Societatile transnationale si implicatiile lor asupra economiei mondiale studiu de caz: McDonalds Corporation

Publicat: 01 Feb 2010 00:00

Conform aprecierilor unor economisti si viitorologi de prestigiu, societatile transnationale sunt in prezent, poate cele mai importante "personaje" pe scena economica mondiala. Marile firme au cele mai mari posibilitati ca prin diverse strategii sa isi extinda si intareasca pozitia pe piata nationala si internationala. Explicatia consta in resursele financiare si materiale mari pe care acestea le au la dispozitie, creditul si imaginea favorabila de care se bucura, posibilitatile de cercetare, inovare si utilizare a tehnologiilor de varf, retelele de comercializare diversificate, o vasta si eficace activitate de marketing, un management modern, care le permite sa detina avantaje competitive in comparatie cu alte firme.

Societatea transnationala este un fenomen economic in plina dinamica: uriase imperii care se intind pe tot globul, cu cifre de afaceri anuale echivalente cu PNB-ul multor natiuni. Teoriile privind societatea transnationala nu sunt nici pe departe unitare si urmeaza caracterul dinamic al obiectului lor de studiu. in fapt, pe plan international, nu s-a conturat un consens nici macar cu privire la insasi denumirea fenomenului analizat.
in sensul cel mai cuprinzator, o societate transnationala este o companie care produce bunuri sau ofera servicii in mai multe tari. in sensul cel mai restrans, se refera la o intreprindere care, prin investitii externe directe (IED), detine si administreaza filiale intr-un numar de tari, in afara bazei sale interne.
Terminologia utilizata pentru a defini aceste societati (corporatii) este insa foarte variata: societati sau companii internationale, firme pluri sau multinationale, firme transnationale.

Cea mai cunoscuta definitie data societatii transnationale este cea data de John Dunning, considerat de catre multi specialisti drept "parintele transnationalelor" si care considera transnationala "o firma care se angajeaza in investitii straine directe si care detine si controleaza activitati creatoare de valoare in mai mult de o tara". Natiunile Unite considera societatea transnationala drept acea intreprindere ce detine si controleaza productia in afara tarii in care opereaza, intr-o maniera care ii permite sa valorifice oportunitatile globale pe care le ofera piata mondiala.

Din punct de vedere tehnic, o companie transnationala este o intreprindere ce are ca obiect fundamental obtinerea de profit si care actioneaza pornind de la doua caracteristici fundamentale, si anume: este implicata in suficient de multe activitati in afara tarii de origine, astfel incat sa depinda din punct de vedere financiar de activitatea din strainatate, iar deciziile manageriale se bazeaza pe elemente ce tin de contextul global sau regional in care actioneaza. In literatura anglo – saxona sunt intalniti foarte adesea o serie de termeni specifici universului corporatist.

CUPRINS

Cuprins...................................................................................................................................... 3
Argument................................................................................................................................... 5
Capitolul 1. Societatea transnationala................................................................................... 6
1.1Societatea transnationala: determinari, caracteristici............................................................ 7
1.2Corporatia transnationala....................................................................................................... 9
1.3Piata societattii transnationale............................................................................................... 11
1.4Nationalitatea societatilor transnationale............................................................................. 14
1.5Politica financiara................................................................................................................. 14
Capitolul 2. Sistemul societatilor transnationale: tipologii.................................................. 15
2.1 Aparitia societatilor transnationale........................................................................................ .15
2.2 Evolutia STN-urilor ............................................................................................................... 17
2.3 Factorii care au favorizat dezvoltarea societatilor transnationale...........................................22
2.4 Cadrul legal si administrativ al companiilor transnationale................................................... 24
2.5 Importanta aliantelor strategice in dezvoltarea firmei transnationale..................................... 26
Capitolul 3. Expansiunea societatilor transnationale.............................................................29
3.1Modalitati de expansiune -- strategii specifice.........................................................................32
3.2Efectele pe plan economic ale expansiunii societatilor transnationale.....................................35
3.2.1Transferul international de productie, repartizarea intre unitatile componente
a sarcinilor de productie si transplantul de activitati..........................................................36
3.2.2Manevrarea parghiilor comercial-fiscale....................................................................37
3.2.3.Preturile de transfer.....................................................................................................38
3.2.4.Speculatii monetare......................................................................................................38
3.3.Consecintele activitatii extrateritoriale a societatilor transnationale...................................40
3.3.1 Castiguri .....................................................................................................................40
3.3.2Costuri .........................................................................................................................40
3.4Castiguri si costuri pentru tara gazda.....................................................................................42
3.4.2Costuri pentru tara gazda . .........................................................................................42
3.4.3Castigurile tarii gazde . ...............................................................................................43
3.4.4Castigul efectiv obtinut de tara-gazda..........................................................................43
Capitolul 4. Implicatiile societatilor transnationale in economia mondiala .........................47
4.1Sistemul economiei mondiale..................................................................................................47
4.2Economiile nationale...............................................................................................................47
4.3Ordinea economica internationala.......................................................................................... 48
4.4Piata mondiala.........................................................................................................................50
4.5 Relatiile economice internationale..........................................................................................51
4.6 Perspective si tendinte ale procesului de transnationalizare....................................................58
4.6.1 Investitiile directe.........................................................................................................58
4.6.2 Cresterea economica ...................................................................................................59
4.6.3 Procesul de privatizare ...............................................................................................59
4.7 Tendinta de liberalizare a regimului investitiilor straine directe..............................................61
8.1Dreptul de stabilire......................................................................................................61
8.2Sistemul de facilitati investitionale..............................................................................62
8.3Categorii de stimulente. ..............................................................................................62
8.4Acorduri de cooperare.................................................................................................63
4.8. Comertul intrafirma. ..............................................................................................................65
4.9. Internationalizarea productiei. ................................................................................................65

