Laborator Progrese genetice in cercetarile de transformare genetica a plantelor

Publicat: 25 Nov 2009 00:00

Transformarea genetica a plantelor a cunoscut un progres spectaculos, de la obtinerea primelor gene himere, in anii saptezeci ai secolului trecut, la regenerarea primelor plante transformate genetic purtand gene straine (Gasser si Fraley, 1989). In ultimul deceniu, s-a ajuns la eliberarea in camp si cultivarea pe scara larga a plantelor transgenice, de la 1,7 ha in anul 1996 la 39,9 milioane ha in anul 1999 (http://www.agbioview.org). Metodele utilizate pentru transferul eficace al alogenelor in organisme vegetale receptoare au cunoscut, de asemenea, un progres nu mai putin spectaculos, de la metode simple pana la adevarate metode „razboinice“, de impuscare directa a ADN in tesuturile tinta. Odata cu dezvoltarea metodologiei de izolare si clonare a genelor, respectiv a metodelor de transfer in celulele vegetale, un numar tot mai mare de plante au fost supuse transgenozei, incluzand grupele cu o mare importanta economica: cerealele, leguminoasele, solanaceele, speciile pomicole sau forestiere. in literatura de specialitate, s-au publicat o serie de sinteze sau chiar carti referitoare la transformarea genetica a plantelor (Davey si colab., 1989; Potrykus, 1991; Songstad si colab., 1995; Potrykus si Spangenberg, 1995). De aceea, in aceasta lucrare ne-am propus o prezentare sintetica a metodelor utilizate actualmente pentru transformarea celulei vegetale, relevarea importantei genelor marker si raportoare, respectiv a progresului inregistrat in introgresia in genomul vegetal a unor gene cu importanta economica, insistand asupra datelor recente, spectaculoase, raportate in literatura acestui efervescent domeniu al geneticii actuale.

Ce presupune ingrijirea unei peruci Belher