Management Teoria transmisiunii informatiilor Biologie Didactica Mecanica Literatura comparata Arheologie industriala Politologie Ergoterapie Istoria secolului XX Logopedie CIA Fiscalitate Chimie Informatica AutoCAD Fizica Logistica Marketing Oracle EXPERT ACHIZITII PUBLICE Marketing Psihologie Educationala transporturi Gestiune hoteliera Arhitectura peisagera Comert IS Economia si Gestiunea Intreprinderii I I T M Diverse Transmisiuni Analogice si Digitale. Structuri de date si algoritmi C++ Sociologia Comunicarii in Masa Prelucrarea semnalelor si imaginilor Finante Analiza matematica Algoritmi si programare Metodologie si Statistica Introducere in istoria dreptului Analiza economico financiara Constructii Metodologie Psihologie Cibernetica Electronica industriala Drept constitutiv Comunicare Teoria Sistemelor Frigotehnie Baze de Date Drept comercial Contabilitate Administratie Publica Depanare PC Sociologie Franceza Automatica Drept penal Credit si banci Relatii internationale Ginecologie Drept european Drept Filosofie Istoria literaturii romane Dreptul familiei Educatie fizica si sport Radiologie Pedagogie Sociala Statistica Turism Pedagogie Moneda Credit Istorie Dispozitive si Circuite Electronice Asistenta Sociala Retele de calculatoare SPICE Word Merceologie Drept civil Materiale in electronica Engleza Spectroscopie si LASERI Psihiatrie Visual Basic Consiliere scolara Electronica Mass media Terapia ocupationala si ergoterapia Kinetoterapie Semiotica Medicina Economie Istoria dreptului Managementul resurselor umane Bazele Managementului Industrial Sociologia familiei Limba Romana Circuite digitale integrate Criminalistica Geografie Hidrologie Drept constitutional Contabilitate bancara Astrologie Istoria relatiilor internationale MANAGER DE PROIECT Drept Penal Special Drept economic Programare orientata pe obiecte Relatii Internationale si Studii Europene Teologie Drept administrativ Economie politica Asistenta medicala Internet Fotografia digitala Inginerie mecanica Drept roman Muzica Arhitectura Circuite Integrate Astronomie Bazele Sistemelor de Achizitie a Datelor Protectia Mediului PHP si SQL Prelucrarea si Analiza Imaginilor Matematica SPSS Genetica Psihopedagogie Speciala Agricultura Java

Studiul istoriei artei

Publicat: 03 Mai 2010 00:00

Arta nu cunoaste nici frontiere geografice, nici limite temporare, ci isi confunda originile, existenta si durata cu cele ale societatilor omenesti, imbracand aspecte diferite, variabile si dificil de constrans in limite permiabiale, manifestarile artistice isi regasesc numitorul comun in simbolistica formelor si simbolurilor. Arta este prezenta in toate domeniile culturii si cunoasterii, incercarea de cuprindere a acestui domeniu imens face absolut necesara multiplicarea abordarilor. Printre acestea, tot ceea ce examineaza organizarea sociala imaginal, limbajul, stiintele si tehnicile ocupa un loc esential intr-un ansamblu in care istoria detine rolul fundamental.

in ceea ce priveste abordarea estetica a artei, in primul rand, trebuie sa se tina seama de anumite principii, cum ar fi cele legate de gen, stil, materie si continut iconografic. in ciuda presiunilor legate de arta in ultima perioada se fac simtite noi cautari artistice ajungandu-se pana la forme digitale de creatie.

1.3. Specificul artei

Arta este proprie omului; nu este surprinzator faptul ca dintotdeauna, dupa exemplul altor activitati speculative, arta ia servit omului la construirea propriei imagini si la situarea sa in timp si spatiu.
incepand cu secolul XV si mergand pana in secolul XIX a triumfat imitarea vizibilului si ordinea clasica care avea criterii ce devenisera deja canoane academice, ordine care impregneaza atat de puternic cultura incat se pune semnul egal intre frumos si operele lui Leonardo da Vinci sau Peter Paul Rubens. Se uita prea usor insa, faptul ca aceste categorii sunt fluctuante, spre exemplu: o icoana bizantina sau o marca africana, un desen din paleolitic sau o ceramica greceasca sunt considerate opere de arta din cu totul alte motive decat un tablou de Pablo Picasso. Ceea ce deosebeste, sunt destinatia, semnificatia si felul producerii. Practicile colectiilor sau ale muzeelor si cele ale conservarii continua sa creeze prapastie intre o opera de arta si mediul in care a aparut ea. Practic, indepartand opera de arta de sursa sa ii este schimbata destinatia, este fetisizata, este transformata doar intr-un obiect de delectare, care ii perturba functia originala si care nu serveste la alt ceva decat la orgoliul si egoismul detinatorului. Aceasta neantelegere anacronica apasa puternic asupra artei recente apreciata ca nefiind conforma normei umaniste.

