Management Teoria transmisiunii informatiilor Biologie Didactica Mecanica Literatura comparata Arheologie industriala Politologie Ergoterapie Istoria secolului XX Logopedie CIA Fiscalitate Chimie Informatica AutoCAD Fizica Logistica Marketing Oracle EXPERT ACHIZITII PUBLICE Marketing Psihologie Educationala transporturi Gestiune hoteliera Arhitectura peisagera Comert IS Economia si Gestiunea Intreprinderii I I T M Diverse Transmisiuni Analogice si Digitale. Structuri de date si algoritmi C++ Sociologia Comunicarii in Masa Prelucrarea semnalelor si imaginilor Finante Analiza matematica Algoritmi si programare Metodologie si Statistica Introducere in istoria dreptului Analiza economico financiara Constructii Metodologie Psihologie Cibernetica Electronica industriala Drept constitutiv Comunicare Teoria Sistemelor Frigotehnie Baze de Date Drept comercial Contabilitate Administratie Publica Depanare PC Sociologie Franceza Automatica Drept penal Credit si banci Relatii internationale Ginecologie Drept european Drept Filosofie Istoria literaturii romane Dreptul familiei Educatie fizica si sport Radiologie Pedagogie Sociala Statistica Turism Pedagogie Moneda Credit Istorie Dispozitive si Circuite Electronice Asistenta Sociala Retele de calculatoare SPICE Word Merceologie Drept civil Materiale in electronica Engleza Spectroscopie si LASERI Psihiatrie Visual Basic Consiliere scolara Electronica Mass media Terapia ocupationala si ergoterapia Kinetoterapie Semiotica Medicina Economie Istoria dreptului Managementul resurselor umane Bazele Managementului Industrial Sociologia familiei Limba Romana Circuite digitale integrate Criminalistica Geografie Hidrologie Drept constitutional Contabilitate bancara Astrologie Istoria relatiilor internationale MANAGER DE PROIECT Drept Penal Special Drept economic Programare orientata pe obiecte Relatii Internationale si Studii Europene Teologie Drept administrativ Economie politica Asistenta medicala Internet Fotografia digitala Inginerie mecanica Drept roman Muzica Arhitectura Circuite Integrate Astronomie Bazele Sistemelor de Achizitie a Datelor Protectia Mediului PHP si SQL Prelucrarea si Analiza Imaginilor Matematica SPSS Genetica Psihopedagogie Speciala Agricultura Java

Macroeconomie - note de curs

Publicat: 09 Iun 2010 00:00

Strategia, intr-o epoca a schimbarilor rapide, de incertitudini si de concurenta crescanda, mai mult decat in trecut, capata o importanta capitala. Din biroul directorului general, atotputernic, care decide orientarile majore ale intreprinderii, gandirea strategica este putin descentralizata pentru a implica un numar de actori, tot timpul in crestere. Aceasta tendinta se explica prin doua ratiuni principale.

Prima, este, adaptarea si flexibilitatea necesara intreprinderii la conditiile schimbatoare ale mediului. Aceasta suplete este facilitata printr-o mai buna implicare a oamenilor la procesul strategic.
A doua ratiune, tine de, cererea crescatoare a oamenilor privitoare la o participare la luarea deciziei. Aceasta mare implicare este intalnita probabil datorita unei imbunatatiri a formarii actorilor in managementul strategic al intreprinderii.

