Societatile transnationale si implicatiile lor asupra economiei mondiale studiu de caz: McDonalds Corporation

Publicat: 01 Feb 2010 00:00

Conform aprecierilor unor economisti si viitorologi de prestigiu, societatile transnationale sunt in prezent, poate cele mai importante "personaje" pe scena economica mondiala. Marile firme au cele mai mari posibilitati ca prin diverse strategii sa isi extinda si intareasca pozitia pe piata nationala si internationala. Explicatia consta in resursele financiare si materiale mari pe care acestea le au la dispozitie, creditul si imaginea favorabila de care se bucura, posibilitatile de cercetare, inovare si utilizare a tehnologiilor de varf, retelele de comercializare diversificate, o vasta si eficace activitate de marketing, un management modern, care le permite sa detina avantaje competitive in comparatie cu alte firme.

Societatea transnationala este un fenomen economic in plina dinamica: uriase imperii care se intind pe tot globul, cu cifre de afaceri anuale echivalente cu PNB-ul multor natiuni. Teoriile privind societatea transnationala nu sunt nici pe departe unitare si urmeaza caracterul dinamic al obiectului lor de studiu. in fapt, pe plan international, nu s-a conturat un consens nici macar cu privire la insasi denumirea fenomenului analizat.
in sensul cel mai cuprinzator, o societate transnationala este o companie care produce bunuri sau ofera servicii in mai multe tari. in sensul cel mai restrans, se refera la o intreprindere care, prin investitii externe directe (IED), detine si administreaza filiale intr-un numar de tari, in afara bazei sale interne.
Terminologia utilizata pentru a defini aceste societati (corporatii) este insa foarte variata: societati sau companii internationale, firme pluri sau multinationale, firme transnationale.

Cea mai cunoscuta definitie data societatii transnationale este cea data de John Dunning, considerat de catre multi specialisti drept "parintele transnationalelor" si care considera transnationala "o firma care se angajeaza in investitii straine directe si care detine si controleaza activitati creatoare de valoare in mai mult de o tara". Natiunile Unite considera societatea transnationala drept acea intreprindere ce detine si controleaza productia in afara tarii in care opereaza, intr-o maniera care ii permite sa valorifice oportunitatile globale pe care le ofera piata mondiala.

Din punct de vedere tehnic, o companie transnationala este o intreprindere ce are ca obiect fundamental obtinerea de profit si care actioneaza pornind de la doua caracteristici fundamentale, si anume: este implicata in suficient de multe activitati in afara tarii de origine, astfel incat sa depinda din punct de vedere financiar de activitatea din strainatate, iar deciziile manageriale se bazeaza pe elemente ce tin de contextul global sau regional in care actioneaza. In literatura anglo – saxona sunt intalniti foarte adesea o serie de termeni specifici universului corporatist.

CUPRINS

Cuprins...................................................................................................................................... 3
Argument................................................................................................................................... 5
Capitolul 1. Societatea transnationala................................................................................... 6
1.1Societatea transnationala: determinari, caracteristici............................................................ 7
1.2Corporatia transnationala....................................................................................................... 9
1.3Piata societattii transnationale............................................................................................... 11
1.4Nationalitatea societatilor transnationale............................................................................. 14
1.5Politica financiara................................................................................................................. 14
Capitolul 2. Sistemul societatilor transnationale: tipologii.................................................. 15
2.1 Aparitia societatilor transnationale........................................................................................ .15
2.2 Evolutia STN-urilor ............................................................................................................... 17
2.3 Factorii care au favorizat dezvoltarea societatilor transnationale...........................................22
2.4 Cadrul legal si administrativ al companiilor transnationale................................................... 24
2.5 Importanta aliantelor strategice in dezvoltarea firmei transnationale..................................... 26
Capitolul 3. Expansiunea societatilor transnationale.............................................................29
3.1Modalitati de expansiune -- strategii specifice.........................................................................32
3.2Efectele pe plan economic ale expansiunii societatilor transnationale.....................................35
3.2.1Transferul international de productie, repartizarea intre unitatile componente
a sarcinilor de productie si transplantul de activitati..........................................................36
3.2.2Manevrarea parghiilor comercial-fiscale....................................................................37
3.2.3.Preturile de transfer.....................................................................................................38
3.2.4.Speculatii monetare......................................................................................................38
3.3.Consecintele activitatii extrateritoriale a societatilor transnationale...................................40
3.3.1 Castiguri .....................................................................................................................40
3.3.2Costuri .........................................................................................................................40
3.4Castiguri si costuri pentru tara gazda.....................................................................................42
3.4.2Costuri pentru tara gazda . .........................................................................................42
3.4.3Castigurile tarii gazde . ...............................................................................................43
3.4.4Castigul efectiv obtinut de tara-gazda..........................................................................43
Capitolul 4. Implicatiile societatilor transnationale in economia mondiala .........................47
4.1Sistemul economiei mondiale..................................................................................................47
4.2Economiile nationale...............................................................................................................47
4.3Ordinea economica internationala.......................................................................................... 48
4.4Piata mondiala.........................................................................................................................50
4.5 Relatiile economice internationale..........................................................................................51
4.6 Perspective si tendinte ale procesului de transnationalizare....................................................58
4.6.1 Investitiile directe.........................................................................................................58
4.6.2 Cresterea economica ...................................................................................................59
4.6.3 Procesul de privatizare ...............................................................................................59
4.7 Tendinta de liberalizare a regimului investitiilor straine directe..............................................61
8.1Dreptul de stabilire......................................................................................................61
8.2Sistemul de facilitati investitionale..............................................................................62
8.3Categorii de stimulente. ..............................................................................................62
8.4Acorduri de cooperare.................................................................................................63
4.8. Comertul intrafirma. ..............................................................................................................65
4.9. Internationalizarea productiei. ................................................................................................65

