele cu samânta). Aceste organisme sunt fotosintetice, reproducerea lor fiind, in principal, sexuata.
In prezent mai este acceptat un sistem de clasificare al lumii vii care cuprinde 3 domenii:
1.Bacteria, 2. Archaea (Monera) - procariote
3. Eukarya (Protista, Fungi, Plantae, Animalia) – eucariote

Alegerea unui echipament sportiv - trei criterii esentiale

Indiferent de forma de miscare aleasa, cu siguranta te-ai gandit cel putin o data ce tip de echipament sportiv trebuie sa iti alegi. Mai jos îți spunem care sunt cele mai importante criterii pe care trebuie sa le respecti atunci cand urmeaza sa iti cumperi un echipament pentru sport.

Despre Sarbatorile legale in 2019