Educarea elevilor din ciclul primar in spiritul apararii, protectiei si refacerii mediului inconjurator

Publicat: 18 Ian 2010 00:00

Prin mediu inconjurator sau mediu ambiant se intelege ansamblul de elemente si fenomene naturale si artificiale de la exteriorul Terrei, care conditioneaza viata in general si pe cea a omului in special. Sensul dat acestei notiuni in cadrul Uniunii Europene este cel al unui ansamblu de elemente care, in complexitatea relatiilor lor, constituie cadrul, mijlocul si conditiile de viata ale omului, cele care sunt ori cele care nu sunt resimtite.

O alta definitie o gasim in Legea protectiei mediului, in care mediul inconjurator este ansamblul de conditii si elemente naturale ale Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferei, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale in interactiune, cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv, valorile materiale si spirituale.

Mediul inconjurator mai poate fi definit ca “ ansamblul factorilor naturali si ai celor creati prin diverse actiuni umane care , in stansa interdependenta , influienteaza echilibrul ecologic si determina conditiile de viata pentru om , pentru dezvoltarea societatii “ . Caci ’’ nu se poate vorbi aproape nicaieri de existenta unui mediu natural nemodificat de om“. (Tufescu, Posea, Ardelean, Geografia mediului inconjurator -manual pentru clasa a XI -a , E. D. P., Bucuresti, 1998)

Deci omul nu poate fi scos din mediul inconjurator(asa cum afirma Simion Mehedinti la inceputul secolului), el formand , impreuna cu mediul natural - umanizat , un intreg, un sistem spatio - temporal.

Cuprins

ARGUMENT.........................................................................................................................3
CAPITOLUL I . MEDIUL INCONJURATOR................................................................5
1.1. Elementele componente ale mediului înconjurator....................................8
1.2. Componentele primare...................................................................................10
1.2.1. Scoarţa terestra…………………………………………………………...10
1.2.2 . Atmosfera…………………………………………………………………..11
1.2.3. Apa …………………………………………………………………………14
1.2.4. Utilizarea apei ……………………………………………………………16
1.3. Componentele derivate ……………………………………………………..18
1.3.1. Vegetaţia ……………………………………………………………………18
1.3.2. Fauna………………………………………………………………………..19
1.3.3. Solul………………………………………………………………………….21
1.4. Componentele antropice……………………………………………………22
1.4.1. Aşezarile omeneşti………………………………………………………..23
1.4.2. Componente antropice asociate agriculturii………………………24
1.4.3.Componentele antropice asociate industriei………………………..26
1.4.4. Componentele antropice asociate transporturilor……….………..27
CAPITOLUL II. PaDUREA ŞI MEDIUL ÍNCONJURaTOR……………………29
2.1. Funcţiile ecologice ale padurii………………………………………………31
2.1.1. Funcţiile naturale ale padurii……………………………………………31
2.1.2. Funcţiile sociale ale padurii……………………………………………..31
CAPITOLUL III. NECESITATEA PROTECŢIEI MEDIULUI
ÎNCONJURaTOR……………………………………………….36
3.1. Poluarea mediului…………………………………………………………...38
3.2. Surse de poluare……………………………………………………………..39
3.2.1. Surse latente de poluare………………………………………………….39
3.2.2. Surse de poluare caracteristic umane………………………………….40
3.2.3. Agricultura, silvicultura şi zootehnia ca surse de poluare………….41
3.2.4. Poluarea radioactiva……………………………………………………..42
3.2.5. Poluarea sonora…………………………………………………………..43
3.3. Protejarea mediului înconjurator………………………………………….44
CAPITOLUL IV. EDUCAŢIA PRIVIND PROTECŢIA MEDIULUI
ÎNCONJURaTOR- EDUCAŢIA ECOLOGICa……………...48
4.1. Programele naţionale de educaţie ecologica……………………………….53
4.2. Programul „Eco – Padurea” ……………………………………………….54
4.3. Programa de Educaţie Ecologica…………………………………………...56
4.3.1. Modul I……………………………………………………………………..56
4.3.2. Modul II…………………………………………………………………….61
4.4. Proiect de Educaţie Ecologica………………………………………………69
CONCLUZII……………………………………………………………………………..75
BIBLIOGRAFIE…………………………………………………………………………77

Trebuie sa citesti

Ce sa-ti cumperi de la reduceri din bugetul de student
Ce sa-ti cumperi de la reduceri din bugetul de student

Atunci cand ai la dispozitie un buget de student, in mare parte constituit din banii primiti de la parinti si, poate, un salariu dintr-o slujba part-time, trebuie sa te gandesti cu atentie ce vrei sa cumperi si mai ales cand vrei sa cumperi. Campaniile de reduceri de pret din timpul iernii iti

Credite accesibile studentilor
Credite accesibile studentilor

Perioada studenției este una dintre cele mai frumoase în viața unui om. Este o perioadă plină de experiențe noi, de însușire de informații și noi abilități. Cu toate acestea, poate fi și o perioadă dificilă, în special

De ce nu este bine sa pregateasca parintii gustarea pentru scoala
De ce nu este bine sa pregateasca parintii gustarea pentru scoala

Una dintre cele mai vechi amintiri ne duce departe înapoi pe firul timpului, în copilărie, când un prichindel cu ochii cârpiți de somn primea de la mama pachețelul cu mâncarea de la grădiniță și apoi de la școală. Dorind să

Ce ar trebui sa ia in considerare studentii atunci cand inchiriaza o locuinta
Ce ar trebui sa ia in considerare studentii atunci cand inchiriaza o locuinta

Cand esti student in alt oras fata de cel natal, inchirierea unei locuinte confortabile la un pret rezonabil este un aspect foarte important. Totusi, din dorinta de a face economii sau de a rezolva aceasta chestiune cat mai rapid, multi tineri ajung sa se confrunte cu diferite situatii relativ

Unde sa iti petreci vacanta in aceasta iarna? Iata cele mai frumoase destinatii la munte
Unde sa iti petreci vacanta in aceasta iarna? Iata cele mai frumoase destinatii la munte

O vacanță la munte nu reprezintă doar o binemeritată doză de aer curat, de pace și de liniște, dar și o ocazie de a te bucura cu gașca sau cu familia de peisaje spectaculoase, aventură și neprevăzut. Iar vacanțele de iarnă de la

Teste Online

Initiere informatica

Initiere informatica , cls IX

mai multe »

Calculator Sarcina