O intreprindere care produce ciment care, la un moment dat, decide de a se angaja in bioinginerie, un producator de utilaj petrolier care, pas cu pas construieste un imperiu al comunicatiilor, un producator de sticla care, in cativa ani, devine un agent agroalimentar, fac parte din cateva exemple aparent surprinzatoare care se pot observa astazi in lumea industriei. Exista si alte cazuri care pun in evidenta optiunile facute de firme care si-au antrenat resursele lor pe termen mediu si lung ce dau, in acest fel, o orientare noua, precisa, dezvoltarii lor. Epson a cheltuit sume considerabile intr-o incercare ratata de a intra in industria informatiei. Arco a investit in cercetarea genetica si producerea semintelor. in acelasi timp, US Steel a intrat in afacerile cu petrol iar industria metalurgica, in intregul sau, se straduieste sa-si reduca uzinele si sa construiasca “mini-mori”. Pentru ce aceste optiuni? Se pune intrebarea: de ce acest inceput? Ce relatie poate exista, de exemplu, intre ciment si aminoacizi? in sfarsit, intrebarea este, de a sti, prin ce proces misterios firmele isi adopta diferitele decizii la problemele ce se pun. Pentru a prelua unul din exemplele susmentionate, cum s-a exemplificat cu aminoacizii sau comunicatiile, sunt un bun sector de expansiune pentru o astfel de intreprindere? Cum se poate, de asemenea, sa perfectionezi conceperea unei astfel de decizii ?

Aceste ultime decizii sunt, ele, cele mai judicioase? Se dispune de tehnici, metode, instrumente ce ne permit de a proceda la analize sistematice ale posibilitatilor oferite firmelor care faciliteaza descoperirea lor ? Ce rol joaca oamenii in fixarea marilor orientari ale intreprinderii? Care este partea de rationalitate si care este cea a unui joc politic intre actori in luarea unor astfel de decizii. Toate aceste intrebari au un raspuns sau elemente ale raspunsului. Astfel, ultimele se gasesc in strategiile firmelor si in procesul de formulare a lor.

Ce se intelege prin strategie ?
Strategia este ansamblul deciziilor si actiunilor relative la gasirea mijloacelor si la angrenarea resurselor in vederea atingerii unui obiectiv.
Strategia poate fi definita de asemenea printr-o serie de elemente referitoare la: 1. misiunea (obiectivul); 2. portofoliul de activitati; 3. sinergia; 4. mijloacele de actiune; 5. prioritatile; 6. planurile de contingenta (rezerva) 7. aliantele (asocierile).

Aceste elemente ne arata maniera in care sunt alocate sursele si eforturile depuse de unii in raport cu altii.
1. Misiunea, de exemplu, aduce raspunsuri la intrebari care pentru intreprindere se pot pune de felul: “Cine suntem noi? Ce dorim noi sa fim?”. Misiunea e linia directoare pe care o va avea organizatia. Ea este un ghid pentru calea de urmat. Totodata, acest ghid nu poate fi nici prea usor nici prea rigid. Prea usor, intelegem ca nu este cazul unei intreprinderi care se redefineste. Aici, notiunea de transfer de linie directoare, este foarte vaga pentru a servi ca un criteriu de alegere a orientarii eforturilor.
2. Al doilea element de strategie a intreprinderii consta in portofoliul de activitati. Ce vrea sa faca organizatia de o maniera precisa? De exemplu o intreprindere din domeniul comertului alimentar doreste sa se specializeze in comercializarea produselor proprii, produse tip fast-food. Un cabinet de medicina umana se poate limita la doua specializari: pediatrie si ginecologie. Alegerea portofoliului de activitati este o alegere primordiala care impune localizarea eforturilor intreprinderii asupra unui domeniu privilegiat. De la exemplul unui particular care poseda un portofoliu de valori mobiliare si care incearca sa gaseasca un echilibru intre risc si rentabilitate, la intreprinderea la care el detine actiuni, are problema este de a selectiona activitatile sale de maniera ca activitatile in scadere sunt compensate de activitati in crestere si ca activitatile profitabile suporta pe cele care sunt mai putin profitabile sau a caror dezvoltare necesita aportul unor resurse importante.Termenul de activitate este aici utilizat ca proiect. in sfarsit, nu este vorba aici de o piata unica sau de un produs particular, ci de un cuplu omogen de produse - piata al carui comportament strategic este identificabil si coerent. Astfel: autoturismul de oras pentru o clientela feminina sau un program de invatamant superior pentru persoane de varsta a treia sunt doua activitati identificabile unui comportament strategic.

