Societatile transnationale si implicatiile lor asupra economiei mondiale studiu de caz: McDonalds Corporation

Publicat: 01 Feb 2010 00:00

Conform aprecierilor unor economisti si viitorologi de prestigiu, societatile transnationale sunt in prezent, poate cele mai importante "personaje" pe scena economica mondiala. Marile firme au cele mai mari posibilitati ca prin diverse strategii sa isi extinda si intareasca pozitia pe piata nationala si internationala. Explicatia consta in resursele financiare si materiale mari pe care acestea le au la dispozitie, creditul si imaginea favorabila de care se bucura, posibilitatile de cercetare, inovare si utilizare a tehnologiilor de varf, retelele de comercializare diversificate, o vasta si eficace activitate de marketing, un management modern, care le permite sa detina avantaje competitive in comparatie cu alte firme.

Societatea transnationala este un fenomen economic in plina dinamica: uriase imperii care se intind pe tot globul, cu cifre de afaceri anuale echivalente cu PNB-ul multor natiuni. Teoriile privind societatea transnationala nu sunt nici pe departe unitare si urmeaza caracterul dinamic al obiectului lor de studiu. in fapt, pe plan international, nu s-a conturat un consens nici macar cu privire la insasi denumirea fenomenului analizat.
in sensul cel mai cuprinzator, o societate transnationala este o companie care produce bunuri sau ofera servicii in mai multe tari. in sensul cel mai restrans, se refera la o intreprindere care, prin investitii externe directe (IED), detine si administreaza filiale intr-un numar de tari, in afara bazei sale interne.
Terminologia utilizata pentru a defini aceste societati (corporatii) este insa foarte variata: societati sau companii internationale, firme pluri sau multinationale, firme transnationale.

Cea mai cunoscuta definitie data societatii transnationale este cea data de John Dunning, considerat de catre multi specialisti drept "parintele transnationalelor" si care considera transnationala "o firma care se angajeaza in investitii straine directe si care detine si controleaza activitati creatoare de valoare in mai mult de o tara". Natiunile Unite considera societatea transnationala drept acea intreprindere ce detine si controleaza productia in afara tarii in care opereaza, intr-o maniera care ii permite sa valorifice oportunitatile globale pe care le ofera piata mondiala.

Din punct de vedere tehnic, o companie transnationala este o intreprindere ce are ca obiect fundamental obtinerea de profit si care actioneaza pornind de la doua caracteristici fundamentale, si anume: este implicata in suficient de multe activitati in afara tarii de origine, astfel incat sa depinda din punct de vedere financiar de activitatea din strainatate, iar deciziile manageriale se bazeaza pe elemente ce tin de contextul global sau regional in care actioneaza. In literatura anglo – saxona sunt intalniti foarte adesea o serie de termeni specifici universului corporatist.

