Serviciile turistice si ocuparea fortei de munca

Publicat: 30 Aug 2011 00:00

Orice politica in domeniul resurselor umane trebuie fundamentata prin cunoasterea trasaturilor distinctive ale muncii in turism, pe evaluarea intensitatii si modului particular de actiune a fortei de munca asupra productiei turistice si a rezultatelor activitatii.


Dezvoltarea turismului are o serie de consecinte asupra utilizarii resurselor umane in sensul crearii de noi locuri de munca, determinarii unui nivel relativ ridicat de instruire a unor structuri profesionale si pe functii. Specificitatea activitatii turistice, complexitatea sa, data de multitudinea si varietatea componentelor, isi pun amprenta asupra necesarului de personal si structurii acestuia, asupra exigentei lor privind pregatirea si selectia, asupra eficientei utilizarii fortei de munca.


Resursele umane in turism au un rol important in stimularea cererii, crearea unei atmosfere de destindere, formularea deciziei de cumparare, formarea si mentinerea interesului, simpatiei pentru un anumit produs turistic sau destinatie de vacanta, unitate hoteliera sau de alimentatie, mijloc de transport sau forma de agrement etc. si respectiv in determinarea revenirii turistului.


In ansamblul lor, particularitatile muncii in turism influenteaza nemijlocit numarul si dinamica lucratorilor, structura acestora, nivelul productivitatii muncii, sistemele de cointeresare si, corespunzator, politicile de selectie si recrutare, organizarea pregatirii profesionale.


Daca in trecut resursele umane si modul in care erau utilizate acestea nu erau considerate foarte importante, in prezent, capitalul uman este plasat in centrul tuturor politicilor de dezvoltare ale unei firme, in special in domeniul turismului.


Activitatea agentilor economici din industria serviciilor (de exemplu a unei intreprinderi hoteliere, a unui restaurant, a unei firme de transport, a unei agentii de turism etc.) difera in multe privinte de activitatile desfasurate in intreprinderile industriale producatoare de bunuri materiale. Ca atare, si profilul, performantele, structura organizatorica, perceperea calitatii intreprinderilor prestatoare de servicii vor diferi in multe privinte de cele ale intreprinderilor producatoare.


in sens strict al caracteristicilor de calitate, unii specialisti au identificat urmatoarele dimensiuni ale calitatii serviciilor: fiabilitate, capacitate de raspuns, competenta, acces, comunicare, credibilitate, securitate, intelegerea/cunoasterea clientului, tangibilitate. Ulterior, autorii au recurs la sase caracteristici ale calitatii serviciilor, si anume: tangibilitate, viabilitate, capacitate de raspuns, asigurare, empatie, revalorizarea serviciilor care au provocat insatisfactii clientilor.


Semnificatia acestor caracteristici poate varia considerabil, in functie de natura serviciilor si de utilizatorii acestora, astfel incât, in evaluarea calitatii serviciilor, ponderea acordata diferitelor caracteristici depinde de coordonatele spatiale si temporale concrete ale fiecarui serviciu.

Trebuie sa citesti

Sfaturi de baza pentru tinutele office
Sfaturi de baza pentru tinutele office

Daca si tu ai un job care presupune munca intr-un birou, mai mult ca sigur te-ai lovit din cand in cand de o lipsa de inspiratie in crearea tinutelor office pentru fiecare zi a saptamani. Chiar daca achizitionezi noi articole vestimentare, outfit-ul tau poate parea in continuare unul repetitiv. Ei

Avantajele si dezavantajele angajatilor care lucreaza de acasa
Avantajele si dezavantajele angajatilor care lucreaza de acasa

Raspandirea activitatii la domiciliu deschide o gama noua de posibilitati pentru modul in care intreprinderile pot functiona singure. Pe langa oportunitati si beneficii, munca la domiciliu aduce noi responsabilitati pentru angajator si angajat. Angajatii cu serviciu de 26 de saptamani au dreptul

Locuri din Istanbul unde gasiti Shisha
Locuri din Istanbul unde gasiti Shisha

Fumatul a fost considerat a fi un simbol al statutului, cu cea mai mare onoare rezervata celor care fumau impreuna cu sultanul. In acele zile shisha continea doar tutun. Cu toate acestea, in ultimii ani, o multime de arome, inclusiv menta, capsune, mar, trandafir si cappuccino, au devenit

Avantajele unei periute electrice
Avantajele unei periute electrice

Alegerea unei periude de dinti este o actiune destul de complicata din punctul meu de vedere. Pe piata exista o varietate enorma de modele, atat electrice cat si normale. Inainte sa trec la avantajele pe care le ofera o periuta electrica, vreau sa va reamintesc faptul ca igiena orala este deosebit

Destinatii preferate de romani
Destinatii preferate de romani

Marile capitale europene au fost destinatiile de calatorie preferate ale romanilor in 2019, potrivit unei aplicatii turism in Europa interactiv realizate de Momondo.ro. Roma ocupa lista celor mai populare destinatii dintre romani, urmata de Londra, Barcelona, Viena si Milano, a dezvaluit studiul

Teste Online

Ai aptitudini de amanta?

Completati cu sinceritate intrebarile testului pentru a obtine o evaluare cat mai apropiata de realitate.

mai multe »
Acest site foloseste Cookie-uri.
Folosim cookie-uri pentru a personaliza continutul si reclamele, pentru a oferi caracteristici specifice retelelor sociale si pentru a analiza traficul nostru. De asemenea, impartasim informatii despre felul in care ne utilizati site-ul, cu partenerii nostri de pe retelele sociale, de publicitate si de statistica in conformitate cu Politica de confidentialitate. Va puteti administra preferintele in Setari cookie.