Capitolul 5. Studiu de caz : McDonald's Corporation.............................................................69
5.1 Istoricul McDonald’s................................................................................................................69
5.2 Dezvoltarea McDonald’s: trecut,prezent,viitor....................................................................... 70
5.3 Misiunea si viziunea McDonald’s Romania............................................................................70
5.3.1 Politica de produs.......................................................................................................71
5.3.2 Politica de distributie..................................................................................................74
5.3.3 Politica de pret.......................................................................................................... ..75
5.3.4 Politica de promovare.............................................................................................. ...76
5.4 Impactul McDonald’s asupra economiei mondiale................................................... ..............78

Concluzii........................................................................................................................................84
Bibliografie ..................................................................................................................................87

Trebuie sa citesti

3 aspecte de luat in considerare cand alegeti noua usa de garaj
3 aspecte de luat in considerare cand alegeti noua usa de garaj

Înainte de a începe să faceți cumpărături pentru o nouă ușă de garaj, aflați ce ar trebui să căutați și să înțelegeți posibilitățile vaste pe care le oferă îmbunătățirea prin

Cum pot fi ajutati copiii care din diverse probleme nu pot invata matematica, utilizand auxiliare scolare?
Cum pot fi ajutati copiii care din diverse probleme nu pot invata matematica, utilizand auxiliare scolare?

Sunt mai multe probleme care pot face ca elevii sa nu poata invata corespunzator matematica, insa auxiliarele scolare sunt o sursa buna de ajutor. In acest articol ne referim la auxiliar matematica clasa 7, insa sfaturile si regulile pot fi aplicate pentru orice alt tip de auxiliar indiferent de

Cum sa te simti ca acasa in camera inchiriata
Cum sa te simti ca acasa in camera inchiriata

A mai ramas putin timp pana cand vei incepe facultatea, iar daca te muti intr-un alt oras, trebuie sa-ti asiguri tot confortul. Camera inchiriata, fie ca se afla intr-un camin sau ca este vorba de o garsoniera, te poate face sa te simti ca acasa. Iata cateva trucuri pentru a nu te simti ca un

Viata de student - Iata TOT ce trebuie sa stii despre dragoste, sex si romantism in facultate!
Viata de student - Iata TOT ce trebuie sa stii despre dragoste, sex si romantism in facultate!

Pe langa cursuri, planuri de cariera si alte provocari academice, viata sociala si cea sentimentala sunt extrem de importante pentru orice student. Acesta este momentul in care iti poti intalni marea dragoste sau, dimpotriva, sa ai parte de multe si dureroase dezamagiri. Cel mai probabil te vei

Idei cool pentru a-ti petrece timp de calitate alaturi de sufletul tau pereche
Idei cool pentru a-ti petrece timp de calitate alaturi de sufletul tau pereche

Cand esti intr-o relatie pe termen lung, petrecerea timpului cu persoana iubita este esentiala. Legatura dintre voi se fortifica, capata din ce in ce mai mult sens. Astfel, va descoperiti calitatile, dar mai ales defectele. Mereu veti afla lucruri noi unul despre celalalt (chiar si dupa ani buni de

Teste Online

aKxpcQycAKkhihx

j85QGU hikgphupcnpi, [url=http://rxyhfbioenry.com/]rxyhfbioenry[/url], [link=http://btmmykotesrr.com/]btmmykotesrr[/link], http://bnwcszukfgnz.com/

mai multe »