Recrutarea si selectia resurselor umane in organizatii

Publicat: 20 Ian 2010 00:00

Odata cu inasprirea conditiilor de mediu si in special a intensificarii concurentei tot mai multe organizatii au inceput sa-si indrepte privirea spre strategie, spre avantajul concurential, care sa le asigure atat supravietuirea, cat si posibilitate de a fi “cei mai buni”. Comportamentul strategic presupune gestionarea resursele pe termen lung, in functie de cerintele schimbatoare ale mediului. Una dintre resursele hotaratoare a potentialului unei organizatii il constituie personalul sau. in multe cazuri, din ce in ce mai numeroase, aceasta reprezinta “cel mai valoros bun al unei organizatii si o sursa majora de avantaj concuretial” .


Pentru intelegerea cat mai deplina a continutului actual al managementului resurselor umane una din primele necesitati o reprezinta intelegerea evolutiei istorice a acesteia.


Daca se au in vedere, pe de o parte, preocuparile legate de teoria si practica manageriala in domeniul resurselor umane, care s-au aflat permanent sub incidenta unor procese cu caracter global, iar pe de alta parte, continutul literaturii de specialitate, se poate constata ca pe parcursul timpului si in domeniul functiunii de personal sau al managementului resurselor umane, pot fi identificate diverse perioade de dezvoltare, care au generat diverse divergente de opinii, discutii sau chiar polemici, cele mai multe datorita criteriilor mai putin precise avute in vedere.


Aceste etape reprezinta, totodata, stadii in evolutia functiunii de personal sau in definitivarea continutului managementului resurselor umane. Una dintre variantele de periodizare prezentate in literatura de specialitate si acceptate de numerosi specialisti in domeniul resurselor umane este cea care cuprinde urmatoarele etape : etapa empirica, etapa bunastarii sau prosperitatii, administrarea personalului, managementul personalului – faza de dezvoltare, managementul personalului – faza matura, managementul resurselor umane – prima faza, managementul resurselor umane – a doua faza.


incepand cu etapa a treia, care, in timp, poate fi localizata in perioada dintre cele doua razboaie mondiale si in care apar noi cerinte in domeniul resurselor umane datorate cresterii marimii organizatiilor si complexitatii activitatilor a inceput sa fie acordata o atentie sporita procesului de recrutare si selectie.


CUPRINS



INTRODUCERE………………………………………………………………………….……..3



CAPITOLUL I


PLANIFICAREA RESURSELOR UMANE BAZa iN STABILIREA


NECESARULUI DE RECRUTARE………………………………………………………...…5



1.1. Procesul de planificare a necesarului de resurse umane………………..…………….5


1.2. Planul de recrutare…………………………………………………………………....8



CAPITOLUL II


RECRUTAREA PERSONALULUI…………………………………………………………..10



2.1. Analiza si descrierea postului……………………………………………….............10


2.2. Stabilirea cerintelor postului si a criteriilor de recrutare si selectie……………...….11


2.3. Cautarea candidatilor……………………………………………………………......12


2.3.1. Recrutarea interna a candidatilor………………………………………........12


2.3.2. Recrutarea externa a candidatilor…………………………………………...13


2.3.2.1. Anunturile publicitare………………………………………..…....14


2.3.2.2. Recrutarea pe internet………………………………………...…...15


2.3.2.3. Externalizarea activitatii de recrutare……………………….…….15


2.3.2.4. Cautarea directa………………………………………………...…16



CAPITOLUL III


SELECtIA CANDIDAtILOR ŞI iNCHEIEREA CONTRACTULUI DE MUNCa……..17



3.1. Trierea candidaturilor……………………………………………………….……....17


3.2. Verificarea referintelor…………………………………………………………...…24


3.3. Metode de selectie………………………………………………………………..…25


3.3.1. Interviul……………………………………………………………………...25


3.3.1.1. Tipuri de interviuri…………………………………………...…....26


3.3.1.2. Etapele interviului……………………………………………..…..29


3.3.1.3. Erori perceptuale in procesul de selectie…………………….……34


3.3.2. Testele de selectie…………………………………………………………...36


3.3.3. Metode empirice………………………………………………………….....37


3.3.4. Centrele de evaluare………………………………………………………....38


3.4. Decizia de angajare……………………………………………………………….....40


3.5. Integrarea in munca………………………………………………………………....42


3.6. Evaluarea procesului de recrutare si selectie………………………………………..43



CAPITOLUL IV


STUDIU DE CAZ PRIVIND RECRUTAREA ŞI SELECtIA LA S.C. LUXTEN LIGHTING COMPANY S.A. SUCURSALA AEM TIMIŞOARA…………........................45



4.1. Prezentarea firmei…………………………………………………………………...45


4.1.1. Istoric………………………………………………………………………..45


4.1.2. Gama de produse…………………………………………………………....46


4.1.3. Date economice despre firma……………………………………………….47


4.2. Organizarea firmei si efectivele sale……………………………………………...…48


4.3. Fundamentare metodologica…………………………………………………..…….52


4.4. Analiza si interpretarea datelor…………………………………………………...…56



CONCLUZII GENERALE………………………………………………………...…………..59



ANEXA 1


MODELE DE DOCUMENTE DIN DOSARUL PERSONAL AL CANDIDATULUI…….61



BIBLIOGRAFIE…………………………………………………………………………....…..63



Trebuie sa citesti

Criteriile de selectie ale unui motocultor
Criteriile de selectie ale unui motocultor

Ce sunt motocultoarele? Motocultorul este  o masinarie agricola ce poate sa prelucreze terenurile agricole. Este alimentat la priza si are capacitatea de a fi dotat cu mai multe accesorii. Cu ajutorul motouneltei si accesoriilor se poate realiza o gama larga de activitati. Atunci cand cumperi

De sarbatori nu uitam de distractia celor mici
De sarbatori nu uitam de distractia celor mici

In toata agitatia acestei luni, cu pregatirile specifice pentru Craciun, adultii nu trebuie sa uite de distractia celor mici. Petrecerile pentru copii au devenit o moda si, mai mult decat a urmari un trend, este vorba despre bucuria adusa celor mici. Paradisul Personajelor vine cu un pachet de

Succesul in pariuri sportive depinde de anumiti factori - care sunt acestia
Succesul in pariuri sportive depinde de anumiti factori - care sunt acestia

De pariat poate paria toata lumea, insa succesul din asta este unul mai rar. Se spun multe despre strategii, cum sa faci biletul zilei, insa in final specialistii vorbesc si despre anumiti factori ce determina si ei succesul. La baza vor fi cunostintele sportive . Nu de putine ori am auzit acest

Black Friday cu preturi microscopice la produsele de la GSMnet
Black Friday cu preturi microscopice la produsele de la GSMnet

Ziua de Black Friday aduce numeroase avantaje pentru pasionatii de tehnologie. In prezent, pretentiile ce fac referire la ultimele gadget-uri tehnologice sunt destul de mari. Utilizatorii sunt foarte bine documentati cu privire la specificatiile smartphone-urilor, dar și în ceea ce

Despre mecanici auto si ateliere de reparatii
Despre mecanici auto si ateliere de reparatii

Sunt foarte puțini mecanici auto de încredere pe piață. Sunt foarte puțini mecanici auto în general, care sunt bombardați de o mulțime de clienți cu lucrări de reparații din care toți își doresc să fie ei o prioritate,

Teste Online

test

despre noi

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.