Publicat: 19 Mar 2010 00:00
In societatea sclavagista romana nu orice fiinta umana putea sa participe la raporturile juridice, in calitate de titular de drepturi si obligatii. Societatea moderna insa recunoaste fiecarui om drepturile asa-zise “naturale” sau “fundamentale”, raspunzand in acest fel necesitatilor vietii sociale. Acest lucru nu era posibil in lumea antica romana datorita ierarhiilor sociale instaurate dincolo de considerentele demnitatii umane.
Prin notiunea de “persona” se desemna orice subiect de drept, respectiv individ (persoana fizica) sau o fiinta abstracta (persoana juridica), careia ordinea juridica ii recunoaste aptitudinea generala si abstracta de a fi titular de drepturi (in sens subiectiv) si de obligatii, in particular, dar nu cu referire exclusiva la domeniul dreptului (obiectiv) privat. Aceasta aptitudine este definita prin termenii de “personalitate” sau de “capacitate juridica”. Capacitatea juridica, nu este alta decat acea capacitatea abstracta si generala ce se identifica cu personalitatea juridica. in concret, capacitatea juridica a unei persoane poate fi mai mult sau mai putin ampla. Capacitatea juridica in dreptul roman este recunoscuta individului de ordinea juridica sau este oglindita in normele date de stat, tocmai pentru a produce acele efecte juridice prevazute de aceeasi ordine.
in acest sens, trebuie sa subliniem ca numai oamenii liberi (binenteles, cu diferentierile pe care le vom face mai jos) puteau fi subiecti de drept, deci puteau participa la raporturile juridice, ca titulari de drepturi si obligatii. Dimpotriva sclavii nu aveau capacitate juridica, erau considerati ca simple lucruri (“res”) sau unelte vorbitoare (“instrumenta vocalia”). Statul roman era acela care nu recunostea sclavilor capacitatea juridica, deci nu puteau fi subiecte de drept.
Capacitatea sau “personalitatea juridica” in dreptul roman era de doua feluri: capacitate de folosinta (juridica sau de drept) si capacitate de exercitiu (de fapt). Asa cum s-a sustinut in literatura romanistica, terminologia aceasta este imbracata intr-o haina moderna care insa isi are originea in cazuistica dreptului roman.
CUPRINS
Cuprins………………………………………………………2
Obiectivele modulului…………………………………….4
Continutul modulului………………………………………5
Rezumatul…………………………………………………….6
Capitolul I………………………………………………… 6
Persoanele…………………………………………………. 6
1.Notiunile de persoana, capacitate si personalitate….6
A.Semnificatia termenului de “persoana”……………. 8
B.Termenul de “capacitas” si “capax”………………… 9
C.Termenul de “status”…………………………………. 9
D.”Capitis deminutio”…………………………………. 11
E.Elementele capacitatii persoanei fizice……………. 12
2.Existenta persoanei fizice………………………………16
A.Nasterea……………………………………………………16
B.Relevanta juridica a momentului conceptiei………. 17
C.Dovada mortii persoanei fizice………………………. 18
D.inregistrarea nasterii si a mortii…………………….. 18
3.Capacitatea intelectuala………………………………….19
A.Pubertatea………………………………………………….19
B.Impubertatea……………………………………………….20
C.Minoratul……………………………………………………22
D.Afectiunile psihice………………………………………..24
4.Persoanele juridice……………………………………… 26
A.Notiunea de persoana juridica……………………….. 26
B.Persoanele juridice recunoscute de ordinea juridica
romana……………………………………………………….27
a.Corporatiile…………………………………………………27
Statul………………………………………………………..27
Entitatile publice minore…………………………………28
Asociatiile private si ecleziastice……………………..30
b.Fundatiile……………………………………………………32
Capitolul II…………………………………………………..33
Status libertatis si sclavia…………………………………33
1.Libertatea si sclavia………………………………………33
2.Pozitia juridica a sclavilor………………………………36
3.Activitatea juridica a sclavului si “Actiones
adiecticiae qualitatis”…………………………………….41
4.Modurile de constituire a sclaviei………………………50
A.Sclavia prin nastere……………………………………….50
B.Sclavia prin cadere in prizonierat…………………… 51
C.Sclavia prin alte cauze necunoscute in antichitate….52
D.Alte cauze de constituire a sclaviei……………………53
5.Conditia juridica a sclavilor…………………………….55
A.Sclavii ca obiect al puterii dominicale……………….55
B.Sclavii ca personalitate umana………………………….56
C.Limitarile aduse puterii dominicale………………… 57
D.Capacitatea sclavului cu privire la peculiu………….58
E.Confirmarea statutului de om liber sau sclav pe
cale judiciara………………………………………………60
6.Modurile de eliberare din sclavie………………………61
A.Dezrobirea dupa regulile dreptului civil……………..61
B.Dezrobirea dupa dreptul pretorian……………………..64
C.Dezrobirea prin fideicomise…………………………….65
D.Restrictile privind eliberarea din sclavie…………… 66
E.Dezrobirea in bisericile crestine………………………67
F.Alte moduri de eliberare din sclavie………………….68
7.Conditia juridica a libertilor (dezrobitilor)………..69
A.Raporturile dintre dezrobit (libertus) si fostul
stapan (patronus)…………………………………………69
B.Raporturile dezrobitilor cu fii patronului……………71
C.Situatia dezrobitilor in abseta patronului……………72
8.Starile de semisclavie……………………………………73
Picioarele catifelate și netede sunt visul oricărei fete și femei, dar de la fantezie la realitate este cale lungă. Nesuferitele fire crescute sub piele , fenomen care poartă numele de foliculită sau Pili recurvati. Află de mai jos de ce te confrunți
Pentru multi dormitorul este cea mai importanta incapere dintr-o locuinta, motiv pentru care este important ca aceasta sa fie bine pusa la punct cu privire la orice detaliu. Cele mai mici sunt cele care fac diferenta, iar daca ne dorim sa ne odihnim asa cum se cuvine, pe langa niste saltele de
Ne aflam in plina pandemie, cand este indicat sa evitam cat mai mult zonele aglomerate si contactul cu alte persoane. Nu este de mirare ca in aceasta perioada numarul comenzilor online a explodat. Oamenii comanda online aproape orice, de la alimente, la produse cosmetice si pana la anvelope pentru
Poate că nu mai sunt la modă scrisorile, dar noi credem că ar trebui să revină. Hârtia evocă sentimente pe care ecranele gadgeturilor nu le mai redau, iar actul de a scrie de mână are în el ceva intim pierdut în lumea tehnologiei. Ca să
Dacă în curând absolviți, s-ar putea să vă întrebați „cât durează să găsiți un loc de muncă după absolvire?” Adevărul este că acest lucru va varia de la o persoană la alta și va depinde de o
Este un joc de geografie pentru elevii de clasa a 6-7.
mai multe »