O caracteristica proprie operelor de arta singularizeaza o istorie a formelor care de-a lungul timpului a produs neancetat efecte asupra altor opera de arta, acest fapt este redus indeobste in mod simplist la influente. Spre exemplu Cubismul lui Cezare, se origineaza in Impresionismul lui Cezare, iar acesta in Impresionismul lui Eugene Delacroix, iar acesta in principiul lui Rubens.

1.4. Cronologia Istoriei artei

in toate lucrarile de Istorie a artei exista obiceiul de-ai clasa incepand din Renastere pe artisti si operele lor dupa perioade, stiluri sau miscari artistice. Vom intalni, in special, in secolele XIX – XX din ce in ce mai multe isme . Daca aceste categorii estetice constituie repere comode si pot pune in discutie probleme serioase, in acelasi timp ele provoaca probleme false si necesita explicatii care uneori sunt indoielnice. Spre exemplu: notiunea de baroc stabilita in contextul secolului al XVII –lea, se vede uneori extinsa in mod curent la perioada Antichitatii hellenistice, la stilul Rococo, la Salvador Dali, astfel ea pierzandu-si mare parte din semnificatia originala.
in ceea ce priveste stilul, dese ori continutul explica titlul si nicidecum invers. Spre exemplu: Realismul, termen pe care Gustave Courbet l-a ales pentru a-si defini maniera, a capatat ulterior diverse alte semnifictii, conceptual fiind imbogatit cu noi sensuri si noi forme de exprimare artistica. Impresionismul tinde sa reduca la un numitor comun maniere foarte diferite cum ar fi cele ale lui Edouard Manet si Edgar Degas.

Cubismul, se poate regasii din diverse subperioade: ce-a reprezentata de Cezare. Anumite notiuni cum ar fi cele de conservatorism sau revolutie, in ceea ce priveste trecerea unui artist de la o perioada la alta, de la un concept la altul, ele au fost deseori supuse unor suspiciuni istoriografice sistematice ( Cezare – Impresionism/Cubism).