CUPRINS

Cuprins...................................................................................................................................... 3
Argument................................................................................................................................... 5
Capitolul 1. Societatea transnationala................................................................................... 6
1.1Societatea transnationala: determinari, caracteristici............................................................ 7
1.2Corporatia transnationala....................................................................................................... 9
1.3Piata societattii transnationale............................................................................................... 11
1.4Nationalitatea societatilor transnationale............................................................................. 14
1.5Politica financiara................................................................................................................. 14
Capitolul 2. Sistemul societatilor transnationale: tipologii.................................................. 15
2.1 Aparitia societatilor transnationale........................................................................................ .15
2.2 Evolutia STN-urilor ............................................................................................................... 17
2.3 Factorii care au favorizat dezvoltarea societatilor transnationale...........................................22
2.4 Cadrul legal si administrativ al companiilor transnationale................................................... 24
2.5 Importanta aliantelor strategice in dezvoltarea firmei transnationale..................................... 26
Capitolul 3. Expansiunea societatilor transnationale.............................................................29
3.1Modalitati de expansiune -- strategii specifice.........................................................................32
3.2Efectele pe plan economic ale expansiunii societatilor transnationale.....................................35
3.2.1Transferul international de productie, repartizarea intre unitatile componente
a sarcinilor de productie si transplantul de activitati..........................................................36
3.2.2Manevrarea parghiilor comercial-fiscale....................................................................37
3.2.3.Preturile de transfer.....................................................................................................38
3.2.4.Speculatii monetare......................................................................................................38
3.3.Consecintele activitatii extrateritoriale a societatilor transnationale...................................40
3.3.1 Castiguri .....................................................................................................................40
3.3.2Costuri .........................................................................................................................40
3.4Castiguri si costuri pentru tara gazda.....................................................................................42
3.4.2Costuri pentru tara gazda . .........................................................................................42
3.4.3Castigurile tarii gazde . ...............................................................................................43
3.4.4Castigul efectiv obtinut de tara-gazda..........................................................................43
Capitolul 4. Implicatiile societatilor transnationale in economia mondiala .........................47
4.1Sistemul economiei mondiale..................................................................................................47
4.2Economiile nationale...............................................................................................................47
4.3Ordinea economica internationala.......................................................................................... 48
4.4Piata mondiala.........................................................................................................................50
4.5 Relatiile economice internationale..........................................................................................51
4.6 Perspective si tendinte ale procesului de transnationalizare....................................................58
4.6.1 Investitiile directe.........................................................................................................58
4.6.2 Cresterea economica ...................................................................................................59
4.6.3 Procesul de privatizare ...............................................................................................59
4.7 Tendinta de liberalizare a regimului investitiilor straine directe..............................................61
8.1Dreptul de stabilire......................................................................................................61
8.2Sistemul de facilitati investitionale..............................................................................62
8.3Categorii de stimulente. ..............................................................................................62
8.4Acorduri de cooperare.................................................................................................63
4.8. Comertul intrafirma. ..............................................................................................................65
4.9. Internationalizarea productiei. ................................................................................................65

Capitolul 5. Studiu de caz : McDonald's Corporation.............................................................69
5.1 Istoricul McDonald’s................................................................................................................69
5.2 Dezvoltarea McDonald’s: trecut,prezent,viitor....................................................................... 70
5.3 Misiunea si viziunea McDonald’s Romania............................................................................70
5.3.1 Politica de produs.......................................................................................................71
5.3.2 Politica de distributie..................................................................................................74
5.3.3 Politica de pret.......................................................................................................... ..75
5.3.4 Politica de promovare.............................................................................................. ...76
5.4 Impactul McDonald’s asupra economiei mondiale................................................... ..............78

Concluzii........................................................................................................................................84
Bibliografie ..................................................................................................................................87

Trebuie sa citesti

Despre Sarbatorile legale in 2019

Ca in fiecare an, si in 2019 romanii asteapta cu nerabdare sa afle de ce zile libere vor putea profita pentru o vacanta sau o escapada in afara agitatiei zilnice, weekendul fiind de multe ori mult prea scurt pentru asa ceva. Se pare insa ca acest an va fi mai putin darnic cu cei care lucreaza

Iubesti pisicile? Iata unde-ti poti petrece vacanta pentru a te bucura de compania lor
Iubesti pisicile? Iata unde-ti poti petrece vacanta pentru a te bucura de compania lor

Iti doresti o vacanta atfel? In care sa te relaxezi si sa uiti complet de examenele si lucrarile pe care trebuie sa le predai la termen? Dar vrei sa te bucuri in acelasi timp de compania animalelor tale preferate? Avem solutia perfecta pentru tine: destinatiile de vacanta perfecte pentru iubitorii

Heliport la Marie Curie pentru copiii bolnavi
Heliport la Marie Curie pentru copiii bolnavi

Spitalului Clinic de Urgenta pentru Copii “M. S. Curie” va fi dotat cu heliport pentru a facilita transportul rapid al copiilor care au nevoie de interventie medicala de urgenta. Lucrarile la constructia heliportului, care va fi amplasat pe acoperisul spitalului, vor incepe in toamna

6 lucruri noi de incercat in vacanta
6 lucruri noi de incercat in vacanta

Mai sunt cateva luni pana la mult asteptata vacanta de vara. Chiar si cand stii ca o sesiune lunga si grea te desparte de zilele insorite de relaxare, nu poti sa nu iti faci macar cateva planuri pentru distractie. De la a-ti incerca norocul intr-o sala de jocuri virtuala si pana la a petrece o

Teste Online

Lucrare de evaluare (Varianta C/C++) var A

Test inaintea examenului de bacalaureat

mai multe »
Link-uri recomandate: design interior | nikydecor.ro | designer interior cluj | mobilier dormitor preturi | modern interior design
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.