Capitolul 5. Studiu de caz : McDonald's Corporation.............................................................69
5.1 Istoricul McDonald’s................................................................................................................69
5.2 Dezvoltarea McDonald’s: trecut,prezent,viitor....................................................................... 70
5.3 Misiunea si viziunea McDonald’s Romania............................................................................70
5.3.1 Politica de produs.......................................................................................................71
5.3.2 Politica de distributie..................................................................................................74
5.3.3 Politica de pret.......................................................................................................... ..75
5.3.4 Politica de promovare.............................................................................................. ...76
5.4 Impactul McDonald’s asupra economiei mondiale................................................... ..............78

Concluzii........................................................................................................................................84
Bibliografie ..................................................................................................................................87

Trebuie sa citesti

Abilitatile sociale sunt un avantaj la angajare. Tu le ai?
Abilitatile sociale sunt un avantaj la angajare. Tu le ai?

Abilitatle sociale, cunoscute, de asemenea, si ca soft skills , au devenit din ce in ce mai importante pentru companiile mari, dar nu numai, atat in ceea ce priveste procesul de recrutare, cat si in cel de perfectionare a angajatilor.  Din pacate, aceste abilitati, pe care doar o mica parte

TOP 5 curiozitati din spatele unui calculator
TOP 5 curiozitati din spatele unui calculator

Calculatorul este un device indispensabil in zilele noastre. Tehnologia a avansat atat de mult, incat poti face aproape orice din spatele unui calculator, in orice colt al lumii te-ai afla. Copil, adolescent sau adult, toti oamenii traiesc intr-o era a vitezei, in care internetul a luat mare

Cum sa ai o viata plina de adrenalina ca student, fara sa ai nevoie de multi bani
Cum sa ai o viata plina de adrenalina ca student, fara sa ai nevoie de multi bani

Daca esti student, probabil nici nu ai mai simtit cat de palpitanta si plina de provocari e aceasta perioada, avand in vedere contextul pandemic actual care a schimbat fundamental modul de viata al tuturor. In aceste conditii, e si normal sa fii mai mult decat entuziasmat de ridicarea multor

Aspectele importante de care sa tii cont dupa ce vei absolvi facultatea
Aspectele importante de care sa tii cont dupa ce vei absolvi facultatea

Facultatea reprezinta una dintre cele mai frumoase perioade din viata oricarui tanar. Chiar daca presiunea sesiunilor te apasa si trebuie sa pui burta pe carte, ai la dispozitie foarte multe oportunitati ca sa te distrezi si sa traiesti clipa. Totusi, pentru ca nu vei fi student toata viata,

Tipuri de traduceri pentru care este necesara colaborarea cu o agentie
Tipuri de traduceri pentru care este necesara colaborarea cu o agentie

In mod normal, un traducator bun este un specialist in unul sau mai multe tipuri de traducere, atat in traduceri tehnice, cat si in traduceri stiintifice, web, juridice, sau chiar in traduceri financiare. De fapt, in cadrul unei agentii exista specialisti in traduceri pentru fiecare din aceste

Teste Online

Ti-e frica de clowni?

Nu-i asa ca unul dintre cele mai infricosatoare personaje este clownul? Acel ras, machiajul, culorile, gesturile. Toate reprezinta ce e mai malefic in...

mai multe »

Calculator Sarcina