CUPRINS

INTRODUCERE – OBIECTUL DE STUDIU AL MACROECONOMIEI

CIRCUITUL ECONOMIC DE ANSAMBLU
Cererea si oferta agregata, fluxul general al venitului
Indicatorii macroeconomici

VENIT, CONSUM, ECONOMII, INVESTITII
Formele venitului la nivel macroceconomic
Consumul, economiile, investiTiile
Multiplicatorul si acceleratorul investiTiilor

CRESTEREA ECONOMICa
Natura, sursele, costurile si beneficiile cresterii economice
Teorii si modele ale cresterii economice

FLUCTUATIILE ECONOMICE. CICLUL AFACERILOR
Ciclicitatea – trasatura a evoluTiei activitaTii economice
Cauze si tipuri ale ciclurilor economice
Politici anticiclice
Criza economica si financiara contemporana

SOMAJUL
Natura si formele somajului
Politici anti-somaj

PIATA MONETARa
Moneda, cererea si oferta de moneda
Politica monetara – obiective, instrumente, efecte

INFLATIA
Definire, cauze, tipuri, consecinTe ale inflaTiei
Politici anti-inflaTioniste

ECONOMIA INFORMATIEI
Premise ale economiei informaTiei
InformaTia – obiect al economiei
InformaTia în structura si funcTionarea sistemelor economice

DEZVOLTAREA ECONOMICa UMANa DURABILa
Criza natural-umana a dezvoltarii contemporane
Aspecte ale dezvoltarii economice umane durabile – caracteristici, indicatori de masurare

Teste

Bibliografie

Trebuie sa citesti

Cele mai importante motive pentru a folosi un gel dezinfectant maini biocid
Cele mai importante motive pentru a folosi un gel dezinfectant maini biocid

Dezinfectantii pentru maini sunt unele dintre cele mai eficiente metode de a scapa de bacterii si germeni nocivi. Bacteriile sunt unele dintre cele mai mici creaturi de pe pamant. De asemenea, sunt usor transferabile prin atingerea oamenilor sau atingerea obiectelor din locuri publice. De asemenea,

Lucretia Titirca - personalitatea care a ridicat prestigiul meseriei de asistent medical
Lucretia Titirca - personalitatea care a ridicat prestigiul meseriei de asistent medical

Un nume cunoscut atât pe plan național, cât și internațional, este al doamnei Lucreția Titircă, o personalitate importantă care a ridicat prestigiul meseriei de asistent medical, câștigând numeroase diplome, insigne, cât și titlul de

Cum alegi un produs eficient pentru acnee?
Cum alegi un produs eficient pentru acnee?

Produsele pentru acnee functioneaza in moduri diferite, in functie de ingredientele lor active. Unele produse pentru acnee au ca scop principal uciderea bacteriilor care provoaca inflamatia acneei, in timp ce altele elimina excesul de ulei de pe piele sau grabesc cresterea celulelor noi ale pielii

In fruntea lantului trofic urban: Brain Boost
In fruntea lantului trofic urban: Brain Boost

Un nou studiu publicat de catre Simon Fraser University, Canada, a descoperit ca odata ce am trecut de varsta de 24 de ani, timpul nostru de reactie scade, relateaza softpedia.com. Studiul a sugerat ca factorii precum dexteritatea mainilor (incheieturi, degete) si presiunea sociala sau culturala

Top 7 bloguri de contabilitate pe care ar trebui sa le citesti
Top 7 bloguri de contabilitate pe care ar trebui sa le citesti

Chiar daca esti student, lucrezi deja in domeniu sau pur si simplu te pasioneaza contabilitatea digitala , pentru a creste si a deveni un profesionist contabil de exceptie, trebuie sa inveti si sa iti dezvolti abilitatile in mod continuu. Cercetarile sustin faptul ca 77% dintre utilizatorii de

Teste Online

Artele plastice – afla ce stii despre ele!

Iti place sa afirmi ca iti plac artele plastice? Cand ajungi intr-un loc nou, primul lucru este acela de a vizita un muzeu de arta? Afla atunci ce sti...

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.