8 INTREBARI ESENTIALE PENTRU INCEPEREA UNEI AFACERI
4/4013
calendar_month 13 Aug 2007, 00:00
„Pot sa realizez singur un plan de afaceri?”. Aceasta este doar prima intrebare pe care trebuie sa ti-o pui cand ai luat marea decizie de a-ti incepe propriul business. Planul de afacere e numai inceputul. Urmeaza conceperea acesteia, impartirea pe etape, planificarea ei in timp, evaluarea sanselor de reusita. In plus, in afara de aceasta prima intrebare, al carei raspuns trebuie sa fie – absolut – afirmativ, specialistii ne mai pregatesc inca noua, pentru bunul decurs al lucrurilor:

„Am simtul afacerilor?”


Decizia de a porni o afacere trebuie sa se bazeze pe temeiuri „zdravene”, sugereaza expertii. Pentru aceasta este nevoie de un exercitiu de imaginatie in care trebuie atrasi clienti noi si mentinuti cei vechi sau pot fi promovate imaginar anumite produse sau servicii noi si cuantificat impactul la public.

”Am cunostintele necesare intretinerii unei afaceri?”

Este recomandat sa iti verifici cunostintele deoarece pentru afacerea proprie sunt obligatorii cunostintele de contabilitate, management, vanzari, relatii publice, marketing. Aceste cunostinte sunt esentiale. In lipsa lor, afacerea poate avea de suferit, nefiind pe maini bune, cum s-ar spune. Asa ca inainte de toate, documenteaza-te si trainuieste-te corespunzator.

„Stiu sa manevrez riscurile financiare?”

Orice afacere are suisuri si coborasuri, insa acest lucru nu trebuie sa fie o piedica pentru managerul ei. El trebuie sa reuseasca sa gestioneze situatiile de criza, pentru ca nimeni altcineva nu o va face. Uneori va trebui sa platesti un furnizor inainte de a incasa banii de la un alt client. Situatie in care va trebui sa gasesti cea mai buna solutie. Intr-un business pe cont propriu exista intotdeauna riscuri si avantaje fara de munca de angajat.

„Pot sa iau decizii repede, sub presiune si pe propria raspundere?”

Multi dintre cei care pornesc o afacere au ca argument „ma stresez pentru mine si nu pentru altul”, exista situatii in care trebuie analizate toate optiunile pentru a minimaliza riscurile. Modul de a gandi trebuie restrans in perimetrul ideii ca, odata luata o decizie, nu mai poate fi data inapoi, si trebuie sa consideri o alta si o alta.

„Ma descurc cu oamenii in situatii de criza?”

De la clienti la furnizori sau angajati si functionari, vei fi nevoit sa faci fata si sa gestionezi o serie de situatii, care mai de care mai neplacute. Daca temperamentul nu prea te ajuta, nu stai tocmai „pe roze”. In munca cu oamenii trebuie sa fi atat rabdator cat si autoritar, sa ai simt critic si sa nu te lasi influentat in mod subiectiv de acestia.

„Voi renunta la vacante si la weekend-uri pentru a lucra la diverse proiecte?”

Desi nimanui nu-i place sa muneasca peste program, in cazul in care iti deschizi propria afacere, nu mai exista notiune de „program”. Uneori este nevoie de tot timpul, iar asta cere sacrificii. De aceea e bine sa iti evaluezi rezistenta la stress si la situatii limita, care pot aparea cand ti-e lumea mai draga.

Si, nu in ultimul rand, calculeaza-ti resursele. Fiecare trebuie sa stie, chiar si numai ipotetic, cum este sa ai o perioada nu tocmai buna, situatie in care este nevoie de resurse suplimentare.