Cuprins: pagina

1. Introducere in studiul Istoriei artei……………………………………1
1.2. Legatura dintre gand si imagine…………………………….1
1.3. Specificul artei……………………………………………....1
1.4. Cronologia Istoriei artei……………………………………..2
1.5. Spatiile artei…………………………………………………3
2. inceputurile artrelor plastice: Preistoria……………………………….5
3. Arta Antichitatii……………………………………………………….8
3.1. Arta Egiptului Antic…………………………………………8
3.2. Arhitectura Egiptului Antic………………………………….9
3.2.1. Piramidele si hipogeele…………………………….9
3.2.2. Templele egiptene………………………………...10
3.3. Sculptura egipteana…………………………………………11
3.4. Pictura egipteana……………………………………………13
3.5. Artele decorative……………………………………………13
4. Arta asiro-babiloniana si persana……………………………………..14
4.1. Arta akkadiana………………………………………………15
4.2. Sculptura in rondbos………………………………………...16
4.3. Arhitectura Babilonului……………………………………..16
4.4. Sculptura babiloniana……………………………………….17
4.5. Sculptura persana…………………………………………....18
5. Arta graca……………………………………………………………...19
5.1. Arta cretana………………………………………………….19
5.1.1. Arhitectura cretana………………………………..20
5.1.2. Pictura cretana……………………………………..20
5.1.3. Sculptura cretana…………………………………..21
5.1.4. Ceramica cretana…………………………………..21
5.2. Arta miceniana……………………………………………….21
5.2.1. Arhitectura…………………………………………21
5.3. Arta greaca peninsulara……………………………………...22
5.4. Stilurile arhitecturii grecesti…………………………………22
5.4.1. Stilurile arhitectonice………………………………23
5.4.2. Acropole a Athenei………………………………...25
5.4.3. Teatrele grecesti……………………………………26
5.5. Sculptura……………………………………………………..26
5.5.1. Frontonul…………………………………………...27
5.5.2. Sculptura in rondbos……………………………….29
5.6. Pictura greaca………………………………………………...31
5.7. Ceramica greaca……………………………………………...32
6. Arta etrusca…………………………………………………………….34
6.1. Arhitectura etrusca…………………………………………...34
6.2. Sculptura etrusca……………………………………………..35
6.3. Pictura etrusca………………………………………………..36
6.4. Ceramica etrusca……………………………………………..36
7. Arta romana……………………………………………………………38
7.1. Arhitectura romana…………………………………………..38
7.2. Sculptura romana…………………………………………….41
7.3. Pictura romana……………………………………………….41
8. Arta bizantina…………………………………………………………..43
8.1. Arhitectura bizantina…………………………………………43
8.1.1. Arhitectura laica si militara………………………...45
8.2. Sculptura bizantina…………………………………………..45
8.3. Pictura bizantina……………………………………………..45
9. Arta araba………………………………………………………………47
9.1. Arhitectura si sculptura araba………………………………..47
10. Arta romanica………………………………………………………...51
10.1. Sculptura romanica…………………………………………54
10.2. Pictura romanica……………………………………………55
10.3. Artele decorative…………………………………………....55
11. Arta gotica…………………………………………………………….57
11.1. Arhitectura gotica…………………………………………..57
11.2. Sculptura gotica…………………………………………….59
11.3. Pictura gotica……………………………………………….60
11.4. Artele decorative……………………………………………61
12. Arta Renasterii I - Introducere -………………………………………62
12. Arta Renasterii II..................................................................................69
12.1. Arhitectura Renasterii............................................................70
12.2. Sculptura Renasterii...............................................................71
12.3. Pictura Renascentista.............................................................73
12.3.1. Giotto......................................................................73
12.3.2. Masaccio.................................................................74
12.3.3. Sandro Botticelli.....................................................74
12.3.4. Piero della Francesca..............................................75
12.3.5. Andrea Mantegna...................................................75
12.3.6. Leonardo da Vinci..................................................76
12.3.7. Raffael Sanzio da Urbino.......................................77
12.3.8. Michelangelo Bonarroti..........................................77
12.3.9. Tizian......................................................................78
12.4. Artele decorative ale Renasterii.............................................78
13. Concluzii...............................................................................................78

Trebuie sa citesti

Black Friday cu preturi microscopice la produsele de la GSMnet
Black Friday cu preturi microscopice la produsele de la GSMnet

Ziua de Black Friday aduce numeroase avantaje pentru pasionatii de tehnologie. In prezent, pretentiile ce fac referire la ultimele gadget-uri tehnologice sunt destul de mari. Utilizatorii sunt foarte bine documentati cu privire la specificatiile smartphone-urilor, dar și în ceea ce

Despre mecanici auto si ateliere de reparatii
Despre mecanici auto si ateliere de reparatii

Sunt foarte puțini mecanici auto de încredere pe piață. Sunt foarte puțini mecanici auto în general, care sunt bombardați de o mulțime de clienți cu lucrări de reparații din care toți își doresc să fie ei o prioritate,

Gadgeturile studentului modern
Gadgeturile studentului modern

Cat de mult s-a schimbat viata intr-un campus in ultimii 20-25 de ani? Cel mai probabil, nu foarte mult la capitolul distractie, interactiuni sociale si provocari pe linie materiala, dar cu siguranta sunt schimbari radicale in ceea ce priveste modul in care tehnologia isi face simtita prezenta in

Cum sa ajuti copilul sa invete cu placere - Trucuri eficiente
Cum sa ajuti copilul sa invete cu placere - Trucuri eficiente

Fiecare parinte se loveste de aceasta problema: cum sa imi ajut copilul sa invete mai bine, cum sa il determin sa ia note bune la scoala si cum sa il fac sa inteleaga ca educatia este cea mai importanta pentru el. In primul rand, trebuie sa stii ca este foarte important ca tu, ca parinte, sa te

Ce este o pergola
Ce este o pergola

Zilele cu prea mult soare pot fi un adevărat chin dacă nu încercăm să ne protejăm corpul de razele ultraviolete. In ajutorul nostru sar pergolele, care reprezintă de mult timp un centru de greutate in arhitectura grădinilor. Pergolele sunt structuri

Teste Online

Cat de bine cunosti chimia organica ?

Afla in acest test simplu cat de bine cunosti chimia organica ! O sa-ti placa la nebunie !

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.